Ακόμη και οι δικαιολογίες έχουν πλέον στερέψει. Για τέταρτη χρονιά η κυβέρνηση δεν έχει καταφέρει να οριοθετήσει και να αδειοδοτήσει τα υδατοδρόμια. Στην καλύτερη περίπτωση και υπό προϋποθέσεις, τα υδροπλάνα μπορούν να πετάξουν την ερχόμενη άνοιξη στο Ιόνιο, ενώ το Αιγαίο και οι Σποράδες μαζί χάνουν το «εισιτήριο» για το 2018. Οσο όμως το νέο νομοθετικό πλαίσιο δεν βρίσκει τον δρόμο από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προς τη Βουλή, αν και η διαβούλευση ολοκληρώθηκε πριν από έναν και πλέον χρόνο, το επενδυτικό ενδιαφέρον παραμένει στον πάγο.

Αρχικά ήταν η αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), στη συνέχεια η προτεραιότητα της ολοκλήρωσης της αξιολόγησης, αλλά και η έγκριση της αρμόδιας Γενικής Διεύθυνσης της ΕΕ που δόθηκε το περασμένο καλοκαίρι.

Στο συρτάρι

Οσο όμως οι αδειοδοτήσεις υδατοδρομίων «τρέχουν» με τους συνήθεις ρυθμούς της δημόσιας διοίκησης, το υφιστάμενο δίκτυο, δηλαδή τα αδειοδοτημένα υδατοδρόμια σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα, δεν είναι βιώσιμο. Η αδειοδότηση Κεφαλλονιάς και Λευκάδας που προωθεί η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων και σε δεύτερο χρόνο σε Ιθάκη και Μεγανήσι, όπου ο διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη, θα ανοίξει τον δρόμο για πτήσεις την ερχόμενη άνοιξη. Η επιτάχυνση όμως των διαδικασιών είναι αντικείμενο του νέου νόμου, ο οποίος παραμένει στο συρτάρι.

Θεσμικό πλαίσιο

«Η ανυπαρξία ουσιαστικά θεσμικού πλαισίου, δεδομένου ότι όλοι οι επενδυτές έχουν πάρει το μήνυμα από τον Αύγουστο του 2016 ότι έρχονται αλλαγές, σκοτώνει το σύνολο της δραστηριότητας» σχολιάζει μιλώντας στο «Βήμα» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Seaplanes κ. Νικόλας Χαραλάμπους. Η εταιρεία, η οποία έχει αποκτήσει μέσω διαγωνισμών τα δικαιώματα ανάπτυξης 15 υδατοδρομίων με το υπάρχον καθεστώς, έκανε εξαρχής λόγο για υφαρπαγή, καθώς στις προβλέψεις του νομοσχεδίου η άδεια ίδρυσης θα χορηγείται πια μόνο σε δημόσιο φορέα.

Η πρώτη δοκιμή η οποία έγινε την προηγούμενη εβδομάδα στην Κέρκυρα, με υδροπλάνο τύπου Quest Kodiak χωρητικότητας δέκα θέσεων, παρουσία εκπροσώπων της ιαπωνικής Mitsui που έχει μπει και στον χώρο της κατασκευής υδροπλάνων, δείχνει τη δυναμική που μπορεί να αναπτύξει ο κλάδος στην Ελλάδα. Εκτιμάται ότι με την ανάπτυξη του δικτύου υδατοδρομίων στο Ιόνιο θα δραστηριοποιούνται 20-30 υδροπλάνα.

Διασφαλίσεις

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», υπάρχει και κινεζικό ενδιαφέρον για επένδυση ύψους 250 εκατ. ευρώ, η οποία μάλιστα έχει κοινοποιηθεί στην ελληνική κυβέρνηση. Παράλληλα, οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές προτείνουν επενδυτικά κίνητρα για να υλοποιήσουν την πρότασή τους. Εκτός από φορολογικά κίνητρα, ζητούνται διασφαλίσεις ως προς τη σταθερότητα του νομικού πλαισίου αλλά και άλλου είδους κίνητρα, ανάμεσα στα οποία η παροχή βίζας στους επενδυτές.

«Οι συνεχείς καθυστερήσεις δεν δείχνουν παρά έλλειψη στρατηγικής. Αν υπάρχει τελικά πρόθεση προσέλκυσης επενδυτών, πρέπει να μπούμε στη λογική του εθνικού σχεδιασμού, αλλιώς χτίζουμε στην άμμο» επισημαίνει ο κ. Χαραλάμπους.

Με πληροφορίες από εφ. Το Βήμα (Φανή Γεωργίου)