Τέσσερις συν μία πληγές, με συνολικά χρέη 3 δισ. ευρώ, επιχειρεί να κλείσει η κυβέρνηση, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
ΛΑΡΚΟ
Η πρώτη πληγή ύψους 600 εκατ. ευρώ, η οποία συνεχίζει να πραγματοποιεί ζημίες 5,5 εκατ. ευρώ τον μήνα, είναι η ΛΑΡΚΟ. Η εταιρεία, σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν χθες, έχει το 80% των χρεών της υψηλής τάσης που υφίστανται σήμερα προς τη ΔΕΗ και απασχολεί περίπου 1.100 εργαζομένους με ετήσιο κόστος 47 εκατ. ευρώ.
Αντίστοιχα ζημιογόνες με τη ΛΑΡΚΟ είναι οι κρατικές επιχειρήσεις των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, τα οποία τώρα η κυβέρνηση επιχειρεί να προικίσει με τον αιγιαλό και την προοπτική εξεύρεσης στρατηγικού επενδυτή, αλλά και η ΕΑΒ με την ΕΛΒΟ και τα ΕΛΤΑ. Πρόκειται για δύσκολες υποθέσεις, που όπως ανέφερε χθες στη Βουλή ο υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας, «έχουν συσσωρευμένα χρέη άνω των 2,5 δισ. ευρώ, όσο ένας ΕΝΦΙΑ».
Αναφορικά με τη ΛΑΡΚΟ που χθες βρέθηκε στο επίκεντρο των πολιτικών εξελίξεων τόσο λόγω των αντιδράσεων της αντιπολίτευσης, όσο και από τους εργαζομένους που έκλεισαν την εθνική οδό Αθήνας - Θεσσαλονίκης στο ύψος του Μαρτίνου, η κυβέρνηση παρέχει προθεσμία 12 (συν 6) μηνών για να βρεθεί λύση. Σε άλλη περίπτωση, σύμφωνα με την τροπολογία που κατατέθηκε χθες, θα οδηγηθεί σε πτώχευση.
Εκτός των χρεών σε ΔΕΗ και άλλους προμηθευτές, η εταιρεία έχει να παρουσιάσει ισολογισμό από το 2014. Επίσης, παρά το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει καλέσει την ελληνική κυβέρνηση να λάβει θέση για θέματα αθέμιτης κρατικής ενίσχυσης της επιχείρησης, επί δύο χρόνια η κυβέρνηση «κρύβεται» από τις οχλήσεις της Κομισιόν.
Εξίσου επιβαρυντικά είναι το ότι η εταιρεία απειλείται με πρόστιμο 49,5 εκατ. ευρώ για μη συμμόρφωσή της με τους κανόνες για τα δικαιώματα επαληθευμένων εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου, ενώ η Τράπεζα Πειραιώς έχει καταγγείλει δύο ομολογιακά δάνεια με ανοικτό υπόλοιπο 32 εκατ. ευρώ, πλέον τόκων υπερημερίας. Το χειρότερο, όπως είπε χθες στη Βουλή ο κ. Σταϊκούρας, η εταιρεία έχει αρνητική καθαρή θέση ύψους 308 εκατ. ευρώ, ενώ κάθε μήνα το χρέος αυξάνεται κατά 5 με 5,5 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τον υπουργό Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη, το χρέος οφείλεται αποκλειστικά στο κόστος ενέργειας που ακόμη και σήμερα, παρά τις εξώδικες δηλώσεις της ΔΕΗ, δεν καταβάλλει η ΛΑΡΚΟ.
Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
Σχετικά με τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, χθες η κυβέρνηση έφερε τροπολογία που παραχωρεί δικαιώματα αποκλειστικής χρήσης επί του αιγιαλού και του αναγκαίου θαλάσσιου χώρου για τη λειτουργία ναυπηγείου. Επίσης, προχωράει στη διευθέτηση αυθαίρετων κατασκευών και λοιπών ιδιοκτησιακών ζητημάτων εντός των εγκαταστάσεων των ναυπηγείων και στην πρόβλεψη ενός μεταβατικού πλαισίου πυροπροστασίας της υπό καθεστώς ειδικής διαχείρισης της εταιρείας.
