Στην τεράστια και διαρκώς αναπτυσσόμενη αγορά της Ινδίας του 1,2 δισ. κατοίκων αναμένεται να γίνει γνωστό από την άνοιξη του 2018 το κρουασάν της Chipita, καθώς και τα άλλα διάσημα γλυκά και αλμυρά σνακς της ελληνικής εταιρείας. Η Chipita (συμφερόντων Σπύρου Θεοδωρόπουλου) βρίσκεται κοντά σε συμφωνία με μία από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες τροφίμων της Ινδίας, την Britannia Industries Ltd., για τη σύσταση κοινοπραξίας, η οποία θα έχει ως βασικό σκοπό την κατασκευή εργοστασίου κρουασάν στη χώρα, επένδυση ύψους 11 εκατ. δολαρίων.
Ειδικότερα, όπως έγινε γνωστό χθες οι δύο πλευρές υπέγραψαν μη δεσμευτικό μνημόνιο κατανόησης (MoU) για τη διερεύνηση επιχειρηματικής συνεργασίας. Σύμφωνα με ανακοίνωση που εξέδωσε η Britannia Industries στο Χρηματιστήριο του Μουμπάι, η εταιρεία βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με την Chipita για τη σύσταση, μεταξύ άλλων, κοινοπραξίας. Η Chipita θα συμμετέχει στην κοινοπραξία με ποσοστό 40%, ενώ το εργοστάσιο που προγραμματίζεται να λειτουργήσει με στόχο την παραγωγή κρουασάν αναμένεται να ξεκινήσει την παραγωγική διαδικασία την άνοιξη του 2018. Το εργοστάσιο σχεδιάζεται να κατασκευαστεί δίπλα στις υφιστάμενες εγκαταστάσεις της Britannia Industries, στην πόλη Μπανγκαλόρ, προκειμένου να αξιοποιηθούν οι υφιστάμενοι αποθηκευτικοί χώροι και τα δίκτυα διανομής.
Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή είναι η πρώτη φορά έπειτα από οκτώ χρόνια που η Britannia Industries αποφασίζει να προχωρήσει σε συνεργασία με άλλη εταιρεία και μάλιστα όχι ινδική, κάτι που προσδίδει ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα στην επικείμενη συμφωνία. Το 2009 η συνεργασία της Britannia με τη γαλακτοβιομηχανία Fonterra Dairy (από τη Νέα Ζηλανδία) λύθηκε λόγω ζημιών και χαμηλής ανταπόκρισης από την αγορά. Κακό τέλος είχε εξάλλου και η κοινοπραξία που είχε συστήσει η Britannia Industries με την Danone, καθώς οι δύο πλευρές έλυσαν τις διαφορές τους στα δικαστήρια. H Britannia Industries είχε το 2016 τζίρο 1,12 δισ. ευρώ περίπου, ενώ τα καθαρά κέρδη της διαμορφώθηκαν σε περίπου 105 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για εταιρεία που ιδρύθηκε το 1891, ξεκινώντας από ένα μικρό σπίτι στην Καλκούτα, όπου φτιάχνονταν μπισκότα και σήμερα διαθέτει τα προϊόντα της σε 4,2 εκατομμύρια σημεία λιανικής πώλησης. Πέρα από τα μπισκότα, που αποτελούν και το σήμα κατατεθέν της εταιρείας, η Britannia Industries δραστηριοποιείται ακόμη στις κατηγορίες του ψωμιού, των φρυγανιών και των γαλακτοκομικών.
Για να αντιληφθεί κάποιος το ενδεχόμενο όφελος για την Chipita, αρκεί να πούμε ότι η αγορά των σνακς στην Ινδία εκτιμάται, σύμφωνα με τις εταιρείες ερευνών, ότι θα αναπτύσσεται με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 12% έως το 2020, με τις πωλήσεις να υπολογίζεται ότι θα φτάσουν σε 6,3 δισ. ευρώ. Επιπλέον, η Britannia έχει ένα ευρύ δίκτυο πωλήσεων και εκτός Ινδίας, που εκτείνεται από την Αυστραλία έως τις ΗΠΑ.
Αυτή, βεβαίως, δεν είναι η πρώτη και μοναδική φορά που η Chipita δραστηριοποιείται στην Ινδία. Η εταιρεία έχει ήδη εργοστάσιο πραλίνας στην περιοχή του Μουμπάι από το 2014 και διαθέτει στην ινδική αγορά τα προϊόντα με το σήμα Fineti. Εξάλλου, σχεδίαζε αρχικά και την κατασκευή μύλου στην περιοχή του Αχμενταμπάντ σε συνεργασία με την εταιρεία «Μύλοι Λούλη», συνεργασία όμως η οποία τελικά δεν ευοδώθηκε και οι δύο ελληνικές επιχειρήσεις αποφάσισαν να ακολουθήσουν χωριστούς δρόμους σε ό,τι αφορά την ανάπτυξή τους στην Ινδία.
Τα υπόλοιπα σχέδια της Chipita στο εξωτερικό περιλαμβάνουν την έναρξη φέτος την άνοιξη της δεύτερης επέκτασης της παραγωγικής μονάδας της εταιρείας στην Πολωνία. Στην ίδια χώρα σχεδιάζεται και τρίτη επέκταση, που προγραμματίζεται να τεθεί σε λειτουργία τον Μάρτιο του 2018. Επίσης η Chipita προχωρεί στην κατασκευή εργοστασίου και στη Σλοβακία, το οποίο αναμένεται να ξεκινήσει να λειτουργεί τον Μάρτιο του 2019. Επίσης, αναμένεται μέσα στο επόμενο διάστημα να προχωρήσει και η συμφωνία που υπέγραψε το 2016 η Chipita με την εταιρεία Munchy’s για τη δημιουργία κοινοπραξίας με σκοπό την κατασκευή εργοστασίου στη Μαλαισία.
Ο όμιλος διαθέτει 11 δικά του εργοστάσια σε Βουλγαρία, Ελλάδα, Ινδία, Πολωνία, Ρουμανία, Ρωσία και Τουρκία, λειτουργώντας 38 γραμμές παραγωγής. Επίσης, διαθέτει 6 εργοστάσια και 28 γραμμές παραγωγής σε Αίγυπτο και Σαουδική Αραβία όπου δραστηριοποιείται μέσω στρατηγικών συνεργασιών. Συνολικά, τα προϊόντα της βρίσκονται σε 66 χώρες σε όλο τον κόσμο.
Kαθημερινή (Δήμητρα Μανιφάβα)