Δόθηκαν σήμερα στην κυκλοφορία, παρουσία του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη, τα 79 χιλιόμετρα του τμήματος Τρίκαλα - Ξυνιάδα του αυτοκινητόδρομου Ε65, τον οποίο χρησιμοποιούν ήδη, από το πρωί, οι πολίτες.
Σε δηλώσεις του, στη Λαμία, ο κ. Σπίρτζης ανέφερε ότι «δεν γίνονται εγκαίνια, καθώς πρόκειται για ένα τμήμα του αυτοκινητόδρομου Ε65. Δεν πρόκειται για ολοκληρωμένο έργο». «Πρόκειται για την ολοκλήρωση μίας από τις πέντε συμβάσεις» πρόσθεσε. Μάλιστα, προσδιόρισε «το έργο θα ολοκληρωθεί την ερχόμενη τετραετία και τα εγκαίνια θα τα κάνει ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας».
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη διαπραγμάτευση που έγινε και με τις εταιρείες που έχουν αναλάβει τον Ε65, αλλά και με τα όργανα της ΕΕ και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας επενδύσεων, προσδιορίζοντας ότι στις αρχές της ερχόμενης χρονιάς, μέχρι τον Φεβρουάριο, θα ξεκινήσουν τα έργα στο νότιο τμήμα, καθώς έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
«Όλοι έχουν δει τον φάκελο στην τελευταία του λεπτομέρεια. Πιστεύω ότι μέχρι τέλος Ιανουαρίου ή το πολύ αρχές Φλεβάρη θα έχουμε την έγκριση και την επόμενη μέρα θα ξεκινήσουν τα έργα» τόνισε. Για το βόρειο τμήμα, που θα συνδέει τον Ε65 με την Εγνατία, είπε τα έργα θα ξεκινήσουν μέχρι το τέλος του 2018. «Πιστεύουμε ότι μέχρι τον Μάρτιο θα έχει ολοκληρωθεί η τελική έγκριση της διαπραγμάτευσης χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Είναι πάρα πολύ ώριμο το έργο, καθώς κρίθηκε, πλέον, με τους νέους όρους βιωσιμότητας από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα» σημείωσε.
Ο κ. Σπίρτζης επισήμανε πως με την παράδοση του συγκεκριμένου τμήματος των 79 χιλιομέτρων ουσιαστικά επιταχύνεται κατά περίπου 30 λεπτά η απόσταση από την Αθήνα μέχρι τα Τρίκαλα και αποφεύγονται κάποια κρίσιμα σημεία του οδικού δικτύου, μέχρι σήμερα, όπως είναι οι γνωστές στροφές του Δομοκού. Εξέφρασε, μάλιστα, την αισιοδοξία του ότι οι εργασίες τόσο στο νότιο τμήμα, όσο και στο βόρειο, με τις οποίες ολοκληρώνεται συνολικά το έργο, θα εκτελεστούν με πολύ γρήγορους ρυθμούς, καθώς έχουν λυθεί όλα τα ενδιάμεσα προβλήματα, ιδιαίτερα εκείνα που έχουν σχέση με τις απαλλοτριώσεις.
O δρόμος είχε τη δική του ιστορία
Όταν το μακρινό 2006 προκηρύχθηκε ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας γνωστότερος ως Ε65, κανένας δεν μπορούσε να φανταστεί σχεδόν 12 χρόνια μετά την μετέπειτα εξέλιξη του.
Ο Ε65 είχε σχεδιαστεί να ξεκινά από την Λαμία (στην περιοχή της Ανθήλης) και περνώντας δυτικά από την πόλη να προσεγγίζει και να περνά από την περιοχή Λιανοκλαδίου, Καρπενησίου, και από τις πόλεις του Δομοκού, των Σοφάδων της Καρδίτσας, των Τρικάλων, της Καλαμπάκας και να τερματίζει σε σύνδεση με την Εγνατία Οδό.
Το 2008 η σύμβαση παραχώρησης υπογράφεται, το 2009 ξεκινούν οι πρώτες εργασίες οι οποίες διαρκούν 2 χρόνια. Το 2011 διακόπτονται λόγω της κρίσης και στα τέλη τοου 2013, η τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης υπογράφοντας έχοντας μία παγκόσμια πρωτοτυπία. Ο άξονας "ακρωτηριάζεται" και αναβάλλεται για το μέλλον το νότιο και βόρειο τμήμα του και αποφασίζεται να προχωρήσει σε άμεση κατασκευή το κατά πολλούς πιο ώριμο (σε απαλλοτριώσεις) τμήμα μήκους 80χλμ από την περιοχή της Ξυνιάδας μέχρι τα Τρίκαλα δημιουργώντας όμως έναν άξονα χωρίς καμία σύνδεση με το υπόλοιπο δίκτυο αυτοκινητόδρομων της χώρας.
