εχνολογίες, όπως επαυξημένη (AR) και εικονική πραγματικότητα (VR), αυξάνονται σε δημοτικότητα. Πόσο όμως μπορούν να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις;

Οι τεχνολογίες, όπως η επαυξημένη πραγματικότητα (AR) και η εικονική πραγματικότητα (VR), αυξάνονται σε δημοτικότητα λόγω της ικανότητάς τους να μετασχηματίζουν το επαγγελματικό περιβάλλον και να διαδίδουν την πληροφορία μεταξύ διαφορετικών καναλιώνμε έναν συναρπαστικό τρόπο. Συνδυαστικά, οι τεχνολογίες AR και VR αποτελούν το επόμενο κύμα της επικοινωνίας και η παγκόσμια αγορά που βασίζεται σε αυτές προβλέπεται να γνωρίσει  τεράστια αύξηση μετά το 2018, φθάνοντας τα $215 δις μέχρι το 2021. Σήμερα, τα συνήθη σενάρια χρήσης εντοπίζονται στον εξορθολογισμό της κατάρτισης των εργαζομένων, στην ενίσχυση της επικοινωνίας και συνεργασίας εντός των επιχειρήσεων και το μετασχηματισμό της εμπειρίας των πελατών. 

Τυποποίηση της εκπαίδευσης

Καθώς αρκετές πολυεθνικές εταιρείες δραστηριοποιούνται σε ολοένα και πιο απομακρυσμένες περιοχές, η παροχή συνεπούς εκπαίδευσης ,η οποία καλύπτει συνολικά τον κάθε τμήμα του επιχειρησιακού τους τομέα, καθίσταται πρόκληση. Περιορισμένες από τον προϋπολογισμό και τη διαθεσιμότητα έμπειρου προσωπικού ικανού να πραγματοποιεί τα εκπαιδευτικά προγράμματα, καθώς επίσης και συγκεκριμένων χώρων που φιλοξενούν αυτές τις εκπαιδεύσεις, οι επιχειρήσεις επενδύουν συχνότερα σε ψηφιακές λύσεις για την υπέρβαση αυτών των εμποδίων. Η εικονική πραγματικότητα (VR), ειδικότερα, αποδεικνύεται σε ένα εξαιρετικό εργαλείο κατάρτισης για τις εταιρείες, παρουσιάζοντας μεγάλο όγκο πολύπλοκων πληροφοριών σε μια ελκυστική, συνεπή εμπειρία που έχει μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα από ό,τι η προβολή ενός συμβατικού βίντεο ή η ανάγνωση ενός βιβλίου.

Τον Οκτώβριο του 2018, η γνωστή αλυσίδα καταστημάτων λιανικής  της Αμερικής, το Walmart, ξεκίνησε ένα πρόγραμμα κατάρτισης μέσω VR, διανέμοντας 17.000 συσκευές Oculus Go στο σύνολο σχεδόντων 5.000 καταστημάτων  της, σε μια προσπάθεια να παράσχει σε όλους τους εργαζομένους το ίδιο επίπεδο κατάρτισης που λαμβάνουν τα στελέχη της στο Walmart Academy. Η εταιρεία έχει αναφέρει ότι η εκπαίδευση μέσω αυτής της μεθόδου ενισχύει την εμπιστοσύνη και τη διατήρηση, αυξάνοντας τα αποτελέσματα των δοκιμών κατά 10 – 15 τοις εκατό. 

Η χρήση αυτής της τεχνολογίας έχει αποδειχθεί φθηνότερη και ταχύτερη, με τις συσκευές  VR να παρέχουν πολλαπλά μαθήματα και να μετριάζουν τις επαναεμφανιζόμενες απουσίες και την ανάγκη για τους εργαζομένους να ταξιδεύουν για να μεταβούν στο χώρο της εκπαίδευσης. Ομοίως, αυτή η ευελιξία σημαίνει ότι οι συσκευές VR μπορούν να είναι ευεργετικές σε ένα ευρύ φάσμα κλάδων, από τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης, μέχρι τις κατασκευές ή ακόμα και την εξόρυξη. Στο πλαίσιο των βιομηχανιών υψηλού κινδύνου, όπως η εξόρυξη, η εκπαίδευση μέσω VR ελαχιστοποιεί τον κίνδυνο ατυχημάτων και τραυματισμών από τη χρήση ενδεχομένως άγνωστου και επικίνδυνου εξοπλισμού, καθώς δεν υπάρχει προηγούμενηεμπειρία. 

