Σε έλλειψη είναι τα φιστίκια στην παγκόσμια αγορά, καθώς η περίφημη σοκολάτα Dubai έχει γίνει κάτι παραπάνω από viral στο Tik Tok

Η προώθηση προϊόντων στο TikTok είναι πλέον τόσο ισχυρή, που μπορεί να επηρεάσει ακόμη και τεράστιες αγροτικές οικονομίες των ΗΠΑ και του Ιράν – τουλάχιστον όσον αφορά την κατανάλωση πολυτελών ειδών ζαχαροπλαστικής.

Η viral πλέον σοκολάτα που έχει μέσα της μια κρεμώδη πράσινη γέμιση φιστικιού, έχει γίνει εξαιρετικά δημοφιλής μετά από μια σειρά βίντεο που αναρτήθηκαν στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης του Tik Tok. Σύμφωνα με τον Guardian, το πρώτο βίντεο που εξυμνούσε τη γεύση της ακριβής (όπως άλλωστε παραπέμπει και το όνομά της) «σοκολάτας Ντουμπάι» δημοσιεύτηκε στα τέλη του 2023 και έχει ήδη ξεπεράσει τις 120 εκατομμύρια προβολές – χωρίς να υπολογίζονται τα πολυάριθμα βίντεο που ακολούθησαν.

Το αποτέλεσμα ήταν να προκληθεί διεθνής έλλειψη του βασικού συστατικού, δηλαδή των πυρήνων φιστικιού, οι οποίοι καλλιεργούνται κυρίως στις ΗΠΑ και στο Ιράν. Μέσα σε ένα χρόνο, οι τιμές έχουν εκτοξευθεί από τα 16,87 δολάρια στα 22,7 δολάρια το κιλό, όπως δήλωσε ο Giles Hacking, εκπρόσωπος της εταιρείας εμπορίας ξηρών καρπών CG Hacking, στους Financial Times.

Το φιστίκι είχε ήδη αρχίσει να γίνεται δυσεύρετο λόγω της περσινής κακής σοδειάς στις ΗΠΑ, που είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας παγκοσμίως. Αν και η παραγωγή ήταν μικρότερη από το συνηθισμένο, η ποιότητά της ήταν ανώτερη, με αποτέλεσμα τα περισσότερα φιστίκια να διατεθούν ολόκληρα, με το κέλυφός τους. Αυτό προκάλεσε περαιτέρω έλλειψη στους βασικούς πυρήνες που χρησιμοποιούνται στις σοκολάτες.

Την ίδια στιγμή, οι Ιρανοί παραγωγοί είχαν εξαγάγει 40% περισσότερα φιστίκια στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα το εξάμηνο έως τον Μάρτιο, σε σύγκριση με τους δώδεκα προηγούμενους μήνες.

Η «μανία» με τη σοκολάτα του Ντουμπάι ξεκίνησε από τη δημιουργία μιας σοκολάτας που συνδυάζει γάλακτος σοκολάτα, το παραδοσιακό φύλλο κανταΐφι και γέμιση από κρέμα φιστικιού. Το προϊόν παρασκευάζεται από την πολυτελή σοκολατοποιία Fix, η οποία δραστηριοποιείται αποκλειστικά στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Ονοματίστηκε με έξυπνο λογοπαίγνιο “Can’t Get Knafeh of It”, παραπέμποντας στο παραδοσιακό αραβικό γλυκό κανταΐφι (knafeh).

Άλλες γνωστές σοκολατοποιίες, όπως η Läderach και η Lindt, έσπευσαν να δημιουργήσουν δικές τους εκδοχές σοκολάτας με φιστίκι, αλλά πλέον δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στη διεθνή ζήτηση. Ο Charles Jandreau, γενικός διευθυντής του ομίλου Prestat, που διαθέτει πολυτελή βρετανικά brands σοκολάτας, δήλωσε στους Financial Times ότι η ζήτηση για τις συγκεκριμένες σοκολάτες αιφνιδίασε τον κλάδο: «Έμοιαζε σαν να ήρθε από το πουθενά. Ξαφνικά τη βλέπεις σε κάθε μπακάλικο», είπε χαρακτηριστικά.

Ορισμένα καταστήματα φαίνεται πως περιορίζουν την ποσότητα που μπορεί να αγοράσει κάθε πελάτης. Όλο αυτό ίσως αποτελεί ένδειξη της δύναμης των TikTok influencers ή, απλώς, της διαχρονικής γοητείας της σοκολάτας.