Nέα στοιχεία που βλέπουν το φως της δηµοσιότητας «καίνε» τον αµερικανικό κολοσσό αεροναυπηγικής Boeing, την ώρα που δίνει µάχη για να αποκαταστήσει την αξιοπιστία του, έπειτα από σωρεία λαθών και παραλείψεων. Εµπειρογνώµονες από το «Foundation for Aviation Safety» κατηγορούν την εταιρεία ότι απέκρυψε τα ηλεκτρoλογικά προβλήµατα σε ένα αεροσκάφος που συνετρίβη προ πενταετίας στην Αιθιοπία. Το Ιδρυµα για την Ασφάλεια της Αεροπορίας προειδοποίησε µάλιστα ότι περισσότερα από 1.000 αεροπλάνα που πετούν αυτή τη στιγµή θα µπορούσαν ενδεχοµένως να κινδυνεύουν από αντίστοιχες βλάβες, λόγω προβληµάτων στη διαδικασία παραγωγής.
Οι αποκαλύψεις σχετίζονται µε ένα αεροσκάφος που προσέκρουσε στο έδαφος λίγα λεπτά µετά την απογείωσή του από την Αντίς Αµπέµπα τον Μάρτιο του 2019. Το αεροπλάνο ήταν ένα ολοκαίνουργιο τότε µοντέλο 737 Max, το δεύτερο της ίδιας κατηγορίας που χάθηκε, έπειτα από ένα προηγούµενο ατύχηµα στα ανοιχτά της Ινδονησίας το 2018. Εκπρόσωπος της Boeing είχε τονίσει ότι µετά το δυστύχηµα της πτήσης 302 της Ethiopian Airlines το 2019, «η εταιρεία συνεργάστηκε πλήρως και παρείχε σχετικές πληροφορίες στην έρευνα». Και τα δύο δυστυχήµατα αποδόθηκαν σε ένα κακώς σχεδιασµένο σύστηµα ελέγχου πτήσης, το οποίο ενεργοποιήθηκε σε λάθος χρόνο λόγω βλάβης στον αισθητήρα.
Το ίδρυµα δηµοσίευσε στον ιστότοπό του σειρά εγγράφων τα οποία, όπως ισχυρίζεται, είναι αρχεία κατασκευής του αεροσκάφους τα οποία διέρρευσαν πρώην υπάλληλοι της Boeing. Αναφέρουν προβλήµατα που προέκυψαν κατά τη διαδικασία κατασκευής και προσφέρουν µια «σαφή εικόνα των συγκεχυµένων και χαοτικών εργασιών παραγωγής». Ανάµεσα στα προφανή ζητήµατα που διαπιστώθηκαν είναι η έλλειψη ηλεκτρικών εξαρτηµάτων, η ελλιπής και ακατάλληλη εγκατάσταση καλωδίωσης και η πίεση των εργαζοµένων να επεξεργάζονται εκ νέου ελαττωµατικά µέρη.
Το ίδρυµα ισχυρίζεται ότι αυτά συνδέονται µε τα ηλεκτρολογικά προβλήµατα που είχαν διαπιστωθεί στο αεροπλάνο εβδοµάδες, ακόµη και µήνες, πριν από τη συντριβή. Μια καταγραφή των επικοινωνιών µεταξύ της Boeing και της αεροπορικής εταιρείας περιγράφει πως το αεροπλάνο υπέστη µια «κύλιση χωρίς εντολή» σε χαµηλό ύψος, κάτι που αποδόθηκε αργότερα σε σφάλµα στην καλωδίωση. Τα εν λόγω έγγραφα διατηρήθηκαν σκόπιµα κρυφά από τις «κυβερνητικές αρχές, τις αρχές επιβολής του νόµου, τους πελάτες αεροπορικών εταιρειών, τις οικογένειες θυµάτων και το κοινό». Συνεπώς, καταλήγει το ίδρυµα –το οποίο διευθύνεται από τον Eντ Πίρσον, πρώην διευθυντή στο εργοστάσιο 737 της Boeing στο Ρέντον της Ουάσιγκτον– τα συστηµικά προβλήµατα παραγωγής, που δεν βελτιώθηκαν έκτοτε, οδήγησαν µεταξύ άλλων στην έκρηξη σε µια πτήση της Alaska Airlines στις αρχές του έτους. Ο Πίρσον, ο οποίος έχει καταθέσει σε πολλές περιπτώσεις ενώπιον Αµερικανών βουλευτών, υποστηρίζει σταθερά ότι τα σοβαρά προβλήµατα παραγωγής έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στα δύο δυστυχήµατα, κάτι που η εταιρεία έχει επανειληµµένα αρνηθεί.
Ο νέος διευθύνων σύµβουλος της Boeing, Κέλι Ορτµπεργκ, διαµηνύει ότι σχεδιάζει να επικεντρωθεί στην αποκατάσταση της εµπιστοσύνης στον κολοσσό, που το τελευταίο διάστηµα βλέπει να καταρρέουν και τα φιλόδοξα διαστηµικά του σχέδια. H NASA αποφάσισε ότι δεν µπορεί να εµπιστευτεί την εταιρεία για να επιστρέψει σώο το πλήρωµα που αναχώρησε στις 5 Ιουνίου για οκτώ ηµέρες και θα αναγκαστεί να παραµείνει στον ∆ιεθνή ∆ιαστηµικό Σταθµό για οκτώ µήνες και ανέθεσε την επιστροφή τους στην ανταγωνίστρια Spacex. Οι Αµερικανοί αστροναύτες Μπάρι Γουίλµορ και Σουνίτα Γουίλιαµς, που ταξίδεψαν µε το διαστηµόπλοιο Starliner της Boeing, θα επιστρέψουν τελικά τον Φεβρουάριο µε σκάφος της Spacex, έπειτα από διαδοχικά προβλήµατα που ανέκυψαν.
Boeing και Spacex έχουν υπογράψει συµβάσεις δισεκατοµµυρίων δολαρίων µε τη NASA για την παροχή εµπορικών διαστηµικών πτήσεων στους αστροναύτες της, µε την πρώτη να εξασφαλίζει 4,2 δισ. δολάρια και την εταιρεία του Ελον Μασκ, 2,6 δισ. δολάρια. Η Spacex έχει στείλει µέχρι στιγµής εννέα πτήσεις µε πλήρωµα στο ∆ιάστηµα για τη NASA, αλλά αυτή ήταν η πρώτη προσπάθεια της Boeing για αποστολή µε πλήρωµα.
kathimerini