Σενάρια ενδεχόμενης επαναδιαπραγμάτευσης της σύμβασης που έχει με το ελληνικό Δημόσιο αξιολογεί, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας Καθημερινή, η Hellenic Train. Αιτία, η δραστική αλλαγή των συνθηκών λειτουργίας της ελληνικής σιδηροδρομικής αγοράς μετά την καταστροφική καταιγίδα «Daniel», που είχε ως αποτέλεσμα την επ’ αόριστον διακοπή της σιδηροδρομικής σύνδεσης Αθήνας - Θεσσαλονίκης. Οι σιδηροδρομικές υποδομές στο τμήμα από το Λιανοκλάδι έως τη Λάρισα έχουν καταστραφεί και η πλήρης αποκατάστασή τους εκτιμάται πως θα χρειαστεί τουλάχιστον δύο χρόνια. Σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, μάλιστα, θα απαιτηθεί ακόμη περισσότερος χρόνος. Από το υπουργείο Υποδομών μιλούν για την ταχύτερη δυνατή υλοποίηση όλων των έργων, αλλά παραδέχονται πως ο χρόνος που θα απαιτηθεί είναι τουλάχιστον δύο χρόνια και αρχικά θα αποκατασταθεί μόνο η μία γραμμή. Με δεδομένο ότι η επιβατική κίνηση για την ιταλικών συμφερόντων Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ) στα δρομολόγια μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης αντιστοιχεί τουλάχιστον στο 60% του κύκλου εργασιών της στη συγκεκριμένη αγορά, καθίσταται σαφές πως οι πωλήσεις της εταιρείας τα επόμενα δύο χρόνια θα είναι, επιεικώς, χαμηλότερες των προβλέψεων. Ετσι, το –κυριολεκτικά, όπως αποδεικνύεται– καταστροφικό 2023, που ξεκίνησε με το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη και συνεχίστηκε με τις πλημμύρες στον Θεσσαλικό Κάμπο και την προοπτική προβληματικής λειτουργίας έως το 2025, ανατρέπει συλλήβδην τους σχεδιασμούς των Ιταλών. Επί του παρόντος, πάντως, επίσημο αίτημα διαπραγμάτευσης της σύμβασης δεν έχει κατατεθεί.
Σε αυτό το περιβάλλον όμως επικρατεί ήδη έντονη ανησυχία μεταξύ των περισσότερων των 1.000 εργαζομένων ότι ενδέχεται να υπάρξουν απολύσεις ή να εφαρμοστούν μοντέλα εκ περιτροπής εργασίας και μείωσης αποδοχών. Για το θέμα αυτό μάλιστα έχει προγραμματιστεί συνάντηση, σήμερα, μεταξύ της διοίκησης της εταιρείας και εκπροσώπων των εργαζομένων. Εν τω μεταξύ, συμπτώματα δυσλειτουργίας εμφανίζονται τις τελευταίες 15 ημέρες και στην ομάδα εργασίας που έχει συσταθεί με υπουργική απόφαση και η οποία απαρτίζεται από εκπροσώπους της Hellenic Train, που χρησιμοποιεί το δίκτυο, της ΓΑΙΟΣΕ, που εκμισθώνει το τροχαίο υλικό στην εταιρεία, της ΕΡΓΟΣΕ, που είναι υπεύθυνη για τα έργα και τις συντηρήσεις του δικτύου, και του ΟΣΕ, που είναι ο ιδιοκτήτης του.
Η εν λόγω ομάδα εργασίας συστάθηκε με σκοπό να αντιμετωπιστούν προβλήματα ομαλής συνεννόησης, όπως συμφωνία περί των μεταξύ τους πληρωμών. «Διότι μέχρι τότε συνεννοούνταν μεταξύ τους με εξώδικα», αναφέρει χαρακτηριστικά κορυφαία πηγή του υπουργείου. Αν και στα πρώτα της βήματα η ομάδα λειτούργησε εποικοδομητικά, το τελευταίο διάστημα είναι εμφανής η δυστοκία, αναφέρουν οι σχετικές πληροφορίες. Παράλληλα, η διατύπωση ανησυχιών και επιφυλάξεων από πλευράς Hellenic Train αλλά και τα αιτήματα για επίσπευση των πληρωμών του Δημοσίου προς τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου πυκνώνουν. Το ελληνικό Δημόσιο βρίσκεται πράγματι πίσω σε κάποιες πληρωμές, αλλά αυτές ήδη επισπεύδονται, προσθέτουν πηγές του υπουργείου. Ωστόσο, ελλειμματική στις υποχρεώσεις της εμφανίζεται και η Hellenic Train. Και όχι μόνο στις πληρωμές.
Υπενθυμίζεται πως, με βάση τη σύμβαση που κυρώθηκε από τη Βουλή τον Ιούλιο του 2022, η εταιρεία έχει αναλάβει την υποχρέωση να πραγματοποιεί δρομολόγια σε όλη τη χώρα με βάση το υπάρχον δίκτυο και να αποζημιώνεται για αυτά με 50 εκατ. ευρώ ετησίως από το Δημόσιο. Πρόκειται για συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας ή τις λεγόμενες και άγονες γραμμές των σιδηροδρόμων. Από την πλευρά της, η εταιρεία θα πληρώνει περίπου 30 εκατ. ευρώ το Δημόσιο και τους κρατικούς οργανισμούς όπως τη ΓΑΙΟΣΕ, από την οποία εκμισθώνει το τροχαίο υλικό. Επίσης, έχει δεσμευτεί για συγκεκριμένες επενδύσεις σε νέα, σύγχρονα τρένα, τα περισσότερα εκ των οποίων θα είναι ηλεκτρικά και, σε βάθος χρόνου, τρένα υδρογόνου. Ακόμη προβλέπεται κίνητρο αποδοτικότητας του μηχανισμού αποζημίωσης, με τη σύμβαση να ορίζει πως το Δημόσιο θα λαμβάνει το 20% τυχόν επιπλέον κερδών. Προβλέψεις βέβαια οι περισσότερες που επί του παρόντος αποτελούν μάλλον απομακρυσμένο ενδεχόμενο...
Λ.Ε. thessaliaeconomy.gr (από το ρεπορτάζ του Ηλία Μπέλλου, καθημερινή)