Τα Media Markt κατέβασαν ταμπέλες στην Ελλάδα. Ο γάμος με τα Public που δεν οδήγησε στα αναμενόμενα οφέλη και η επόμενη ημέρα για τον όμιλο με τα Public + Home.
Τέλος εποχής για τα MediaMarkt στην Ελλάδα καθώς μέσα στον Αύγουστο η γερμανικής προέλευσης αλυσίδα, η οποία από το 2019 είχε περάσει κάτω από τον έλεγχο της Public, κατέβασε πινακίδες με την επωνυμία από τα 12 καταστήματα τα οποία πλέον έχουν μετονομαστεί σε Public + Home.
Είχε προηγηθεί η συνύπαρξη των δύο σημάτων για ένα χρονικό διάστημα, όμως όπως είχε προαναγγελθεί – χωρίς να έχει προσδιορισθεί το χρονικό διάστημα που θα λάμβανε χώρο το γεγονός – το σήμα της MediaMarkt σε επίπεδο φυσικών καταστημάτων έκανε τον κύκλο του στην Ελλάδα.
Παραμένει άγνωστο τι θα γίνει με το ηλεκτρονικό κατάστημα της MediaMarkt το οποίο συνεχίζει να λειτουργεί όμως το πιθανότερο είναι και αυτό να «οδηγεί» στην σελίδα των Public. Η «αποκαθήλωση» του σήματος της MediaMarkt δεν είναι μία ακόμη αποχώρηση από την ελληνική αγορά καθώς έως και πριν την συγχώνευση της με την Public ήταν ο δεύτερος μεγαλύτερος αυτόνομος παίκτης της αγοράς ηλεκτρικών πίσω από την Κωτσόβολος.
Αν, και όπως προαναφέρθηκε, ήταν γνωστή η εξέλιξη, το χρονικό διάστημα που σημειώθηκε αποτελεί «βούτυρο στο ψωμί» των πωλητών της Κωτσόβολος καθώς κύκλοι της αγοράς αναμένουν ότι θα λειτουργήσει υπέρ του ηγέτη της αγοράς. Σύμφωνα με πληροφορίες από αντιπροσωπείες και εισαγωγείς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών είναι άγνωστο το πως θα αντιδράσουν οι καταναλωτές στην απουσία του σήματος MediaMarkt, ένα σήμα που είχε το δικό του κοινό στις ηλεκτρικές αλλά κυρίως στις ηλεκτρονικές συσκευές.
Όταν το 1+1 δεν κάνει 2
Σύμφωνα με τους ίδιους ανθρώπους της αγοράς που έχουν πρόσβαση σε στατιστικά στοιχεία, τα μερίδια σε μαύρες συσκευές (σ.σ. διέθεταν και πριν την συγχώνευση τόσο τα Public όσο και τα MediaMarkt) είναι σε χαμηλότερο επίπεδο το 2022 από τα ποσοστά που άθροιζαν οι δύο παίκτες πριν το 2019 που πραγματοποιήθηκε η συγχώνευση. Ενδεικτικό του ότι ο πολυδιαφημισμένος «γάμος» δεν απέφερε τα αναμενόμενα είναι η σύγκριση των οικονομικών μεγεθών πριν και μετά.
Ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών της Public το 2021, τελευταία χρονιά για την οποία έχει ανακοινώσει οικονομικά μεγέθη, διαμορφώθηκε σε 436,7 εκατ. ευρώ, είναι κατά 13 εκατ. ευρώ λιγότερα σε σχέση με τις πωλήσεις που είχαν πετύχει ξεχωριστά οι δύο εταιρείες το 2018 (256,3 εκατ. ευρώ το Public σε επίπεδο ομίλου και 192,8 εκατ. ευρώ η MediaMarkt). To ενοποιημένο σχήμα εκτιμάται ότι ξεπέρασε τα μεγέθη του 2018 το 2022 σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που είχε δώσει ο Διευθύνων Σύμβουλος του Public Group, Ρόμπυ Μπουρλάς.
Ο «γάμος» των δύο εταιρειών αποδείχθηκε επίσης καταστροφικός σε ότι αφορά τα αποτελέσματα της Public. Το 2018 είχε βρεθεί πολύ κοντά στο να κάνει την υπέρβαση και να εμφανίσει μετά από μία μακρά περίοδο ζημιογόνων χρήσεων θετικά αποτελέσματα. Την χρονιά εκείνη είχε ζημιές προ φόρων μόλις 964 χιλ. ευρώ σε επίπεδο ομίλου ενώ η Media Markt στον τελευταίο ισολογισμό της (Οκτώβριος 2018 – Νοέμβριος 2019) ζημιές 6 εκατ. ευρώ. Το 2021 το ενοποιημένο σχήμα εμφάνισε ζημιές προ φόρων ύψους 58,7 εκατ. ευρώ, πολλαπλάσιες από οποιαδήποτε άλλη χρήση στην ιστορία των δύο εταιρειών.
