Mε λευκές συσκευές και υπηρεσίες στρέφεται η Public με στόχο να αυξήσει τα περιθώρια κέρδους ώστε να καταφέρει να μπει σε τροχιά κερδοφορίας. Το 2023, για άλλη μια χρονιά, η εταιρεία πέτυχε σημαντική αύξηση πωλήσεων ενισχύοντας τη θέση της στην αγορά ωστόσο η χρήση έκλεισε ξανά με ζημιές.
Στο πλαίσιο της γενικότερης αντεπίθεσης του ομίλου, η αλυσίδα φέρνει ένα ηλεκτρονικό πορτοφόλι για τους καταναλωτές και βάζει στο οπλοστάσιό της και την Apple.
«Ο στόχος είναι συνολικά όλα τα καταστήματα Public να έχουν οικιακές συσκευές» τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της Public Ρ. Μπουρλάς σε συνάντηση με τους δημοσιογράφους, και σημείωσε ότι ο όμιλος έχει εντοπίσει τα «τυφλά σημεία» που δεν είχε παρουσία καθώς το concept των καταστημάτων ήταν διαφορετικό. Από τα καταστήματα σε ακριβές περιοχές με πεζόδρομους, τα Public μετατρέπονται σε ένα designated κατάστημα για καταναλωτές που θέλουν συνδυάσουν τις αγορές τους με όχημα τις οικιακές συσκευές.
Η Public αν και αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους παίκτες της αγοράς, δεν έχει καταφέρει να βρει τον δρόμο προς την κερδοφορία τα τελευταία χρόνια, καθώς η αγορά έχει μετατραπεί σε «ναρκοπέδιο» και η επίτευξη κερδοφορίας είναι εξαιρετικά δύσκολη. Η πρώτη χρονιά πλήρους ενσωμάτωσης της MediaMarkt μπορεί να οδήγησε σε ρεκόρ τζίρου και τετραπλασιασμού της λειτουργικής κερδοφορίας, ωστόσο η Public έκλεισε και το 2023 με ζημιές συνεχίζοντας το αρνητικό σερί ενώ και το 2024 εκτιμάται ότι δύσκολα θα περάσει σε κερδοφορία, παρά τις αισιόδοξες εκτιμήσεις του διευθύνοντα συμβούλου τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Ο όμιλος θέλει να διευρύνει τις ροές εσόδων του, μέσα από νέες συνεργασίες και υπηρεσίες και έχει μπει σε μία περίοδο επαναπροσδιορισμού της εμπορικής συνταγής του αναζητώντας τη «συνταγή» που θα τον οδηγήσει σε ικανοποιητική κερδοφορία. Ο ανταγωνισμός έχει γίνει πολύ σκληρός για τις μεγάλες αλυσίδες που επιλέγουν το πολυκαναλικό μοντέλο, καθώς απέναντι τους βρίσκονται μικρότερα καταστήματα που διαθέτουν τα προϊόντα τους ηλεκτρονικά μέσω marketplace σε πολύ χαμηλότερες τιμές λόγω των ελάχιστων λειτουργικών εξόδων που έχουν.
Το στοίχημα των λευκών συσκευών και τα νέα καταστήματα
Οι οικιακές συσκευές αποτέλεσαν το 27% του τζίρου το 2023 με τις πωλήσεις να ανέρχονται στα 70 εκατ. ευρώ και να υπερδιπλασιάζονται από το 2022 που είχαν διαμορφωθεί στα 23 εκατ. ευρώ. Η Public στοχεύει οι πωλήσεις το2024 να φτάσουν τα 100 εκατ. ευρώ, ενώ και οι υπηρεσίες πρόκειται να στηρίξουν τα έσοδα και την κερδοφορία τα επόμενα χρόνια.
Tα νέα καταστήματα “Public + home” ήταν σημαντικό ορόσημο για την εταιρεία, καθώς ενσωματώθηκε η γκάμα προϊόντων της Media Markt υπό το brand της Public και το 2024, συνεχίζεται το ετήσιο επενδυτικό πλάνο άνω των 10 εκατ. που θα αναδείξουν τις λευκές συσκευές αλλά επίσης την τεχνολογία και τον πολιτισμό, ενώ θα διευρύνεται η γκάμα τους και με την παρουσία των shop in shop.
