Θεαματική μείωση παρουσιάζουν οι πληρωμές με μετρητά, καθώς η πανδημία επέσπευσε τη στροφή των καταναλωτών στις ηλεκτρονικές πληρωμές είτε με κάρτες είτε με κινητά. Σύμφωνα με σχετική έρευνα της εταιρείας ερευνών για τις πληρωμές Worldpay, που δημοσιεύει η βρετανική εφημερίδα The Guardian, οι πληρωμές με μετρητά περιορίστηκαν πέρυσι στο 13% παγκοσμίως, καταγράφοντας απότομη μείωση από το 27% στο οποίο ανέρχονταν ένα χρόνο νωρίτερα. Αναμένεται πως το ποσοστό αυτό θα μειωθεί περαιτέρω μέσα στην επόμενη τριετία, ενώ το 2024 θεωρείται πως το 1/3 των πληρωμών θα γίνεται με το κινητό μας.  

Σύμφωνα με αναλυτικά στοιχεία της σχετικής έρευνας, ήδη σε Σουηδία, Καναδά και Αυστραλία οι πληρωμές που γίνονται με μετρητά είναι κάτω από μία στις 10. Η Worldpay εκτιμά ειδικότερα πως η Σουηδία θα έχει σχεδόν καταργήσει εξ ολοκλήρου τα μετρητά μέχρι το 2024, οπότε και προεξοφλεί πως μόλις το 0,4% θα γίνεται με το λεγόμενο παραδοσιακό χρήμα. Πρόκειται βέβαια για την κατεξοχήν πρωτοπόρο χώρα σε ό,τι αφορά τις ηλεκτρονικές πληρωμές, καθώς ήδη από το 2019 το ποσοστό των πληρωμών με μετρητά δεν ήταν παρά μόνον 15,2%, ενώ περιορίστηκε δραματικά το περασμένο έτος στο μόλις 8,8%. Είναι γεγονός ότι καταναλωτές και επιχειρήσεις είχαν ήδη αρχίσει να στρέφονται στις ηλεκτρονικές πληρωμές πολύ πριν από την πανδημία. Η ανησυχία που επικράτησε όμως το περασμένο έτος εν μέσω του πρώτου κύματος για το ενδεχόμενο να μεταδίδεται ο κορωνοϊός μέσα από την επαφή με επιφάνειες, οδήγησε πολλές επιχειρήσεις να στραφούν στις ανέπαφες πληρωμές. Οπως τονίζει η βρετανική εφημερίδα στο σχετικό δημοσίευμά της, ο παράγοντας που επέσπευσε σημαντικά τη στροφή στις ηλεκτρονικές πληρωμές ήταν η αύξηση του ορίου ανέπαφων συναλλαγών με κάρτες που αποφασίστηκε στη διάρκεια του πρώτου κύματος της πανδημίας αλλά και οι εκτεταμένες υπηρεσίες πληρωμών μέσω των κινητών τηλεφώνων.

Σύμφωνα, άλλωστε, με άλλη έρευνα του Pew Research Center που δημοσίευσε το αμερικανικό δίκτυο CNBC, οι Αμερικανοί τείνουν να καταργήσουν πλήρως τα μετρητά από την αρχή της πανδημίας και σημείωσαν θεαματική στροφή στις γρήγορες και ανέπαφες συναλλαγές. Περίπου τρεις στους 10 Αμερικανούς δήλωσαν προσφάτως πως δεν κάνουν καμία συναλλαγή με μετρητά σε μια συνήθη εβδομάδα. Η αμερικανική Ομοσπονδία Λιανικών Πωλήσεων εκτιμά πως τουλάχιστον το 67% των εταιρειών λιανικής δέχεται προ πολλού κάποιας μορφής ανέπαφη πληρωμή. Παράλληλα, έρευνα της Mastercard Contactless Consumer Polling φέρει το 51% των Αμερικανών να χρησιμοποιεί ήδη κάποιας μορφής ανέπαφο τρόπο πληρωμής, είτε με πιστωτική κάρτα είτε με ψηφιακά πορτοφόλια όπως το Apple Pay ή το Google Pay. 

Σχολιάζοντας στο αμερικανικό δίκτυο CNBC ο Τεντ Ρόσμαν, αναλυτής της CreditCards.com, είπε πως «διανύσαμε άμεσα πολλά χρόνια καινοτομίας». Σύμφωνα με τη Metropolitan Transportation Authority, που διαχειρίζεται το μεγαλύτερο δίκτυο αστικών συγκοινωνιών της Αμερικής, στην πόλη της Νέας Υόρκης από τον Ιανουάριο όλα τα λεωφορεία και οι υπόγειοι σιδηρόδρομοι δίνουν στον κόσμο τη δυνατότητα να πληρώσει ανέπαφα είτε μέσω τραπεζικής κάρτας είτε μέσω λογαριασμού στο κινητό του. Αλλη έρευνα της Visa κατέδειξε πως οι πληρωμές με την κάρτα της αυξήθηκαν κατά περισσότερο από 100% μέσα σε ένα χρόνο. Και το κυριότερο από όλα σύμφωνα με τη Σίντι Μαρτίνι, διευθύνουσα σύμβουλο της Member Access Processing, που διεκπεραιώνει πληρωμές με πιστωτικές κάρτες για εργατικά συνδικάτα, για πρώτη φορά οι καταναλωτές στις ΗΠΑ ψάχνουν καταστήματα λιανικής που προσφέρουν την επιλογή να πληρώσουν με κάρτα.

Οπως επισημαίνει ο Πιτ Γουίκς, στέλεχος της Worldpay, τόσο η έρευνα της εταιρείας του όσο και όλες οι σχετικές που βλέπουν το φως της δημοσιότητας τους τελευταίους μήνες σκιαγραφούν την κλίμακα του μετασχηματισμού που έχει υποστεί η συμπεριφορά των καταναλωτών μέσα σε μόλις 12 μήνες. Ο ίδιος επισημαίνει, πάντως, πως η καινούργια πραγματικότητα ανοίγει ευκαιρίες σε επιχειρήσεις για να τελειοποιήσουν την αποτελεσματικότητα των συστημάτων ηλεκτρονικών πληρωμών αλλά «παράλληλα δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι σημαντικά τμήματα της οικονομίας εξακολουθούν να εξαρτώνται από τα μετρητά, όπως για παράδειγμα οι δωρεές σε φιλανθρωπικά ιδρύματα και τα φιλοδωρήματα στους σερβιτόρους των εστιατορίων, ενώ παράλληλα υπάρχουν ακόμη πολλοί άνθρωποι που δεν διαθέτουν τραπεζικό λογαριασμό». 

Μιλώντας, άλλωστε, στον Guardian ο Γκάρετ Σο, στέλεχος της εταιρείας Which, που προσφέρει διευκολύνσεις στους καταναλωτές, προειδοποίησε πως «οι ψηφιακές πληρωμές έχουν μετασχηματίσει τον τρόπο που πολλοί από εμάς αγοράζουν προϊόντα και υπηρεσίες, αλλά αν δεν χειριστούμε σωστά και προσεκτικά τη στροφή από τα μετρητά στις ηλεκτρονικές πληρωμές, υπάρχει κίνδυνος να αποκλειστεί μια σημαντική μερίδα ανθρώπων που είτε δεν είναι έτοιμοι, είτε δεν είναι ικανοί να εκμεταλλευθούν αυτές τις μεθόδους πληρωμής». 

Καθημερινή