Επικοινωνία και συνεργασία

Με τους απασχολούμενους να εργάζονται όλο και περισσότερο εκτός γραφείου, είναι κρίσιμο για τις επιχειρήσεις να φροντίζουν να τους παρέχουν «εμπειρίες» που βοηθούν στην ανάπτυξη και στην ενίσχυση της ομαδικότητας. Χωρίς ισχυρές σχέσεις και επικοινωνία μεταξύ των εργαζομένων, η συνεργασία και η παραγωγικότητα μπορεί να δεχθούν σημαντικά πλήγματα. Σε συνέχεια της παραπάνω διαπίστωσης, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι το 80% των στελεχών πιστεύουν ότι είναι σημαντικό να αξιοποιηθούν οι  τεχνολογίες που δημιουργούν μια ένα εμπειρία περιβάλλοντος για να μειωθούν οι περιορισμοί των αποστάσεων στη σχέση της  επιχείρησης με τους εργαζομένους. 

Στην απλούστερη μορφή της, η τεχνολογία VR και AR μπορεί να δημιουργήσει κοινούς χώρους συνεργασίας για συσκέψεις, προσφέροντας και καταγραφή των συνομιλιών και αποθηκεύοντας σημειώσεις σε εικονικούς πίνακες, διευκολύνοντας με αυτόν τον τρόπο τους εργαζομένους που ταξιδεύουν συχνά ή εργάζονται  σε απομακρυσμένες τοποθεσίες. Αυτή η νέα διάσταση πέρα από μια φωνητική κλήση είναι ιδιαίτερα σημαντική για τις περιπτώσεις που οι υπάλληλοι πρέπει να πραγματοποιήσουν μια επίδειξη για να βοηθήσουν την επικοινωνία. 

Για παράδειγμα, η εθνική εταιρεία ύδρευσης του Ισραήλ χρησιμοποιεί μια λύση επαυξημένης πραγματικότητας σε πραγματικό χρόνο, επιτρέποντας στους μηχανικούς που εργάζονται on-siteνα επικοινωνούν ειδικούς σε απόσταση μέσω έξυπνων γυαλιών AR και μιας  εφαρμογής για κινητά τηλέφωνα. Το AR επιτρέπει στον απομακρυσμένο εμπειρογνώμονα να προσθέτει σημάνσεις, μηνύματα και διαγράμματα απευθείας στο οπτικό πεδίο του μηχανικού.

Βελτιωμένη εμπειρία πελατών (CX)

Εάν η γεφύρωση του χάσματος είναι σημαντική μέσα σε μια επιχείρηση, είναι απολύτως απαραίτητη όταν μοιράζεστε το μήνυμά σας στο εξωτερικό περιβάλλον. Η βελτίωση της εμπειρίας των πελατών δεν ήταν ποτέ πιο σημαντική από ότι στις μέρες μας, και καθώς οι οργανισμοί αρχίζουν να το ανακαλύπτουν, η ενσωμάτωση νέων ψηφιακών τεχνολογιών είναι ένας καλός τρόπος για να επιδειχθεί η καινοτομία και να παροτρυνθεί η συμμετοχή μέσω της αυτής. Η εφαρμογή της τεχνολογίας AR στο καταναλωτικό πεδίο μέσω του Pokemon Go αποτέλεσε μία από τις σημαντικότερες πολιτιστικές και τεχνολογικές τάσεις του 2016 και του 2017. Αν και αυτό το παράδειγμα αποτελεί μόνο ένα δείγμα των επιπτώσεών της τεχνολογίας στο gaming, παρείχε ένα κρίσιμο τεκμήριο, για τις επιχειρήσεις, ώστε να αρχίσουν να αξιοποιούν αυτήν την τεχνολογία.

