Εμμένοντας στη θέση του να αποστερήσει από τους ιδιώτες τη δυνατότητα ιδιοκτησίας υδατοδρομίων, το υπουργείο Υποδομών προχώρησε σε ορισμένες διευκολύνσεις προς τις εταιρείες που έχουν ήδη καταθέσει, υπό το παλαιό καθεστώς, αίτηση για άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η επένδυση ιδιώτη επιχειρηματία στην Σκόπελο.
Σύμφωνα με την Καθημερινή, τις επόμενες εβδομάδες πρόκειται να κατατεθεί στη Βουλή το νομοσχέδιο για την ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων, με καθυστέρηση που ξεπερνά τους έξι μήνες. Το σχέδιο νόμου έχει υποστεί πολυάριθμες αλλά όχι ουσιαστικές τροποποιήσεις, μετά το πέρας της δημόσιας διαβούλευσης που έληξε τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Η πιο πρόσφατη έκδοση του σχεδίου εξακολουθεί να αποκλείει την ιδιωτική πρωτοβουλία από τη δημιουργία υδατοδρομίων, παρέχει όμως ορισμένες διευκολύνσεις στην εταιρεία που έχει ήδη υποβάλει φακέλους στο όνομα ιδιώτη. Διαχωρίζοντας πλέον τις έννοιες της άδειας ίδρυσης υδατοδρομίου και της άδειας λειτουργίας υδατοδρομίου, παρέχει τη δυνατότητα στον ιδιωτικό φορέα να αιτηθεί άδειας λειτουργίας. Για τις άδειες ίδρυσης που έχουν ήδη υποβληθεί στο όνομα ιδιώτη (υπό τις προβλέψεις του προηγούμενου καθεστώτος) το νομοσχέδιο, που έχει η «Καθημερινή» στην κατοχή της, παρέχει τη δυνατότητα υποβολής εκ νέου αίτησης στο όνομα δημόσιου φορέα (συνήθως πρόκειται για το Λιμενικό Ταμείο) χωρίς όμως οι επιμέρους εγκρίσεις να πρέπει να εκδοθούν ξανά. Για παράδειγμα, οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων και οι εγκρίσεις των εγχειριδίων που απαιτούνται και έχουν εκδοθεί για λογαριασμό του ιδιώτη μπορούν –με τη συναίνεση του ιδιώτη– να ισχύσουν κανονικά στο όνομα του δημόσιου φορέα, που θα αιτηθεί την άδεια ίδρυσης του υδατοδρομίου. Με αυτό τον τρόπο αποφεύγονται εκ νέου αιτήσεις για εγκρίσεις και αποτρέπονται πρόσθετες χρονοβόρες διαδικασίες. Παράλληλα, θα μπορεί η άδεια ίδρυσης να εκδίδεται στον δημόσιο φορέα και η άδεια λειτουργίας να εκδίδεται στον ιδιώτη φορέα στον οποίο έχει παραχωρηθεί η έκταση (που θα φιλοξενήσει το υδατοδρόμιο), σχεδόν αυτομάτως.
Αρση εμποδίων
Ο διαχωρισμός της άδειας ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδρομίου αίρει τα εμπόδια που δημιουργούνταν σε επίπεδο εργαζομένων των εταιρειών που έχουν ιδρύσει υδατοδρόμια. Εως τώρα με δεδομένο τον δημόσιο χαρακτήρα των υδατοδρομίων έπρεπε οι εργαζόμενοι σε αυτά να είναι δημόσιοι υπάλληλοι. Πλέον όμως μπορούν ως υπάλληλοι της εταιρείας λειτουργίας, που θα είναι ιδιωτική, να προσλαμβάνονται κανονικά υπό συνθήκες και καθεστώς ελεύθερης αγοράς.
Σε τεχνικό επίπεδο θεσμοθετείται η έννοια του εναλλακτικού θαλασσοδιαδρόμου μέσα στο λιμάνι που θα χρησιμοποιείται σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, αυξάνοντας την επιχειρησιακή δυνατότητα των εταιρειών. Κατόπιν συνεννόησης του χειριστή του υδροπλάνου και της λιμενικής αρχής θα μπορεί η προσθαλάσσωση να γίνεται στον εναλλακτικό διάδρομο.
Ακόμη μία διαφοροποίηση αφορά στη διάρκεια ισχύος της άδειας, η οποία στο προσχέδιο που είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση προβλεπόταν πενταετής. Η διάταξη είχε εγείρει σημαντικές αντιδράσεις από τις ενδιαφερόμενες εταιρείες, καθώς υποστήριζαν ότι ουδείς θα επενδύσει σε μια δραστηριότητα η οποία έχει μόλις πενταετή διάρκεια. Στο κείμενο του νομοσχεδίου ορίζεται ότι η άδεια ίδρυσης είναι αόριστης διάρκειας, ενώ αυτή ανακαλείται εάν δεν παρουσιάζεται πτητικό έργο για πέντε συνεχόμενα έτη.
Αλεξάνδρα Κασσίμη (Καθημερινή)