Με ρυθμούς ανάπτυξης τουλάχιστον 10% σε ετήσια βάση αναμένεται να διευρυνθεί η διεθνής αγορά ενοικίασης ρούχων και αξεσουάρ μόδας μέσα στην επόμενη πενταετία, καθώς ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές στρέφονται στις πλατφόρμες που προσφέρουν αντίστοιχες υπηρεσίες, διαβλέποντας μία ευκαιρία να αποκτήσουν οικονομικά είδη με επώνυμη υπογραφή, έστω και για λίγες ημέρες.
Η πρόσφατη μάλιστα δημόσια εγγραφή της αμερικανικής πρωτοπόρου πλατφόρμας Rent the Runway, στην αγορά του Nasdaq, επανέφερε στο προσκήνιο την αγορά ενοικίασης, μετά από σχετική στασιμότητα εξαιτίας της πανδημίας. Η εταιρεία που ουσιαστικά εισήγαγε την έννοια ενοικίασης ρούχων πριν από 12 έτη ξεκίνησε την διαπραγμάτευση των μετοχών της στην τιμή των 23 δολαρίων, συγκεντρώνοντας 357 εκατ. δολάρια κι ανεβάζοντας την αξία της αποτίμησης της σε 1,7 δισ. δολάρια.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Coherent Market Insights, η ανάπτυξη της συγκεκριμένης αγοράς θα τροφοδοτηθεί από την έκρηξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, ειδικά σε ό,τι αφορά τα είδη μόδας τα επόμενα χρόνια, με την περιοχή της Ασίας/Ειρηνικού να αποτελεί την κινητήριο δύναμη. Εκτιμάται δε ότι η αξία της αγοράς ενοικίασης ρούχων θα εκτιναχθεί σε 2,08 δισ. δολάρια μέχρι το 2025, από 1,26 δισ. δολάρια που ήταν το 2019.
Στους παράγοντες που αναμένεται να τροφοδοτήσουν περαιτέρω την δυναμική ανάπτυξη της συγκεκριμένης αγοράς συγκαταλέγονται μεταξύ άλλων τα προβλήματα που εξακολουθούν να ταλανίζουν την διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα, η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος για αρκετές κατηγορίες εργαζόμενων, εξαιτίας των επιπλοκών της πανδημίας, και κυρίως οι οικολογικές ανησυχίες της νεότερης γενιάς καταναλωτών, που αν και εκτιμούν την μόδα, έχουν επίγνωση του εξαιρετικά επιβαρυντικού περιβαλλοντικού της αποτυπώματος.
Η ενοικίαση ρούχων ουσιαστικά αποτελεί μία ακόμη έκφανση της νέας αντίληψης για την ιδιοκτησία, όπως αυτή διαμορφώνεται κυρίως από τη νεότερη γενιά των Millennials και της Gen Z. Μετά την βραχυπρόθεσμη ενοικίαση κατοικιών, την ενοικίαση αυτοκινήτων με όρους πιο ευνοϊκούς κι ευέλικτους από ποτέ, και την ενοικίαση προϊόντων ψυχαγωγίας, όπως ταινίες και τηλεοπτικές σειρές, μέσα από εξειδικευμένες συνδρομητικές πλατφόρμες, η ίδια φιλοσοφία εκτείνεται και στην βιομηχανία της μόδας, απαντώντας στην ανάγκη απόλαυσης με το μικρότερο δυνατό κόστος.
Και η δυναμική της τάσης είναι αδιαμφισβήτητη δεδομένου ότι εταιρείες όπως η σουηδική αλυσίδα fast fashion H&M, η ιστορική βρετανική εταιρεία Marks & Spencer, αλλά και ο οίκος μοδας Burberry, εισέρχονται δυναμικά σε αυτό το πεδίο, διαβλέποντας τη μετατόπιση του ενδιαφέροντος των καταναλωτών αλλά και θέλοντας να εξυπηρετήσουν τον στόχο τους για βιώσιμη ανάπτυξη και κυκλικότητα με τον πιο έξυπνο τρόπο.
Είχε προηγηθεί η δραστηριοποίηση των πολυκαταστημάτων Selfridges, τον Αύγουστο του 2020, στην αγορά ενοικίασης ρούχων, με θεαματικά αποτελέσματα τόσο σε ό,τι αφορά το ενδιαφέρον των πελατών όσο όμως και των οίκων μόδας που έσπευσαν να προσφέρουν τα είδη τους προς ενοικίαση για ένα εικοσαήμερο, ουσιαστικά δοκιμάζοντας έναν νέο δίαυλο προσέγγισης με ένα νεαρότερο κοινό.