Αυτό το τμήμα, σήμερα, πριν από λίγο, στις 11 το πρωί παραδόθηκε στην κυκλοφορία και οι οδηγοί μπορούν πλέον να τον χρησιμοποιήσουν. Παρά τις άσχημες καιρικές συνθήκες ο δρόμος είναι ανοιχτός και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας. Τα εγκαίνια θα γίνουν στις 3 το μεσημέρι από τον Υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη, σε κλειστό χώρο λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών.
Από σήμερα η Δυτική Θεσσαλία αποκτά τον δικό της Αυτοκινητόδρομο καθώς αυτά τα 80 χιλιόμετρα (από την Ξυνιάδα στη Χ.Θ. 31,8χλμ μέχρι τα Τρίκαλα στη Χ.Θ. 111,4χλμ) καλύπτουν τις πόλεις του Δομοκού, της Καρδίτσας και των Τρικάλων και είναι αρκετά κοντά στην Καλαμπάκα. Τι κερδίζει ο οδηγός; Τις φονικές στροφές Δομοκού που ειδικά με αυτές τις καιρικές συνθήκες είναι σχεδόν αδιάβατες. Στο σύνολο του ο νέος αυτοκινητόδρομος μειώνει κατά περίπου 30 λεπτά την διαδρομή Αθήνα-Τρίκαλα σε περίπου 3 ώρες και 20 λεπτά.
Η χάραξη του είναι κλειστού ασφαλούς αυτοκινητόδρομου με ανισόπεδους κόμβους και 2 λωρίδες + ΛΕΑ ανά ρεύμα κυκλοφορίας. Ανά περίπου 10χλμ υπάρχει χώρος στάθμευσης και προσωπικής υγιεινής ενώ μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2018 θα λειτουργήσουν και ΣΕΑ στην περιοχή των Σοφάδων (και στα δύο ρεύματα). Σταθμοί διοδίων λειτουργούν στην περιοχή των Σοφάδων και των Τρικάλων. Αυτές τις μέρες οι διελεύσεις είναι δωρεάν και η επίσημη λειτουργία τους θα ξεκινήσει αμέσως μετά τις γιορτές.
Αυτό που θα παρατηρήσει ο οδηγός είναι μία πολλή όμορφη διαδρομή, με περάσματα από εντυπωσιακά τοπία ενώ σε αρκετό μήκος της διαδρομής, ο αυτοκινητόδρομος πηγαίνει παράλληλα με τη νέα ηλεκτροκινούμενη σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων που θα λειτουργήσει το 2018.
Ο τυφλός δρόμος ψάχνει το φως του
Δυστυχώς ο Ε65 όπως λειτουργεί σήμερα εξυπηρετεί και μειώνει τις αποστάσεις μεταξύ των μεγάλων αστικών και τουριστικών κέντρων της Δυτικής Θεσσαλίας αλλά για να μπορέσει να θεωρηθεί βιώσιμος χρειάζεται οπωσδήποτε να ξεκινήσει καταρχάς η κατασκευή του Νότιου τμήματος του από την Λαμία μέχρι την Ξυνιάδα μήκους 31,5χλμ προκειμένου ο "τυφλός δρόμος" να βρει το φώς του.
Εδώ είμαστε ένα βήμα πριν την έγκριση από την DG Comp, υπηρεσία της Κομισιόν η οποία εδώ και ενάμιση χρόνο "ψειρίζει" την σύμβαση. Τώρα όπως αναφέρουν ασφαλείς πληροφορίες του ypodomes.com είμαστε στο τέλος αυτής της διαδικασίας και εντός του επόμενου διμήνου θα προχωρήσει η ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ μέσω του Ε.Π. ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ με ποσό περίπου 310εκατ.ευρώ. Αμέσως μετά τον λόγο έχουν οι μπουλντόζες και όπως αναφέρουν οι πληροφορίες θα χρειαστούν περίπου 3 χρόνια για να λειτουργήσει το νότιο τμήμα, να συνδεθεί με το υφιστάμενο και να δημιουργηθεί ένας αυτοκινητόδρομος 111χλμ με απευθείας σύνδεση με τον άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης.