Τον τελευταίο ένα χρόνο, μετά και από τις ζημιές ρεκόρ του 2021, γίνεται προσπάθεια μείωσης τους δικτύου καταστημάτων. Από τα 70 που διέθετε το κοινό σχήμα στα τέλη του 2021 σήμερα λειτουργούν 61 ενώ υπήρξε και μείωση χώρων σε κάποια μεγάλα καταστήματα της Media Markt.
Τα MediaMarkt στην Ελλάδα
Το πρώτο κατάστημα της MediaMarkt στην Ελλάδα ήταν αυτό στο Μαρούσι και τα εγκαίνια πραγματοποιήθηκαν τον Οκτώβριο του 2005. Αξίζει να αναφερθεί ότι το 2005 είχε έρθει στην Ελλάδα και η γαλλική αλυσίδα Fnac που αποτέλεσε την «έμπνευση» του Πάνου Γερμανού για την δημιουργία των Public, της οποίας εξαγόρασε επίσης τα καταστήματα όταν οι Γάλλοι αποφάσισαν να φύγουν από την Ελλάδα.
Το 2006 χρονιά λειτούργησε άλλα τέσσερα σε Θεσσαλονίκη, Φάληρο, Περιστέρι και Αγ. Ι. Ρέντη ενώ στόχος της τότε μεγαλύτερης αλυσίδας ηλεκτρικών στην Ευρώπη ήταν να φθάσουν σε 20 καταστήματα. Ο όμιλος πίστευε ιδιαίτερα στην Ελλάδα καθώς έβλεπε την αγορά των ηλεκτρικών να αυξάνεται θεαματικά χρόνο με την χρόνο (το 2007 οι πωλήσεις ηλεκτρικών έφθασαν στο ποσό ρεκόρ των 3,2 δισ. ευρώ) και για τον λόγο αυτό το 2008 έρχεται το δεύτερο ισχυρό σήμα του ομίλου στην χώρα, το Saturn.
H έλευση της οικονομικής κρίσης και τα μνημόνια στο γύρισμα της δεκαετίας οδήγησαν την μεν Saturn να αποχωρήσει από την ελληνική αγορά το 2011 περνώντας τρία καταστήματα της σε Media Markt (Καλλιθέα, Γέρακα, Σταυρούπολη) ενώ η δεύτερη έκανε συντήρηση δυνάμεων και την γερμανική μητρική να είναι έτοιμη να πατήσει και για αυτή το κουμπί της εξόδου. Το μόνο που κρατούσε τους Γερμανούς ζεστούς στην Ελλάδα ήταν η εικόνα «καταστροφής» που παρουσίαζε ο κλάδος με τις περισσότερες ελληνικές αλυσίδες (Κορασίδης, Ηλεκτρονική Αθηνών, Εικόνα – Ηχος, ΣΕΗΟΣ, κ.α.) να βγαίνουν εκτός. Όντας έχοντας εδραιωθεί στην δεύτερη θέση της αγοράς πίσω από την βρετανικών συμφερόντων Κωτσόβολος θεωρούσαν ότι μετά την κρίση θα μπορούσαν – όπως άλλωστε συνέβη με την Κωτσόβολος – να βγουν πολλαπλά κερδισμένοι.
Σε αντίθεση με τους υπομονετικούς Βρετανούς οι οποίοι αναμένεται να πουλήσουν με σημαντική υπεραξία και από θέση ισχύος την Κωτσόβολος, οι Γερμανοί οι οποίοι έκαναν γενναίες αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου – υπολογίζεται ότι τα 74 εκατ. ευρώ που επένδυσαν στο δεύτερο μισό της περασμένης δεκαετίας είναι η μεγαλύτερη γερμανική επένδυση στην χώρα μας εκείνο το διάστημα – άρπαξαν την ευκαιρία της εξόδου που τους έδωσε ένας … Γερμανός.
Πηγαίνοντας κόντρα στο moto της ελληνικής Media Markt (Δεν είμαι και χτεσινός!) πούλησαν αρχικά στο Group Olympia, του Πάνου Γερμανού το 75% του μετοχικού κεφαλαίου της Media Saturn Ηλεκτρονικά Ελλάς Εμπορική και Συμμετοχική Α.Ε. και ακολούθως περιόριζαν συνεχώς το ποσοστό τους μέχρι να γίνουν… χτεσινοί. Πλέον η διοίκηση η διοίκηση των Public φέρεται να έχει ολοκληρώσει την αναδιάρθρωση στο κομμάτι της λιανικής ελπίζει ότι τα χειρότερα είναι πίσω.
Το στοίχημα από εδώ και εμπρός είναι πως θα βελτιώσει μερίδια, ειδικά στην αγορά των ηλεκτρικών, και πως θα σταματήσει την «αιμορραγία» σε επίπεδο ζημιών.
Κωστής Χριστοδούλου,businessdaily.gr