Ολα τα παραπάνω, παρόλο που έγιναν αντικείμενο σφοδρής αντιπαράθεσης στη Βουλή, προδικάζουν ότι το οικονομικό κυβερνητικό επιτελείο ελπίζει στην εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή. «Η παραχώρηση αυτή», όπως είπε χθες ο υπουργός κ. Σταϊκούρας, «είναι αναγκαία για την εξυπηρέτηση των λειτουργικών αναγκών της επιχείρησης ναυπηγείου». Ο ίδιος σημείωσε ότι η παραχώρηση των προαναφερόμενων περιουσιακών στοιχείων έγινε επί προηγούμενης κυβέρνησης, καθώς με αποφάσεις ΣΥΡΙΖΑ πέρασαν στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ).
Σε δεινή θέση είναι η ΕΛΒΟ και η ΕΑΒ
Η τρίτη πληγή για την κυβέρνηση, σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών, είναι η ΕΛΒΟ. Η κυβέρνηση προχωρεί με στόχο τις επόμενες εβδομάδες να ολοκληρωθεί η διαδικασία της ελεύθερης διαπραγμάτευσης. Σκοπός είναι η πώληση τουλάχιστον του 79% των μετοχών, έτσι ώστε το ελληνικό Δημόσιο να κατέχει το 21%.
«Τα τελικά συμφωνημένα κείμενα πρόκειται να δημοσιευθούν άμεσα από τον εκκαθαριστή, προκειμένου να εκκινήσει η προβλεπόμενη από τον νόμο διαδικασία», είπε χθες ο κ. Σταϊκούρας. Σημείωσε μάλιστα ότι τα συμβατικά κείμενα έχουν τροποποιηθεί από εκείνα που είχαν συνταχθεί επί ΣΥΡΙΖΑ, όπου επιδιώκονταν αντίστοιχοι στόχοι, παρόλο που το ελληνικό Δημόσιο τότε επεδίωκε μικρότερη συμμετοχή – χαμηλότερη το 20%.
Σημειώνεται ότι η ΕΛΒΟ από το 2014 τελεί σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης. Στις 24 Απριλίου 2017 έγινε δημόσιος πλειοδοτικός διαγωνισμός με αντικείμενο ακίνητα, κτιριακές εγκαταστάσεις, εξοπλισμό, δικαιώματα πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας, ο οποίος τελικά ακυρώθηκε, καθώς οι φάκελοι των ενδιαφερομένων δεν πληρούσαν τους όρους της προκήρυξης.
Στη συνέχεια, την 1η Αυγούστου 2017 έγινε επαναληπτικός διαγωνισμός, κατά τον οποίο δεν υπεβλήθησαν προσφορές. Εκτοτε ακολουθείται το εκ του νόμου μοντέλο της ελεύθερης διαπραγμάτευσης.
Η τέταρτη πληγή, σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών, είναι η ΕΑΒ. Σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, η εκτέλεση του προϋπολογισμού το 2019 είχε αποκλίσεις της τάξεως του 19% και 49% αντίστοιχα για το α΄ και β΄ τρίμηνο του έτους. Αυτό σημαίνει ότι η εταιρεία ετοιμάζεται να εμφανίσει για άλλη μία χρονιά μεγάλες ζημίες, ενώ, σύμφωνα με τις δηλώσεις του υπουργού, το υπουργείο Οικονομικών δεν προέβη στην ενεργοποίηση του νόμου, δηλαδή στην εφαρμογή «διορθωτικών παρεμβάσεων που είχαν συμφωνηθεί σε μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ υπουργείου Οικονομικών και ΕΑΒ».
Η εταιρεία εμφανίζει απλήρωτες υποχρεώσεις ύψους 58 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις ύψους 54 εκατ. ευρώ. Επίσης, εκκρεμεί η επιστροφή υπολοίπου στον κρατικό προϋπολογισμό από το Πρόγραμμα
Χρηματοδότησης Ληξιπρόθεσμων Υποχρεώσεων ύψους περίπου 6 εκατ. ευρώ. Ακόμη, σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών, το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων της εταιρείας είναι αρνητικό και υπάρχει πιθανότητα η εταιρεία να μην είναι σε θέση να εκπληρώσει ούτε τις συμβατικές υποχρεώσεις της, όπως είναι η μισθοδοσία και οι ασφαλιστικές εισφορές. «Σύμφωνα με τα στοιχεία της διεύθυνσης οικονομικών υπηρεσιών της εταιρείας, υπάρχει παντελής έλλειψη ρευστότητας, με κίνδυνο στάσης πληρωμών από τον προηγούμενο Σεπτέμβριο», είπε ο κ. Σταϊκούρας.
Βαγγέλης Μανδραβέλης Καθημερινή-Έντυπη