Παρακαλώ τι θα θέλατε να παραγγείλετε;». Πρόκειται για τη συνηθισμένη φράση που ακούει κανείς όταν πλησιάζει τον πάγκο των εστιατορίων που λειτουργούν μέσα στα καταστήματα της IKEA. Αυτή την εικόνα στοχεύει να επανασχεδιάσει ο όμιλος Fourlis, ο οποίος έφερε πριν περίπου 20 χρόνια την σουηδική αλυσίδα επίπλων στην ελληνική αγορά και μαζί της ήρθαν και τα περιβόητα σουηδικά κεφτεδάκια, το πιάτο ναυαρχίδα στο μενού των εστιατορίων της IKEA.
Ο αέρας ανανέωσης έρχεται μέσα από την εγκατάσταση ενός self-service συστήματος παραγγελίας και πληρωμής, το οποίο βρίσκεται μέσα στο χώρο του εστιατορίου και δίνει τη δυνατότητα στον πελάτη να επιλέγει τα πιάτα που θέλει και στη συνέχεια να ολοκληρώνει μόνος του την παραγγελία μέσα από την πληρωμή με κάρτα χωρίς να χρειάζεται τη βοήθεια από το προσωπικό του καταστήματος. Το νέο αυτόματο σύστημα πρόκειται να λειτουργήσει σύντομα και στο ΙΚΕΑ Θεσσαλίας, στη Λάρισα.
Στην ουσία πρόκειται για έναν αυτόματο πωλητή, ο οποίος έχει ήδη κάνει την εμφάνισή του στα εστιατόρια των μεγάλων IKEA σε Αεροδρόμιο και Κηφισό στην Αθήνα και στο IKEA της Θεσσαλονίκης με το νέο IKEA που άνοιξε τις πόρτες του πρόσφατα στο The Mall Athens να αποτελεί το επόμενο σημείο στο οποίο είναι διαθέσιμη η συγκεκριμένη τεχνολογία. Πρόκειται μάλιστα για το πρώτο IKEA πόλης δηλαδή από τη νέα γενιά καταστημάτων μικρότερου μεγέθους, το οποίο επιλέχθηκε για να τοποθετηθεί το σύστημα αυτόματης πώλησης ενώ ο όμιλος σχεδιάζει την εγκατάστασή του μέσα στο επόμενο διάστημα εκτός από τη Λάρισα σε Γιάννενα και Πειραιά.
Στην είσοδο του εστιατορίου, έχουν τοποθετηθεί δύο μεγάλες οθόνες μέσα από τις οποίες ο καταναλωτής μπορεί να δει το μενού, να δώσει την παραγγελία του και στη συνέχεια να πληρώσει μέσω POS. Μόλις ολοκληρωθεί η συναλλαγή το μόνο που έχει να κάνει είναι να περιμένει για να παραλάβει το φαγητό του. Σημείο στο οποίο διαφοροποιείται το εστιατόριο του IKEA στο The Mall Athens είναι το μικρότερο μενού που διαθέτει σε σχέση με τα εστιατόρια των μεγάλων καταστημάτων. Οι επιλογές περιορίζονται σε 7 ζεστά πιάτα μεταξύ των οποίων πρωταγωνιστούν τα κεφτεδάκια όπως είναι αναμενόμενο, ενώ περιλαμβάνει 4 γλυκά καθώς και μια μεγάλη ποικιλία από αναψυκτικά και ροφήματα. Οι επιλογές είναι λιγότερες καθώς βασίζεται περισσότερο στη λογική της εξυπηρέτησης των εν κινήσει πελατών, οι οποίοι θέλουν να φάνε κάτι γρήγορα. Να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο σύστημα χρησιμοποιείται εδώ και αρκετά χρόνια στο εξωτερικό από μεγάλες αλυσίδες fast food με στόχο τη μείωση του κόστους και τη γρήγορη εξυπηρέτηση.
Στόχος να πιάσει τη νέα γενιά καταναλωτών
Το νέο σημείο The Mall Athens δεν επιλέχθηκε τυχαία προκειμένου να δοκιμαστεί το σύστημα αυτόματης πώλησης αλλά και το μικρότερο μενού, καθώς στοχεύει να προσελκύσει το ενδιαφέρον των νεότερων γενιών, οι οποίες συχνάζουν στο εμπορικό κέντρο ενώ παράλληλα είναι περισσότερο εξοικειωμένες με τις νέες τεχνολογίες. «Μέσα στις λίγες μέρες που λειτουργεί το κατάστημα είναι περισσότερες οι αποδείξεις που κόπηκαν στο εστιατόριο», σημειώνουν χαρακτηριστικά πηγές προσκείμενες στην αλυσίδα.
Τα εστιατόρια και το τμήμα τροφίμων αν και δεν αποτελούν τον κεντρικό πυρήνα της δραστηριότητας των IKEA, ωστόσο συμβάλλουν σε ικανοποιητικό βαθμό στο συνολικό τζίρο της αλυσίδας, αντιπροσωπεύοντας περίπου ένα ποσοστό της τάξεως του 5-6% ήτοι περί τα 100 εκατ. ευρώ ετησίως. Τα τελευταία δύο χρόνια, ωστόσο, η πανδημία του κορονοϊού και τα περιοριστικά μέτρα που επιβλήθηκαν στην εστίαση οδήγησαν στο να χαθεί ένα μεγάλο μέρος αυτού του τζίρου. Επομένως, είναι φυσικό ο όμιλος μέσα από τέτοιες κινήσεις να επιδιώκει να καλύψει γρήγορα το χαμένο έδαφος μετά το άνοιγμα της αγοράς, τονώνοντας το ενδιαφέρον και απαντώντας στις σύγχρονες τάσεις.
Λ.Ε. thessaliaeconomy.gr (με πληροφορίες από Ματίνα Χαρκοφτάκη businessdaily.gr)