Οσο οξύνεται ο ανταγωνισμός στο πεδίο των εφαρμογών (apps) για τα έξυπνα κινητά τηλέφωνα, τόσο οξύνεται και η διαμάχη ανάμεσα στους κολοσσούς των Apple και Google. Βέβαια, όπως αναφέρουν σχετικά σε δημοσίευμά τους οι Financial Times και το moneyreview.gr, ο πόλεμος κρατάει σχεδόν 20 χρόνια, από τη στιγμή που η Google απέκτησε το Android, το οποίο ο Στιβ Τζομπς είχε αποκαλέσει «κλεμμένο προϊόν», μιας και μιμείται το λογισμικό IOS της Apple. Σήμερα πλέον και παρότι οι τόνοι έχουν πέσει, οι εντάσεις συνεχίζονται στο παρασκήνιο, διότι η Apple αναπτύσσει εργαλεία ώστε να μπορέσει να διαφοροποιηθεί από την Google.
Το πρώτο σημείο σύγκρουσης είναι οι χάρτες, όπου η αντιπαράθεση ξεκίνησε το 2012. Ηταν τότε που η Apple λάνσαρε τα Maps, ανταγωνιζόμενη ευθέως την Google. Παρότι εθεωρείτο ότι θα ήταν τεράστια επιτυχία, η εφαρμογή ήταν αρχικά άκρως προβληματική και μάλιστα ο ίδιος ο διευθύνων σύμβουλος, Τιμ Κουκ, απολογήθηκε στους χρήστες. Εκτοτε, όμως, μέσα στα τελευταία δέκα χρόνια οι χάρτες της Apple βελτιώθηκαν σημαντικά. Πρόσφατα μάλιστα ανακοινώθηκε νέα λειτουργία, η οποία επιτρέπει σε εταιρείες να κατοχυρώσουν διαδικτυακά την τοποθεσία τους, ώστε να αλληλεπιδρούν ευκολότερα με τους χρήστες, να αναρτούν φωτογραφίες και να κάνουν προώθηση υπηρεσιών και αγαθών. Παράλληλα, οι χάρτες συνδέονται με την εφαρμογή πληρωμών Apple Pay και με το Business Chat, ένα εργαλείο επικοινωνίας με τους εμπόρους. Αυτό συνιστά σοβαρή απειλή για τους χάρτες της Google, καθώς η εφαρμογή συνεργάζεται με το Yelp για παροχή πληροφοριών και συγκεντρώνει έσοδα από τις χρεώσεις ανακατεύθυνσης και διαφήμισης.
Το δεύτερο σημείο σύγκρουσης είναι η μηχανή αναζήτησης. Η Apple αναπτύσσει σχεδόν από το 2013 το εργαλείο αναζήτησης Apple Search, αφότου εξαγόρασε την Topsy Labs. Η τεχνολογία αυτή χρησιμοποιείται στο σύστημα φωνητικού ελέγχου Siri, στην αναζήτηση εντός του κινητού τηλεφώνου και στο εργαλείο αναζήτησης Spotlight στους υπολογιστές Mac. Το 2019 οι προσπάθειες ενισχύθηκαν με την εξαγορά της εταιρείας τεχνητής νοημοσύνης Laserline και με στόχο την παροχή υψηλής ποιότητας πληροφοριών και με διαφορετική προσέγγιση για κάθε θέμα. Ακόμη και εάν η Apple καταφέρει να ανταγωνιστεί ευθέως την Google στον τομέα της αναζήτησης, θα ανακύψει διαφορετικό πρόβλημα. Και αυτό είναι το εξής: η μητρική της Google, Alphabet, καταβάλλει μεταξύ 8 και 12 δισ. δολ. ετησίως στην Apple, για να είναι η προεπιλεγμένη μηχανή αναζήτησης στο IOS. Αξίζει να σημειωθεί ότι εάν η Apple καθιερώσει το Apple Search στις συσκευές της, θα τη συμφέρει σε ό,τι αφορά την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Αντιθέτως, στην περίπτωση αυτή, θα προξενούσε μεγάλο πλήγμα στην Google.
Το τρίτο σημείο σύγκρουσης είναι και το κρισιμότερο και αφορά τις φιλοδοξίες της Apple στον τομέα των ψηφιακών διαφημίσεων, από τον οποίο η Alphabet αποσπά τουλάχιστον το 80% των εσόδων της. Πέρυσι, η Apple ανάρτησε αγγελία για δουλειά, αναζητώντας άτομο να σχεδιάσει ένα εργαλείο που απευθύνεται σε διαφημιστικές. Ηταν μία ένδειξη ότι η εταιρεία θέλει να δημιουργήσει ένα καινοτόμο δίκτυο διαφημίσεων, το οποίο θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο αυτές προωθούνται στους χρήστες του iphone, διαφυλάσσοντας παράλληλα τα στοιχεία τους. Η θέση καλύφθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο από τον Κιθ Βάισμπουργκ, ο οποίος είχε εμπειρία στην Google και στη Youtube, καθώς και από το κομμάτι διαφημίσεων της Amazon.
Blooberg- kathimerini