Οι τεχνολογίες AR και VR χρησιμοποιούνται πλέον για πιο πρακτικές εμπειρίες διαδραστικού μάρκετινγκ, βοηθώντας την ενίσχυση της καταναλωτικής αγοραστικής διαδικασίας. Η εταιρεία ειδών ομορφιάς Sephora κυκλοφόρησε ένα σύστημα εικονικού makeup artist, που χρησιμοποιεί τεχνολογία AR για να μπορούν οι πελάτες να δοκιμάζουν διαφορετικά προϊόντα μακιγιάζ, χρησιμοποιώντας τεχνητή νοημοσύνη (AI) που ταιριάζει τον τόνο του δέρματός τους με τα προϊόντα. Παρόμοιες περιπτώσεις χρήσης έχουν ήδη κάνει αισθητή την παρουσία τους σε κλάδους όπως ο ταξιωδικός τομέας ), η εσωτερική διακόσμηση και η  αυτοκινητοβιομηχανία, με τους πελάτες να είναι πλέον σε θέση, μέσα από εικονικές περιηγήσεις, να βρίσκουν τον τέλειο ταξιδιωτικό  προορισμό, να δοκιμάζουν διαφορετικά χρώματα και τοποθετήσεις των επίπλων στα σπίτια τους και να διαλέγουν το ιδανικό χρώμα για το μελλοντικό τους αυτοκίνητο. Πέρυσι, η General Motors International ξεκίνησε τη λειτουργία εκθεσιακού χώρου μέσω εφαρμογής AR, η οποία επέτρεψε στους πιθανούς πελάτες να κρατούν ένα iPad μπροστά από ένα πραγματικό αυτοκίνητο στο χώρο της έκθεσης, και να το βλέπουν να αλλάζει χρώμα ή ταχύτητα στο δρόμο. Οι τεχνολογίες αυτές επιτρέπουν στους καταναλωτές να κατανοούν καλύτερα και να βιώνουν τα απτά οφέλη των προϊόντων πριν από τη λήψη μιας απόφασης αγοράς.

Δαμάζοντας την ισχύ των τεχνολογιών AR/VR

Με την καταγραφή πολλών εξαιρετικών εφαρμογών των τεχνολογίων AR/VR  , δεν θα πρέπει να αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι το 50% των επιχειρήσεων που επί του παρόντος δεν εφαρμόζουν τεχνολογίες AR και VR, θα αρχίσουν να διερευνούν τις διεισδυτικές τεχνολογίες για ένταξη στις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες εντός των επόμενων τριών ετών, σύμφωνα με μια νέα έκθεση από το Ερευνητικό Ινστιτούτο Capgemini. Καθώς οι τεχνολογίες VR και AR είναι πιθανό να αποτελέσουν τον επόμενο ορίζοντα για τις επιχειρήσεις, πρέπει να δοθεί προσοχή σε τρέχοντα εμπόδια και πιθανά ζητήματα.

Το τοπίο αυτών των αναδυόμενων τεχνολογιών μεταβάλλεται και αναπτύσσεται ταχύτατα και οι οργανισμοί που υλοποιούν την τεχνολογία VR για κρίσιμες λειτουργίες, όπως η κατάρτιση προσωπικού, θα πρέπει να είναι προετοιμασμένοι και να μεριμνούν να παραμένουν ενήμεροι σε αυτόν τον διαρκώς εξελισσόμενο κλάδο. Αυτό θα σημάνει πιθανώς μια «εξάρτηση» από τις εφαρμογές, οι οποίες είναι σχεδόν πάντα αναγκαίες για την υλοποίηση συστημάτων AR και VR. Οι εταιρείες θα πρέπει επίσης να είναι προετοιμασμένες να επενδύσουν στην αποθήκευση δεδομένων σε εσωτερικές εγκαταστάσεις, καθώς το cloud δεν είναι πρακτικό για εφαρμογές VR, λόγω της ανάγκης τακτικής ανάκτησης και επεξεργασίας περιεχομένου.

Για τις επιχειρήσεις που διερευνούν τις δυνατότητες ενσωμάτωσης των τεχνολογιών VR και AR στις διαδικασίες τους, τα προφανή σημεία για να ξεκινήσουν είναι τα hot-spots του ψηφιακού μετασχηματισμού, δηλαδή η εμπειρία του πελάτη και η επικοινωνία, αν και η τεχνολογία VR  έχει σαφώς μεγάλες δυνατότητες για εφαρμογές εκπαίδευσης. Παρότι απαιτούνται συνεχείς επενδύσεις, τα στοιχεία δείχνουν πόσο προσιτές γίνονται πλέον αυτές οι τεχνολογίες αιχμής και το βαθμό στον οποίο διεισδύουν στις καθημερινές επιχειρησιακές πρακτικές. Οι τεχνολογίες VR και AR έχει αποδειχθεί ότι αποτελούν κάτι περισσότερο από ένα στοιχείο καινοτομίας, καθώς έχουν τη δυνατότητα να αποδίδουν απτή επιστροφή επένδυσης (ROI) για κάθε επιχείρηση που επιδιώκει να κερδίσει ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

 

Ο κ. Σωτήρης Παπαχρηστόπουλος είναι Διευθύνων Σύμβουλος της Canon Ελλάδος.