Δεν υπάρχει λόγος οι καταναλωτές να πραγματοποιούν αγορές τροφίμων πέραν από τις συνήθεις. Η αγορά έχει επάρκεια, τροφοδοτείται κανονικά, όπως σημειώνει σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο γενικός γραμματέας Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Παναγιώτης Σταμπουλίδης, σχολιάζοντας ουσιαστικά το φαινόμενο «επιδρομής» των καταναλωτών στα σούπερ μάρκετ τις τελευταίες ημέρες, εξαιτίας του φόβου της πανδημίας του κορωνοϊού.
Συγκεκριμένα αναφέρει τα εξής: «Διαβεβαιώνουμε τους καταναλωτές, ο υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης και ο υφυπουργός Νίκος Παπαθανάσης ότι δεν υπάρχει λόγος να πραγματοποιούν αγορές τροφίμων πέραν από τις συνήθεις. Η αγορά έχει επάρκεια, τροφοδοτείται κανονικά, εργαζόμαστε στο υπουργείο Ανάπτυξης & Επενδύσεων με όλους τους κλάδους για να διασφαλίσουμε την ομαλότητα».
Λίγη ώρα μετα την ανακοίνωση των νέων κυβερνητικών μέτρων κατά της εξάπλωσης του κορωνοϊού, ο Π. Σταμπουλίδης σημείωσε με νέα του ανάρτηση:
«Μην τρέχετε στα σούπερ μάρκετ. Είναι και θα παραμείνουν ανοιχτά. Ανοιχτές θα παραμείνουν και οι υπαίθριες αγορές (λαϊκές). Να ενημερώνεστε μόνο από τις επίσημες ανακοινώσεις».
Εκτοξεύτηκαν οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ
Αύξηση ανάλογη με αυτή που σημειώθηκε στα σούπερ μάρκετ λίγο πριν από την εφαρμογή των capital controls στα τέλη Ιουνίου 2015 καταγράφηκε στον κλάδο την εβδομάδα πριν από την Καθαρά Δευτέρα, την εβδομάδα δηλαδή που ανακοινώθηκαν τα πρώτα επιβεβαιωμένα κρούσματα κορωνοϊού στην Ελλάδα. Αν και η κίνηση στα σούπερ μάρκετ εξακολουθεί να είναι αυξημένη, οι «μεγάλοι» του κλάδου και το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων διαβεβαιώνουν ότι υπάρχει επάρκεια προϊόντων. Αρμόδια πηγή επισήμανε στην «Κ» ότι ακόμη και εάν γίνει «επιδρομή» των καταναλωτών στα σούπερ μάρκετ, υπάρχουν επαρκή αποθέματα για τουλάχιστον δύο μήνες.
Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI Hellas, την εβδομάδα από 24 Φεβρουαρίου 2020 έως την 1η Μαρτίου 2020, την εβδομάδα δηλαδή που προηγήθηκε της Καθαράς Δευτέρας, οι πωλήσεις σε αξία των σούπερ μάρκετ για τα βασικά τυποποιημένα προϊόντα και τα λεγόμενα προϊόντα bazaar (ένδυση, οικιακός εξοπλισμός κ.ά.) ενισχύθηκαν κατά 35,7% σε σύγκριση με την εβδομάδα που προηγήθηκε της Καθαράς Δευτέρας 2019 και που πέρυσι ήταν η εβδομάδα από 4 έως 10 Μαρτίου. Υπενθυμίζεται ότι την εβδομάδα 28 Ιουνίου έως 5 Ιουλίου 2015 οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ είχαν εκτοξευθεί, σημειώνοντας τότε αύξηση σε ετήσια βάση της τάξεως του 37,6%. Η αύξηση πωλήσεων σε αξία τη φετινή εβδομάδα πριν από την Καθαρά Δευτέρα σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή ημερολογιακή εβδομάδα (25 Φεβρουαρίου έως 3 Μαρτίου 2019) είναι, σύμφωνα με την IRI Hellas, 41,8%. Από το στοιχείο αυτό προκύπτει ότι η επίδραση από την Καθαρά Δευτέρα ήταν της τάξεως του 6%, ενώ όλη η υπόλοιπη αύξηση σχετίζεται με την αθρόα προσέλευση των καταναλωτών στα σούπερ μάρκετ προκειμένου να προμηθευτούν, και κυρίως να αποθεματοποιήσουν, τρόφιμα μακράς διαρκείας, αντισηπτικά και προϊόντα καθαρισμού και απολύμανσης σπιτιού.
Χθες το μεσημέρι πραγματοποιήθηκε σύσκεψη υπό τον υφυπουργό Ανάπτυξης Νίκο Παπαθανάση με τη συμμετοχή του γενικού γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Π. Σταμπουλίδη και ανώτατων διοικητικών στελεχών των μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ της χώρας.
Συγκεκριμένα, στη σύσκεψη έλαβαν μέρος ο διευθύνων σύμβουλος της «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης» Γ. Σκλαβενίτης, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΑΒ Βασιλόπουλος Β. Σταύρου, ο επικεφαλής της METRO (Μy Market) Αρ. Παντελιάδης, ο πρόεδρος διοίκησης της Lidl Ελλάς Ι. Ανδρεανίδης, η Φρόσω Αγοραστού, στέλεχος της «Μασούτης», καθώς και εκπρόσωπος από την αλυσίδα Bazaar. Επίσης, συμμετείχε ο Απ. Αποστολάκος, διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ).
Κατά τη σύσκεψη αποφασίστηκε να υπάρχει ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας ανάμεσα στο υπουργείο και στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων. Συγκεκριμένα, δύο φορές ημερησίως, στις 12 το μεσημέρι και στις 8 το βράδυ, οι αλυσίδες και ο ΟΚΑΑ θα επικοινωνούν με το υπουργείο (τους κ. Παπαθανάση και Σταμπουλίδη) και θα ενημερώνουν για την κατάσταση στην αγορά και για τυχόν δυσλειτουργίες.
Επίσης, συζητήθηκε η δυνατότητα διεύρυνσης του ωραρίου εφοδιασμού των σούπερ μάρκετ, αλλά και τα σχέδια δράσης των σούπερ μάρκετ σε περίπτωση που υπάρξει κρούσμα σε εργαζόμενο σε κάποιο σημείο πώλησης. Υπενθυμίζεται ότι ήδη συνέβη κάτι τέτοιο σε κατάστημα της «Μασούτης» στο Πλωμάρι Λέσβου, το οποίο θα παραμείνει κλειστό έως την Παρασκευή.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, από την πλευρά των σούπερ μάρκετ ζητήθηκε να υπάρξουν κάποιοι περιορισμοί στην εφαρμογή των αδειών ειδικού σκοπού, ώστε να μην παρατηρηθούν ελλείψεις προσωπικού στα σούπερ μάρκετ σε μια εποχή εξαιρετικά αυξημένης αγοραστικής κίνησης.
Δήμητρα Μανιφάβα Καθημερινή