Ανησυχίες για σημαντική επιβράδυνση της εκτέλεσης του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων και των προϋπολογισμένων εσόδων του διατυπώνονται μετά τις τελευταίες εξελίξεις από ξένους επενδυτικούς οίκους αλλά και κύκλους της ελληνικής αγοράς.
Η de facto είσοδος της χώρας σε αδιευκρίνιστης χρονικής διάρκειας προεκλογική περίοδο, σε συνδυασμό με την οριακή και κατά περίπτωση πλειοψηφία που δυνητικά θα διατηρήσει η κυβέρνηση, εκτιμάται πως θα οδηγήσει σε επιλεκτική προώθηση νομοσχεδίων.
Ομοίως, η υψηλής πολιτικής ευαισθησίας υπουργικές αποφάσεις για ζητήματα που συνδέονται με το Ελληνικό ή την Εγνατία Οδό και τα περιφερειακά λιμάνια, όπως του Βόλου, ενδεχομένως να καθυστερήσουν, προκειμένου να μην αποδυναμωθεί η τοπική εκλογική επιρροή, αναφέρουν αυτές οι ανησυχίες. «Η “μηχανική” της πολιτικής τροχοπέδης ενισχύεται και από το γεγονός πως η οριακή πλειοψηφία σημαίνει πως τα αιτήματα του κάθε βουλευτή για την εκλογική περιφέρειά του ή άλλες υποθέσεις ενδιαφέροντός τους θα αυξηθούν, καθυστερώντας, ανεξαρτήτως πιθανοτήτων ικανοποίησής τους, τη διαδικασία», αναφέρεται χαρακτηριστικά. Μεταξύ των οίκων που διατυπώνουν προβληματισμό για την ταχύτητα υλοποίησης των ιδιωτικοποιήσεων μετά τις πολιτικές εξελίξεις περιλαμβάνονται η Μorgan Stanley, η Eurasia Group, η Moody’s και η Teneo Intelligence. Εν τω μεταξύ, ένα παράδειγμα που αναφέρεται ευρέως στην ελληνική αγορά είναι αυτό του master plan του λιμανιού του Πειραιά που συνδέεται με τις υποχρεωτικές επενδύσεις που ανέλαβε η Cosco κατά την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ.
Το master plan όμως που έχει υποβληθεί από τον επενδυτή εδώ και μήνες δεν εγκρίνεται για λόγους που συνδέονται ευθέως με τοπικούς επιχειρηματικούς, κοινωνικούς, εργατικούς και αυτοδιοικητικούς φορείς. Αλλη περάτωση είναι αυτή του επί μήνες συζητουμένου νομοσχεδίου του υπουργείου Ναυτιλίας με το οποίο θα «ξεκλειδώσει» η αξιοποίηση των δέκα περιφερειακών λιμανιών με την παραχώρηση επιμέρους δραστηριοτήτων τους. Η ήδη υπάρχουσα καθυστέρηση εισαγωγής του προς ψήφιση αποδίδεται από κύκλους της αγοράς ομοίως σε τοπικά συμφέροντα ή τοπικές κοινωνικές αντιδράσεις προερχόμενες από φιλοκυβερνητικές πλευρές.
Σε εκκρεμότητα βρίσκεται επίσης η ψήφιση από τη Βουλή της παράτασης της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρόμιου «Ελευθέριος Βενιζέλος» στην εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ). Μια σύμβαση που σημαίνει έσοδα της τάξης του 1,3 δισ. ευρώ (με ΦΠΑ) για το ΤΑΙΠΕΔ και ακόμη περισσότερο η ψήφισή της αποτελεί προϋπόθεση για να προχωρήσει και η προκήρυξη του διαγωνισμού πώλησης του 30% της ΔΑΑ που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ.
Στο Ελληνικό πρέπει να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για το καζίνο, κάτι που αναμένεται να κάνει εντός των επόμενων ημερών η Επιτροπή Παιγνίων, πλην όμως εκκρεμεί η υπογραφή των κοινών υπουργικών αποφάσεων για τη νομική ωρίμανση του ακινήτου.
Γιώργος Λιαλιός (Καθημερινή)