Σε ανάλογες πρωτοβουλίες προέβησαν τους τελευταίους μήνες και οίκοι όπως Ralph Lauren και Jean Paul Gaultier, ενώ και τα πολυκαταστήματα Harrods και οι οίκοι μόδας Vivienne Westwood και Christopher Kane, μεταξύ άλλων έχουν συνάψει συμφωνίες συνεργασίας με την βρετανική πλατφόρμα ενοικίασης και επαναπώλησης (resale) My Wardrobe HQ. Η τελευταία αποτελεί και τον επιλεγμένο συνεργάτη της Burberry, συμβάλλοντας στην προσπάθεια του οίκου να καταστεί περιβαλλοντικά ουδέτερος μέχρι το 2040.
Ενδεικτικά, μέσω της ενοικίασης, η χαρακτηριστική καπαρντίνα του ιστορικού οίκου διατίθεται προς ενοικίαση για μία εβδομάδα στην τιμή των 170 λιρών, την στιγμή που η τιμή αγοράς στην λιανική ανέρχεται σε 1.600 λίρες. Στα θετικά της συγκεκριμένης συνεργασίας συγκαταλέγεται και το γεγονός ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της πλατφόρμας My Wardrobe, το 50% των πελατών που νοικιάζουν ένα ρούχο, τελικώς το αγοράζουν, στην δευτερογενή αγορά (resale/μεταπώληση). Στην περίπτωση δε της χαρακτηριστικής καπαρντίνας Burberry, η τιμή μίας μεταχειρισμένης διαμορφώνεται σε 750 λίρες, στο μισό σχεδόν της τιμής αγοράς μίας καινούριας.
Ενδιαφέρον έχει πάντως η περίπτωση της πρωτοπόρου αμερικανικής πλατφόρμας Rent the Runway, η οποία ιδρύθηκε το 2009, εν μέσω οικονομικής κρίσης, απευθυνόμενη σε ένα συγκεκριμένο γυναικείο κοινό που αγαπά την μόδα και δίνει έμφαση στην ετικέτα. Η αρχή έγινε με επιλεγμένα φορέματα, για να εμπλουτιστεί σταδιακά το προϊόντικο μείγμα με τσάντες και κοσμήματα, τα οποία είναι όλα στην διάθεση των ενδιαφερομένων, με μία μηνιαία συνδρομή.
Στην πλατφόρμα Rent the Runway διατίθενται είδη από περισσότερα από 750 γνωστά brands μόδας -αν και οι μεγάλοι οίκοι εμφανίζονται ακόμη σχετικά διστακτικοί. Απευθυνόμενη σε εργαζόμενες γυναίκες που θέλουν να δείχνουν κομψές στο γραφείο αλλά και στα social media, η πλατφόρμα πέτυχε να κερδίσει τις εντυπώσεις, κλείνοντας το 2019, δέκα χρόνια μετά το λανσάρισμα της, με έσοδα ύψους 256,9 εκατ. δολάρια και 133.572 ενεργούς συνδρομητές.
Η πανδημία εντούτοις ανέτρεψε τα δεδομένα, καθώς η εργασία από το σπίτι έγινε καθεστώς, με αποτέλεσμα στο τέλος του 2020 τα έσοδα της να περιοριστούν σε 157,5 εκατ. δολάρια και ο αριθμός των ενεργών συνδρομητών να συρρικνωθεί σε 54.797. Οι απώλειες πάντως φαίνεται ότι περιορίστηκαν μέσα στο τρέχον έτος, καθώς στο τέλος του Σεπτεμβρίου, οι ενεργοί συνδρομητές διπλασιάστηκαν σε 111.732. Το μέλλον ωστόσο προδιαγράφεται λαμπρό για την αγορά ενοικίασης συνολικά, δεδομένου ότι σύμφωνα με το Bloomberg, αυξήθηκαν κατά 44% οι ενεργοί συνδρομητές σε όλες τις σχετικές πλατφόρμες το δεύτερο τρίμηνο του 2021, με την Rent the Runway όμως να αποσπά την μερίδα του λέοντος, αυξάνοντας την πελατειακή της βάση κατά 78% σε ετήσια βάση.
Αν και παρέμενε ζημιογόνος μέχρι και πέρσι, καταγράφοντας ζημίες ύψους 171 εκατ. δολαρίων, η πλατφόρμα Rent the Runway στοχεύει πλέον να χρησιμοποιήσει τα κεφάλαια που άντλησε από την δημόσια εγγραφή της για την απομείωση του χρέους της αλλά και την περαιτέρω επέκταση της σε νέες κατηγορίες προϊόντων, όπως είδη οικιακού εξοπλισμού, υποδήματα, παιδικά είδη και την ευρύτερη κατηγορία πολυτελών ειδών καθώς και σε αγορές εκτός ΗΠΑ.
Μαίρη Λεμπέση businessdaily.gr