Το αντικείμενο των 4+1 εργολαβιών αποκατάστασης των σιδηροδρομικών ζημιών στη Θεσσαλία (και Στερεά Ελλάδα) «κλείδωσε» προ ημερών το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, που αναμένεται να «τρέξει» και τις σχετικές διαγωνιστικές διαδικασίες ύψους 452 εκατ. ευρώ, και με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Ειδικότερα, με απόφαση του υπουργού, Χρ. Σταϊκούρα, εγκρίθηκε η διαδικασία «προσδιορισμού και εξειδίκευσης φυσικού αντικειμένου και του καθορισμού των κατεπειγόντων έργων αποκατάστασης βλαβών των σιδηροδρομικών υποδομών σε περιοχές που κηρύχθηκαν ή παρέμειναν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, με αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας, σύμφωνα με το άρθρο 25 του ν.4662/2020 (Α΄27), συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων που έλαβαν χώρα στις 4,5,6 και 7 Σεπτεμβρίου 2023 (κακοκαιρία «Daniel») και στις 25,26,27 και 28 Σεπτεμβρίου 2023 (κακοκαιρία «Elias»), στις Περιφέρειες Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας».

Τα έργα που θα δημοπρατηθούν είναι τα εξής:

α) Αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού (Χ.Θ. 288+600) έως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα (Χ.Θ. 328+840) μετά τις θεομηνίες «Daniel» και «Elias» με Προϋπολογισμό 173.600.000€ (με ΦΠΑ).

β) Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας, σε εντοπισμένα τμήματα της γραμμής, μετά τις θεομηνίες «Daniel» και «Elias» με Προϋπολογισμό 57.660.000€ (με ΦΠΑ).

γ) Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου μετά τις θεομηνίες «Daniel» και «Elias», με Προϋπολογισμό 181.660.000€ (με ΦΠΑ).

δ) Εργασίες αποκατάστασης της σιδηροδρομικής γραμμής Βόλου – Μηλεών από τον Σ.Σ. Άνω Λεχωνίων (Χ.Θ. 12+500) έως τον Σ.Σ. Μηλεών (Χ.Θ. 28+200) μετά τις θεομηνίες «Daniel» και «Elias», με Προϋπολογισμό 1.860.000,00€ (με ΦΠΑ).

ε) Αποκατάσταση των συστημάτων Σηματοδότησης, ETCS L1, Τηλεδιοίκησης και Ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από το ΣΣ Παλαιοφάρσαλο (Χ.Θ 296+245) έως ΣΣ Κράννων (ΧΘ 336+330) που καταστράφηκε από την κακοκαιρία «Daniel», με Προϋπολογισμό 37.200.000,00€ (με ΦΠΑ).

Επί της ουσίας «κλείδωσαν» επισήμως οι εργολαβίες, καθώς, μέχρι τώρα κυκλοφορούσαν μόνο ανεπισήμως πληροφορίες και διαρροές για τα έργα αυτά, που λίγο μόνο απείχαν από όσα αναφέρονται στις υπουργικές αποφάσεις. Να σημειώσουμε ότι μέχρι τώρα είχαν προσδιοριστεί μόνο οι οδικές παρεμβάσεις, άνω των 900 εκατ. ευρώ, όπως ήδη έχει αναδείξει το insider.gr.

Η χρηματοδότηση και οι διαγωνισμοί

Πάντως, εκκρεμούν κάποιες βασικές διεργασίες, όπως η γνωστοποίηση επισήμως στοιχείων για την εξασφάλιση πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, αθροιστικά 600 εκατ. ευρώ για οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές επί εκτιμώμενου συνολικού κόστους 1,4 δισ. ευρώ και βέβαια, η δημοσίευση των σχετικών διαγωνισμών. Πρόσφατα, όμως, από το υπ. Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ανακοινώθηκε η 3η Αναθεώρηση του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (Ε.Π.Α.) 2021-2025, την οποία υπέγραψε ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκος Παπαθανάσης. Είχε προηγηθεί η Κοινή Απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού και του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Θ. Πετραλιά, για την αύξηση του προϋπολογισμού του Ε.Π.Α. κατά 1,19 δισ. ευρώ.

