Στα €20.223,36, αυξημένη κατά 5,3% σε σχέση με το 2022, ανήλθε το 2023 η μέση ετήσια δαπάνη των νοικοκυριών για κρέας, σύμφωνα με την Έρευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών της ΕΛΣΤΑΤ. Η μέση ετήσια δαπάνη ανά άτομο ανήλθε σε €8.358,24, αντίστοιχα αυξητικά κατά 11,2%. Η μέση μηνιαία οικογενειακή δαπάνη ανάγεται σε €1.685,28€, αλλά για το 50% των νοικοκυριών είναι μικρότερη από €1.315. Οι αυξητικές δαπάνες των τελευταίων ετών υπολείπονται αρκετά από τα ποσά που δαπανούσαν τα νοικοκυριά πριν επέλθει η οικονομική κρίση: Μείωση 13,9% από το 2010 και 20,5% από το 2008, σύμφωνα με τα στοιχεία του περιοδικού Meat News. Το 2023, ο όγκος της μηνιαίας κατανάλωσης κρέατος μειώθηκε κατά 6,5% ανά νοικοκυριό. Το σημαντικότερο ποσοστό (35,8%) αφορά βόειο κρέας, ακολουθούν τα πουλερικά (19,8%), το χοιρινό (16,1%) και το αιγοπρόβειο, αυξητικά, στο 12,5%. Αλλαντικά, καπνιστά κρέατα και κρεατοσκευάσματα έχουν μερίδιο 15% στη συνολική δαπάνη και τα υπόλοιπα είδη κρέατος είναι σχεδό αμελητέα. Το κρέας πουλερικών κυριαρχεί στις αγορές καταγράφοντας μερίδιο 35%, ανάμεσα σε όλα τα προϊόντα κρέατος. Η στροφή από το βόειο κρέας στο κοτόπουλο συνεχίζεται με μικρή κάμψη κατ’ όγκο, κατά 4,6%, μεταξύ 2022 και 2023. Η μηνιαία αξία κατανάλωσης αυξήθηκε ετησίως κατά 1,1%.Ακόμη, παρατηρείται μείωση μέσης μηνιαίας δαπάνης των νοικοκυριών σε χοιρινό, κατά 5,5%, ελαφρά μείωση στο βόειο κρέας (1,5%), που όμως αντιστοιχεί σε σημαντική μείωση κατανάλωσης, κατά 15,9% και 11,6% αντίστοιχα.
Άνοδος για κρεατοσκευάσματα και αιγοπρόβειο, μείωση για βόειο και αλλαντικά
Και αν η τάση μείωσης κατανάλωσης βόειου κρέατος ήταν κάτι καταγεγραμμένο, βάσει υιοθέτησης διαφορετικών διατροφικών συνηθειών, φαίνεται οι καταναλωτές να αναζητούν φθηνότερες πηγές πρωτεϊνών και εκτός του κρέατος, επειδή το κρέας γίνεται ακριβότερο και η δική τους αγοραστική δύναμη μειώνεται.Στο αιγοπρόβειο κρέας, η ΕΛΣΤΑΤ κατέγραψε για το 2023 αύξηση δαπάνης, κατά 52,1% και όγκου κατανάλωσης, κατά 31%. Ωστόσο, η πανώλη των αιγοπροβάτων, που λαμβάνει χώρα φέτος, αναμένεται να επιφέρει εκ νέου σημαντική μείωση κατανάλωσης για το 2024. Τα κρεατοσκευάσματα εμφάνισαν άνοδο κατά 5,7% στον όγκο κατανάλωσης το 2023, συγκριτικά με το 2022, με αντίστοιχα αυξημένη δαπάνη κατά 13%. Τα νοικοκυριά αναζητούν ready-to-cook ή έστω ημιέτοιμες λύσεις κρέατος, αλλά φαίνεται ότι γυρνούν την πλάτη στα αλλαντικά, με μείωση ποσοτήτων κατά 9,2% και αξίας κατά 2,3%.
Foodreporter