Τη φήμη των πλασματικών προσφορών δικαίωσε δυστυχώς για μία ακόμη χρονιά η φετινή Black Friday στην Ελλάδα, καθώς μόνο 8,32% των προϊόντων που διακινήθηκαν μέσω της πλατφόρμας της Skroutz πωλήθηκαν με έκπτωση πάνω από 10%.
Στη συντριπτική τους πλειονότητα, 87,9% των προϊόντων πωλήθηκαν στην ίδια τιμή ή σχεδόν στην ίδια τιμή με την προ Black Friday περίοδο, ενώ παρατηρήθηκε ότι 3,78% των προϊόντων όχι μόνο δεν διατέθηκαν με έκπτωση, αλλά πωλήθηκαν ακριβότερα.
Το φαινόμενο δεν είναι καινούργιο και σχεδόν στα ίδια επίπεδα κυμάνθηκε και πέρυσι το ποσοστό των προϊόντων που όντως διατέθηκαν με έκπτωση (8,5%). Φέτος, ωστόσο, καταγράφεται μια διόλου ευκαταφρόνητη αύξηση των προϊόντων που διατέθηκαν ακριβότερα – πέρυσι το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 1,2%. Το κυριότερο; Τα φετινά στοιχεία αποκτούν πολύ μεγαλύτερη σημασία δεδομένου του γεγονότος ότι οι αγορές έγιναν αποκλειστικά μέσω Διαδικτύου, μιας και τα φυσικά καταστήματα ήταν και παραμένουν κλειστά.
Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι η κατηγορία στην οποία παρατηρείται μεγαλύτερο ποσοστό προϊόντων που πωλήθηκαν ακριβότερα την περίοδο της Black Friday είναι αυτή των ειδών για παιδιά και βρέφη.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη σύγκριση που έκανε η ομάδα Business Intelligence της Skroutz, προκύπτει ότι κατά τη φετινή Black Friday το 7,71% των προϊόντων στην κατηγορία «Παιδικά – Βρεφικά» πωλήθηκε ακριβότερα σε σύγκριση με την περίοδο 7-13/11/2020. Προφανώς αρκετοί έμποροι σκέφτηκαν να εκμεταλλευθούν την αγωνία γονέων, νονών, παππούδων και γιαγιάδων να αγοράσουν είδη για παιδιά ενόψει Χριστουγέννων. Σημειώνεται ότι πέρυσι μόλις το 1,3% των προϊόντων στην εν λόγω κατηγορία είχε πωληθεί ακριβότερα κατά την Black Friday του 2019, ενώ ήταν από τις κατηγορίες εκείνες που πέρυσι συγκέντρωναν από τα υψηλότερα ποσοστά, 11,2%, προϊόντων που είχαν διατεθεί φθηνότερα την περίοδο της Black Friday.
Το πόσο το ηλεκτρονικό εμπόριο εκμεταλλεύθηκε τη συγκυρία φαίνεται επίσης από το γεγονός ότι σε ποσοστό άνω του 10% τα χριστουγεννιάτικα στολίδια/λαμπάκια/διακοσμητικά που αγοράστηκαν μέσω Skroutz διατέθηκε σε υψηλότερες τιμές την περίοδο της Black Friday.
Αρκετά υψηλότερο είναι φέτος και το ποσοστό των προϊόντων τεχνολογίας που πωλήθηκαν ακριβότερα, 5,14% έναντι 1,6% το 2019, ενώ η κατηγορία στην οποία παρατηρείται το μικρότερο ποσοστό προϊόντων που διατέθηκαν ακριβότερα είναι αυτή των ειδών αυτοκινήτου και μηχανής (1,31% φέτος έναντι 1,4% πέρυσι). Μάλιστα στην εν λόγω κατηγορία φέτος ήταν πολύ υψηλότερο το ποσοστό των προϊόντων, 7,70%, που διατέθηκαν με έκπτωση άνω του 10% στην Black Friday, ενώ πέρυσι το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 4,9%. Προφανώς ο περιορισμός των μετακινήσεων δεν καθιστά ιδιαιτέρως δημοφιλή τα εν λόγω προϊόντα.
Τις μεγαλύτερες εκπτώσεις παρουσίασαν οι κατηγορίες «Υγεία και Ομορφιά» και «Μόδα», κατηγορίες στις οποίες πωλήθηκε με έκπτωση άνω του 10%, 12,8% και 9,84% των προϊόντων, αντιστοίχως. Παρά το γεγονός ότι συνολικά τα περισσότερα προϊόντα που διατέθηκαν πωλήθηκαν στις ίδιες τιμές με την προ Black Friday περίοδο, ο τζίρος ήταν σημαντικά αυξημένος, καθώς οι ηλεκτρονικές αγορές ήταν φέτος η μοναδική επιλογή για τους καταναλωτές. Ο αριθμός των παραγγελιών σε σχέση με την προηγούμενη Black Friday αυξήθηκε κατά 150%, αγγίζοντας τις 972.000, ενώ ο τζίρος ενισχύθηκε κατά 73% και διαμορφώθηκε σε 41,3 εκατ. ευρώ για 6.600 εμπορικά καταστήματα που συνεργάζονται με τη Skroutz. Οι επισκέψεις στην πλατφόρμα Skroutz αυξήθηκαν σε ετήσια βάση κατά 42% και έφτασαν τα 14,5 εκατομμύρια.
Τον μεγαλύτερο τζίρο έκανε, όπως ήταν αναμενόμενο, η κατηγορία των προϊόντων τεχνολογίας, όμως η κατηγορία με τη μεγαλύτερη αύξηση παραγγελιών και τζίρου (255% και 124% αντιστοίχως) ήταν αυτή των ειδών για το σπίτι και τον κήπο.
Δήμητρα Μανιφάβα Καθημερινή