Με την 3η Αναθεώρηση του Ε.Π.Α. και τους πρόσθετους πόρους που τη συνοδεύουν, επιτυγχάνεται η ένταξη και υλοποίηση επιπλέον έργων αποκατάστασης οδικών και σιδηροδρομικών δικτύων, από τις καταστροφικές πλημμύρες της θεομηνίας «Daniel» (καθώς και έργα υποδομής που αφορούν, ενδεικτικά, στη Γέφυρα Κήπων στον Έβρο, σε συμπληρωματικές εργασίες για το νέο Αερολιμένα Ηρακλείου στο Καστέλι, στον Άξονα Λαμία- Καρπενήσι, στον Βόρειο Οδικό Άξονα Εύβοιας, στον Κάθετο Άξονα της Εγνατίας Οδού). Τα έργα θα υλοποιηθούν από το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, άρα, οι πόροι του ΠΔΕ είναι εξασφαλισμένοι. Θεωρητικά, πλέον αναμένονται fast - track διαδικασίες, με προσκλήσεις στους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους για οδικά και σιδηροδρομικά έργα, ωστόσο, ήδη υπάρχουν σημαντικές καθυστερήσεις.

Τα οδικά έργα

Τα οδικά έργα αποκατάστασης, συνολικού ύψους σχεδόν 900 εκατ. ευρώ, αφορούν σε πάνω από 1.000 θέσεις επέμβασης, στις περιφερειακές ενότητες Τρικάλων, Καρδίτσας, Λάρισας, Μαγνησίας, Φθιώτιδας και Εύβοιας. Οι εργασίες θα γίνουν σε συνολικό μήκος 159 χιλιομέτρων του οδικού δικτύου και συμπεριλαμβάνουν 110 γέφυρες. Με βάση την καταγραφή των ζημιών, οι πόροι θα διατεθούν ως εξής: 33% του ποσού στην Περιφερειακή Ενότητα Μαγνησίας, 25% στην Περιφερειακή ενότητα Τρικάλων, 21% στην Περιφερειακή ενότητα Καρδίτσας, 9,5% στην Περιφερειακή ενότητα Λάρισας, 9,5% στην Περιφερειακή ενότητα Ευβοίας και 2% στην Περιφερειακή ενότητα Φθιώτιδας. Αντικείμενο, η αποκατάσταση ζημιών σε δρόμους και γέφυρες.

Υπενθυμίζεται ότι εκδόθηκε, στις 17 Ιουνίου, η Υπουργική Απόφαση για τον προσδιορισμό και την εξειδίκευση του φυσικού αντικειμένου των έργων αποκατάστασης του οδικού δικτύου, ενώ βρίσκεται υπό ολοκλήρωση η σύνταξη των τευχών κατεπείγουσας ανάθεσης. Ειδικότερα, τα 4 τμήματα για την αποκατάσταση ζημιών ελέω «Daniel» και «Elias» είναι:

- Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων «Daniel») και «Elias» Δήμων: Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου, με προϋπολογισμό: 278.200.000.

- Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων «Daniel») και «Elias» Δήμων: Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης, με προϋπολογισμό: 267.500.000 ευρώ.

- Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων «Daniel» και «Elias» Δήμων: Τεμπών, Τυρνάβου, Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων και Καρδίτσας, με προϋπολογισμό: 184.000.000 ευρώ.

- Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων «Daniel») και «Elias» Δήμων: Ιστιαίας-Αιδηψού, Μαντουδίου Λίμνης-Αγίας Άννας, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων, με προϋπολογισμό: 170.000.000 ευρώ.

Γιώργος Παπακωνσταντίνου (insider.gr)