H άνοδος της καλιφορνέζικης Τesla, η οποία κατασκευάζει αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα, την έχει τελευταίως αναδείξει στην αυτοκινητοβιομηχανία με την υψηλότερη χρηματιστηριακή αξία σε διεθνή κλίμακα. Οπως αναφέρει σε σχετικό του δημοσίευμα το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters, η πορεία που ακολουθεί εξαρχής η Τesla, και ταυτίζεται με την προσέγγιση της Σίλικον Βάλεϊ στη δημιουργία λογισμικού, την κάνει να ορίζει τη νέα εποχή στον κλάδο. Παράλληλα, εξοβελίζει την παλιά νοοτροπία που μέχρι σήμερα επικρατεί στις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες. Οι επενδυτές εκπλήσσονται με την ξαφνική εκτίναξη της Τesla, αλλά η γερμανική ανταγωνίστριά της, Daimler, γνωρίζει τα πράγματα από πρώτο χέρι και μπορεί να δώσει μια εξήγηση. Η συνεργασία τους ξεκίνησε το 2009 και διήρκεσε κάποια χρόνια. Τότε η Daimler, που φέρει το όνομα του άνδρα (Γκότλιμπ Ντάιμλερ) που πριν από 134 χρόνια εφηύρε το μοντέρνο αυτοκίνητο, απέκτησε το σχεδόν 10% στην αμερικανική επιχείρηση, δίνοντας πνοή ζωής σε αυτήν. Αυτή η πνοή είχε μεταφραστεί τότε σε 50 εκατομμύρια δολάρια. Οπότε, οι μηχανικοί της γερμανικής εταιρείας είχαν εκ του σύνεγγυς άποψη για το πώς ο Ελον Μασκ, ο ιδρυτής της Tesla, ήταν έτοιμος να προωθήσει μια ατελή τεχνολογία και να την αναβαθμίζει διαρκώς καθ’ οδόν. Ουσιαστικά, λειτουργούσε για τα αυτοκίνητά του όπως οι εταιρείες λογισμικού κινητών τηλεφώνων, που το βελτιώνουν ενόσω κανείς τα χρησιμοποιεί. Συν τοις άλλοις, δεν έδινε σημασία στην κερδοφορία κατά τα πρώτα στάδια της δραστηριότητας της Tesla.
Αφορμή της γερμανοαμερικανικής συνεργασίας ήταν το μοντέλο Roadster, που είχαν αγοράσει μηχανικοί της Daimler και είχαν εντυπωσιαστεί από τη συσκευασία των μπαταριών. Πήγαν στην Tesla για να παραγγείλουν 1.000 συστοιχίες μπαταριών. Στη συνέχεια, τη βοήθησαν να αναπτύξει το πολυτελές σεντάν της Model S, με αντάλλαγμα την πρόσβαση στις συστοιχίες, οι οποίες εν μέρει συναρμολογούνταν με τα χέρια. Ωστόσο, το 2014 η Daimler πούλησε το μερίδιό της, φοβούμενη ότι δεν μπορούσε να αναπτυχθεί σε κλίμακα η προσέγγιση Μασκ. Οσοι γνώριζαν πρόσωπα και πράγματα για την Daimler τόνισαν πως η βραχύβια συνεργασία κατέδειξε και τη σύγκρουση των δύο διαφορετικών σχολών. Από τη μια πλευρά υπάρχει η εμμονή των Γερμανών με την ασφάλεια και τον έλεγχο σε βάθος χρόνου, που εξασφαλίζει την εξέλιξη, και από την άλλη η πειραματική φιλοσοφία του Μασκ, που ακολουθεί επαναστατικούς τρόπους σκέψης και λανσάρει καινοτομίες. Απλώς οι παραδοσιακές εταιρείες δεν είναι εξοικειωμένες με το να χρησιμοποιούν τεχνολογίες χωρίς να προηγηθούν χρόνια δοκιμών.
Η Mercedes θα χρησιμοποιούσε τις συστοιχίες μπαταριών της Tesla για την ηλεκτρική εκδοχή της Mercedes-Benz B Class, που θα παρουσιαζόταν το 2014. Οι Γερμανοί μηχανικοί σχεδίασαν πιο συντηρητικά τη Mercedes, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τη μακροπρόθεσμη φθορά των μπαταριών και τον κίνδυνο υπερθέρμανσης, όπως ανέφεραν στο Reuters. Πάντως, διαπίστωσαν πως οι Αμερικανοί συνάδελφοί τους δεν έκαναν μακροπρόθεσμα τεστ αντοχής, οπότε τα επινόησαν εκείνοι. Επίσης, οι Γερμανοί προ της παραγωγής ενός νέου οχήματος συνηθίζουν να καταγράφουν τις γενικές ιδιότητες κάθε εξαρτήματος για τους προμηθευτές του, οπότε σοβαρές αλλαγές δεν μπορούν προοδευτικά να γίνουν, αφότου παγιωθεί ο σχεδιασμός του. Παράλληλα, έτσι διασφαλίζεται η κερδοφορία στη φάση της μαζικής παραγωγής.
«Η Tesla δεν ενδιαφερόταν γι’ αυτό», τόνισαν πηγές της Daimler, που επικαλείται το Reuters. Μπορεί το πρώτο εξάμηνο της χρονιάς η Daimler να πούλησε 935.089 Mercedes-Benz, ενώ η Tesla μόλις 179.050 αυτοκίνητα, αλλά οι επενδυτές προτιμούν την τελευταία. Κι αυτό το επιβεβαιώνει η χρηματιστηριακή της αξία, η οποία είναι εξαπλάσια της πρώτης, δηλαδή 304,6 δισ. δολάρια έναντι των 41,5 δισ. ευρώ (47,7 δισ. δολ.) της Daimler.