Ήδη τον τελευταίο χρόνο, ο όμιλος με τα νέα γενιάς καταστήματα, έχει φέρει και μια σειρά από υπηρεσίες πληρωμών και παράδοσης, ενώ παράλληλα η στρατηγική των shop in shop πρόκειται να ενισχυθεί και με την παρουσία της Apple. Το πρώτο shop in shop της Apple εντός της Public θα δημιουργηθεί αρχικά στο κατάστημα του Συντάγματος και έρχεται να προστεθεί σε αυτό της Vodafone αλλά και της iRepair, με τον κ. Μπουρλά να υπογραμμίζει πως «όπως μας είπανε από την Apple θα είναι το μεγαλύτερο κατάστημα που υπάρχει στην Ελλάδα. Θα πάρει σχεδόν τον μισό όροφο και θα είναι με το νέο layout της Apple».
Για τη συνεργασία με την Vodafone, ο κ. Μπουρλάς σημείωσε ότι «πηγαίνει καλύτερα από ότι φανταζόμουν», τονίζοντας ότι αυτό το μοντέλο συνεργασίας είναι καλύτερο από το προηγούμενο καθεστώς που υπήρχε με τη Wind. Η συνεργασία να αναμένεται να επεκταθεί σε 24 σημεία μέχρι το τέλος του 2024, με τον κ. Μπουρλά να επισημαίνει ότι «έχει λειτουργήσει πολύ καλά ειδικά το κομμάτι εξαργύρωσης της επιδότησης και έχουμε δώσει μια λύση που δεν υπήρχε».
Η επιτυχία που καταγράφουν οι λευκές συσκευές μετά και την ενσωμάτωση των MediaMarkt οδηγεί τα Public στην αναδιαμόρφωση του δικτύου καταστημάτων, που φτάνουν τα 70. Ο διευθύνων σύμβουλος της Public ανέφερε ότι σήμερα 28 καταστήματα έχουν μικρές οικιακές συσκευές, εκ των οποίων 23 από αυτά έχουν και μεγάλες λευκές συσκευές, με τον στόχο να είναι στην επόμενη τριετία όλα τα καταστήματα να έχουν οικιακές συσκευές.
Συγκεκριμένα, το Public Group εξετάζει ήδη τις περιοχές της Κρήτης, της Πελοποννήσου, καθώς και περιοχές στην Αττική, προκειμένου να ανακαλύψει τα κατάλληλα σημεία και να επενδύσει στη δημιουργία νέων μεγάλων καταστημάτων επιφάνειας 2.000 τ.μ., τα οποία θα μπορούν να έχουν μεγάλη γκάμα λευκών συσκευών αλλά και ειδών τεχνολογίας και πολιτισμού.
Επίσης ο κ. Μπουρλάς ανέφερε πως ο όμιλος θα δημιουργηθεί το «ίσως από τα πιο ωραία Public στην Ελλάδα» στην περιοχή του Ελληνικού. Το κατάστημα που αναμένεται να παραδοθεί το 2026, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της Lamda, θα είναι σχεδόν 3.000 τμ, και στους τρεις ορόφους θα βρίσκονται οικιακές συσκευές, είδη τεχνολογίας και είδη πολιτισμού. Μπορείς να περιηγηθείς στο mall μέσα από τα Public. «Για εμάς αποτελεί μια πολύ μεγάλη επένδυση» ανέφερε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος της Public.
Επένδυση στις υπηρεσίες για μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους
Παράλληλα, λανσάραν το νέο loyalty πρόγραμμα Public +, που θα περιλαμβάνει επιστροφή χρημάτων στο Public Wallet των πελατών και μακροπρόθεσμα επιβράβευση με ελκυστικά προνόμια. Το wallet θα είναι για αποκλειστική χρήση στα καταστήματα της Public και έρχεται να αντικαταστήσει το κομμάτι των πόντων και τα loyalty προγράμματα των τραπεζών που μπερδεύουν τους καταναλωτές, σύμφωνα με τον κ. Μπουρλά. «Είμαστε από τα brands που οι καταναλωτές λένε ότι θα ήθελαν χρήματα σε ένα wallet γιατί όλο και κάπου θα τα ξοδέψουν. Για τον πελάτη είναι σαν μετρητά», τόνισε και πρόσθεσε ότι στον σχεδιασμό περιλαμβάνεται επίσης και η σκέψη να επεκταθεί η χρήση του και στη Bookvoice και άλλους συνεργάτες.
