
H Tesla, που έχασε και επίσημα πλέον τα πρωτεία στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τον κινεζικό όμιλο ΒYD, έχει βιώσει κι άλλες μεγάλες κρίσεις στην ιστορία της. H αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία παραλίγο να καταρρεύσει κατά τη διάρκεια της «κόλασης παραγωγής» του Model 3, ενώ οι επικριτές της έχουν επανειλημμένως δηλώσει ότι τα τελευταία χρόνια συχνά μοιάζει καταδικασμένη. Κάθε φορά όμως αψηφούσε τις προσδοκίες και τα σενάρια καταστροφής και έβγαινε ισχυρότερη.
Αυτή τη φορά τα πράγματα είναι διαφορετικά. Για ορισμένους υπαλλήλους, αναλυτές και επενδυτές, η ανάμειξη του Ελον Μασκ με την πολιτική και ο ενεργός ρόλος του στο πλευρό του Ντόναλντ Τραμπ αντιπροσωπεύει μια εντελώς διαφορετική πρόκληση, καθώς ο ολοένα και πιο αντιδημοφιλής διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας γίνεται το πρόσωπο της συρρίκνωσης.
Η κλυδωνιζόμενη σήμερα Τesla ήταν για χρόνια φαινόμενο της Γουόλ Στριτ. Η μετοχή της είχε αυξηθεί πάνω από 1.000% σε μια πενταετία, καθώς εργαζόμενοι, επενδυτές και πελάτες παρέμεναν πιστοί σε μια από τις λίγες επιτυχημένες εταιρείες «πράσινων» αυτοκινήτων. Ηταν πρόθυμοι να παραβλέψουν προκλητικά tweets και χαμένες προθεσμίες με αντάλλαγμα την εκρηκτική ανάπτυξη. Μετά ήρθε ο Φεβρουάριος. Αυτό που ξεκίνησε ως μια ήπια διολίσθηση έγινε μια πτώση μετοχών που οι αναλυτές της Jpmorgan χαρακτήρισαν ως τη χειρότερη στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η μετοχή της έχει υποχωρήσει 31% από έτος σε έτος, παρά την πρόσφατη ανάκαμψη. Και η καθαρή περιουσία του Μασκ μειώθηκε επίσης κατά 129 δισ. δολάρια από την ορκωμοσία του Τραμπ, σύμφωνα με τον δείκτη δισεκατομμυριούχων του Bloomberg. Τον περασμένο μήνα ο επενδυτής της Tesla, Ρος Γκέρμπερ, είπε ότι η μετοχή της Tesla θα μπορούσε να μειωθεί έως και 50% το 2025, εν μέρει επειδή ήταν απίθανο να επιτύχει τον στόχο της να ξεκινήσει μια υπηρεσία robotaxi στο Οστιν μέχρι τον Ιούνιο.
Και αυτή την εβδομάδα η κινεζική εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων (EV) BYD ανέφερε ετήσια έσοδα που ξεπέρασαν την αντίπαλη Tesla. Η εταιρεία με έδρα το Σενζέν είπε ότι τα έσοδά της για το 2024 αυξήθηκαν κατά 29% φτάνοντας τα 107 δισ. δολάρια, ενισχυμένα από τις πωλήσεις των υβριδικών οχημάτων της. Τουτέστιν ξεπέρασε τα 97,7 δισ. δολάρια που ανέφερε η Tesla.
Η BYD μόλις κυκλοφόρησε επίσης ένα αυτοκίνητο χαμηλότερης τιμής για να ανταγωνιστεί το Model 3 της Tesla, το οποίο εδώ και καιρό ήταν το EV με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην Κίνα. Την περασμένη εβδομάδα ο ιδρυτής της, Γουάνγκ Τσουανφού, ανακοίνωσε επίσης μια νέα τεχνολογία φόρτισης μπαταριών, η οποία, όπως είπε, θα μπορούσε να φορτίσει ένα EV σε πέντε λεπτά, σε σύγκριση με τα 15 λεπτά που απαιτούνται για τη φόρτιση ενός Tesla. Τον Φεβρουάριο, τέλος, η BYD ανακοίνωσε ότι η λεγόμενη προηγμένη τεχνολογία υποβοήθησης οδηγού, το λεγόμενο «Μάτι του Θεού», θα είναι διαθέσιμη δωρεάν σε όλα τα μοντέλα της. Οι μετοχές της εταιρείας, η οποία υποστηρίζεται από τον βετεράνο Αμερικανό επενδυτή Γουόρεν Μπάφετ, έχουν εκτιναχθεί κατά περισσότερο από 50% μέχρι στιγμής φέτος.
Καθώς η Tesla φαίνεται να βιώνει κρίση επωνυμίας, τα σημεία πώλησης και οι ιδιοκτήτες της συγκεντρώνουν μεγάλο μέρος της οργής του κοινού. Η αυτοκινητοβιομηχανία ανέφερε πολλά περιστατικά βανδαλισμού στα κέντρα πωλήσεων και σέρβις της, με βόμβες μολότοφ, πυροβολισμούς και συνθήματα σε βιτρίνες καταστημάτων.
Καθημερινή