«Η αγορά αλλάζει πιο γρήγορα από ποτέ». Πρόκειται για το μήνυμα του διαδραστικού workshop της Netrino (19 Νοεμβρίου), όπου συμμετείχαν πάνω από 100 στελέχη από Ελλάδα και Κύπρο.
Η εκδήλωση, με εισηγητές τον αναλυτή αγοράς Στέφανο Κομνηνό και τον εμπορικό διευθυντή Πάνο Αδαμαντιάδη, ανέδειξε ότι «η παραδοσιακή αντίληψη περί αγοράς έχει καταρρεύσει». Η εποχή που η στρατηγική χτιζόταν πάνω σε ηλικίες, φύλα και βασικές δημογραφικές ομάδες ανήκει στο παρελθόν. Σήμερα, αυτό που καθορίζει τη συμπεριφορά του καταναλωτή αφορά αξίες, φόβους, ανάγκες. Ο κ. Κομνηνός τόνισε ότι «η Ελλάδα βιώνει ιδιόμορφη πίεση, χαμηλή αγοραστική δύναμη, παρατεταμένο πληθωρισμό και καταναλωτές που στρέφονται “επιθετικά” στην τιμή -ταυτόχρονα, απαιτούν “καθαρό” value-for-money». «Η αξία γίνεται το νέο “νόμισμα εμπιστοσύνης”», είπε.
PL και brands: Μάχη με νέους όρους
Ιδιαίτερο βάρος δόθηκε στη ραγδαία ενίσχυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Το PL δεν είναι πια φθηνή εναλλακτική, είναι στρατηγικό brand των retailers, με ξεκάθαρη ταυτότητα και διεκδίκηση συναισθηματικού χώρου. Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι τα επώνυμα brands «τελειώνουν» -πρέπει να είναι καλύτερα, πιο καθαρά, πιο ευδιάκριτα. «Ο χώρος του “περίπου” έχει τελειώσει», είπε ο κ. Αδαμαντιάδης και πρόσθεσε «ο καταναλωτής χρειάζεται ποικιλία επιλογών, όχι μονοδρόμους».
Η τάση «Homing» αλλάζει τα πάντα
Επιπλέον, η τάση «Homing» διαμορφώνει νέο τοπίο: Το σπίτι μετατρέπεται στο κέντρο της καθημερινότητας, με μαγειρική, διασκέδαση, αγορές, ευεξία.«Ο καταναλωτής έχει εκπαιδευτεί να περνάει καλά στο σπίτι, αναμένει από τις εταιρείες προϊόντα και υπηρεσίες που υποστηρίζουν αυτή τη νέα πραγματικότητα. Αυτό εξηγεί την άνοδο του convenience, την αναδιάταξη του οργανωμένου λιανεμπορίου και την εντυπωσιακή ανάπτυξη του e-commerce», είπε ο κ. Αδαμαντιάδης.
Ρυθμιστικό πλαίσιο, μύθοι, ευκαιρίες
Ο κ. Κομνηνός παρουσίασε τις αλλαγές στην εμπορική νομοθεσία: Κανονισμός 30 ημερών στις προσφορές, νέες οδηγίες για την επικοινωνία τιμών. «Η αγορά χρειάζεται διαφάνεια και ρεαλισμό», υπογράμμισε. Ξεκαθάρισε ότι οι τιμές δεν επιστρέφουν στα επίπεδα του 2017 και 2018. Οι επιχειρήσεις οφείλουν να προσαρμοστούν, χωρίς αυταπάτες. Ένα από τα ισχυρότερα συμπεράσματα ήταν ότι πολλές επιχειρήσεις παραμένουν «τυφλές» ως προς το πραγματικό κόστος και την απόδοση ενεργειών. Η αδυναμία μέτρησης οδηγεί σε λάθος προτεραιότητες, λάθος πελάτες, λάθος κανάλια.
Το εμπορικό προσωπικό του αύριο χρειάζεται νέα εργαλεία: Ικανότητες ανάλυσης δεδομένων, κατανόηση κοστολόγησης, γνώση του omnichannel περιβάλλοντος, ευελιξία. Ο παραδοσιακός «πωλητής της τσάντας» παραμένει πολύτιμος, αλλά δεν αρκεί. Η «νέα αρχιτεκτονική της αγοράς» δεν είναι θεωρητική έννοια, αλλά καθημερινή πραγματικότητα: Απαιτεί σαφή στρατηγική ανά κανάλι και κατηγορία, συστηματική μέτρηση κόστους - κερδοφορίας, εξισορρόπηση value-for-money, PL, επωνύμων brands, βαθύτερη αξιοποίηση δεδομένων, συνεχή εκπαίδευση. Η Netrino θα συνεχίσει τα εκπαιδευτικά workshops μέσα στο 2026.
FoodReporter