Το wallet θα αποτελεί μια ψηφιακή κάρτα που αντί για πόντους θα έχει ευρώ για να ξοδέψει ο καταναλωτής, ενώ μέσα στη χρονιά υπάρχει ο σχεδιασμός να αναπτυχθεί μια εφαρμογή για την διευκόλυνση των αγορών από τον χρήστη, ακόμα και να παρακολουθεί την παράδοση του προϊόντος.
Με περισσότερες από 10 νέες επιλογές στον τομέα των πληρωμών και παράδοσης, τα Public απαντούν στις νέες τάσεις στο παγκόσμιο λιανεμπόριο. Ενισχύοντας σημαντικά τους ευέλικτους τρόπους πληρωμής τα Public προχώρησαν στην επέκταση της υπηρεσίας “Public Now Pay Later” με Klarna και στα φυσικά καταστήματα, ενώ πρόσθεσε τη δυνατότητα πληρωμής μέσω Apple Pay και Google Pay στο public.gr. Επιπλέον, τα Public αποτελούν τον μοναδικό retailer στην αγορά που δίνει τη δυνατότητα άτοκων δόσεων χωρίς πιστωτική κάρτα.
Οι υπηρεσίες που έχουν ήδη υλοποιηθεί, αφορούν και τη γρήγορη επισκευή smartphones, laptops και tablets μέσω της iRepair, τη next-day παράδοση σε όλη την ηπειρωτική Ελλάδα έχοντας τις συνεργασίες με BoxNow και SVUUM, την εγκατάσταση οικιακών συσκευών μέσω της πλατφόρμας Douleutaras.gr, ενώ παράλληλα προσφέρει και νέες υπηρεσίες στο κομμάτι των πληρωμών έχοντας συνεργασία με την Klarna και τη Revolut.
Επίσης, με την υπηρεσία secondgo, τα Public έκλεισαν το 2023 στην κορυφή των προτιμήσεων των καταναλωτών για την αγορά πιστοποιημένων μεταχειρισμένων smartphones.
Δύσκολο το 2024, παρά την ενίσχυση μεγεθών το 2023
Στα επίπεδα των 500 εκατ. ευρώ θα παραμείνει ο τζίρος της Public το 2024, καθώς οι πληθωριστικές πιέσεις έχουν συμπιέσει την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, ωστόσο η διοίκηση του ομίλου εξέφρασε την εκτίμηση πως η λειτουργική κερδοφορία θα ενισχυθεί περαιτέρω στα 25 εκατ. ευρώ.
Το 2023 εξελίχθηκε σε χρονιά ρεκόρ για τη Public, με τον τζίρο να διαμορφώνεται στα 515 εκατ. ευρώ σημειώνοντας άνοδο κατά 7% έναντι του περασμένου έτους. Η λειτουργική κερδοφορία εκτοξεύτηκε καθώς πλέον έχει ολοκληρωθεί η ενσωμάτωση της MediaMarkt φτάνοντας στα 20 εκατ. ευρώ το 2023, έναντι των μόλις 5 εκατ. ευρώ το 2022.
Η έμφαση στις καινοτόμες υπηρεσίες και τις στρατηγικές συνέργειες με κορυφαίες εταιρείες, ενίσχυσαν καθοριστικά το αποτύπωμα των πωλήσεων το 2023. Αξίζει να σημειωθεί ότι η χρήση της υπηρεσίας “Public Now Pay Later” με Klarna ξεπέρασε το 50% των σχετικών συναλλαγών, η υπηρεσία “Locker Pick up 24/7” με τη BOX NOW έφτασε στο 40%, η ικανοποίηση πελατών για τις επισκευές στα iRepair points ξεπέρασε τον δείκτη 90 στα 100, ενώ θετικά είναι τα πρώτα δείγματα γραφής από τη συνεργασία με τη Vodafone όπως επισήμανε η διοίκηση της εταιρείας.
Στέφανος Τσουλάκης, businessdaily.gr