Παράλληλα γίνονται κινήσεις για την υλοποίηση και του βόρειου τμήματος Τρίκαλα-Κηπουρειό Γρεβενών μήκους 64χλμ και κόστους 400εκατ.ευρώ. Η χρηματοδότοση αναζητείται από την ΕΤΕπ ενώ οι μελέτες έχουν ήδη εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους από τις Περιφέρειες Θεσσαλίας και Δυτικής Μακεδονίας. Με την ολοκλήρωση και το βόρειου τμήματος ο Ε65 θα συνδεθεί απευθείας και με την Εγνατία Οδό και θα γίνει ένας από τους πλέον σημαντικούς άξονες της χώρας καθώς η φυσική του συνέχεια και κατάληξη είναι ο κάθετος άξονας Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή, αυτοκινητόδρομος που έχει ολοκληρωθεί και λειτουργεί από τα μέσα του 2017.
Η ακτινογραφία του τμήματος Ξυνιάδα - Τρίκαλα
Το τίμημα μελετών κατασκευών του τμήματος Α/Κ Ξυνιάδας έως Α/Κ Τρικάλων ανέρχεται στο ποσό των 546.973.553,00 €. και χρηματοδοτήθηκε από ιδιωτικά κεφάλαια, το Γ`ΚΠΣ και το ΕΣΠΑ 2007-2013.
Παρότι σχετικά η κατασκευή θεωρήθηκε εύκολη υπήρξαν σημεία με κατασκευαστικές προκλήσεις όπως, στην περιοχή διάνοιξης των δίδυμων σηράγγων, υπήρχε έντονο ορεινό ανάγλυφο και γειτνίαση με έργο της ΕΡΓΟΣΕ (ΣΓΥΤ). Στην περιοχή της αποξηραμένης λίμνης Ξυνιάδας (32,5 χλμ. έως 42 χλμ.) χρειάστηκε να ληφθούν ειδικά γεωτεχνικά μέτρα.
Πλέον, οι οδηγοί που έρχονται από Νότο, θα συναντούν στο 24ο χλμ. του υπάρχοντος άξονα Λαμίας – Τρικάλων, νέο κυκλικό κόμβο που θα τους οδηγεί εντός του τμήματος Ξυνιάδα – Τρίκαλα, ενώ οι οδηγοί που έρχονται από Βορρά, θα συναντούν στον υπάρχον άξονα Τρικάλων – Λάρισας, αντίστοιχο κυκλικό κόμβο για να εισέρχονται στον αυτοκινητόδρομο.
Το τμήμα Ξυνιάδα – Τρίκαλα, διαθέτει όλα τα χαρακτηριστικά ενός σύγχρονου, ασφαλούς αυτοκινητοδρόμου. Με δυο λωρίδες κυκλοφορίας και Λ.Ε.Α. ανά κατεύθυνση, στα σημαντικότερα τεχνικά στοιχεία του συναντάμε:
Δυο δίδυμες σήραγγες συνολικού μήκους περίπου 1 χλμ., 13 Γέφυρες με σημαντικότερη τη Γέφυρα του Πηνειού μήκους 595 μ., 17 Άνω &22 Κάτω Διαβάσεις, 140 οχετούς, 5 διαβάσεις πανίδας.
Οι οδηγοί, έχουν επίσης στη διάθεσή τους, 8 χώρους προσωρινής στάθμευσης ( 4 ανά κατεύθυνση), ενώ ανάλογα με τον τελικό τους προορισμό μπορούν να χρησιμοποιήσουν τους παρακάτω 8 Ανισόπεδους Κόμβους (Α/Κ) και Ημι- Κόμβους (ΗΚ): Α/Κ Ξυνιάδας, Η/Κ Σμοκόβου, Α/Κ Ανάβρας, Α/Κ Σοφάδων, Α/Κ Καρδίτσας, Α/Κ Προαστίου, ΗΚ Λόγγου, Α/Κ Τρικάλων
Στη διάθεσή κάθε οδηγού βρίσκεται και μια σειρά υπηρεσιών οδικής ασφάλειας και εξυπηρέτησης όπως:
Α) 24ωρα Περίπολα Οδικής Ασφάλειας
Β) 4ψήφιος αριθμός Έκτακτης Ανάγκης 24ωρης λειτουργιάς, 1075
Γ) Τηλεφωνική Εξυπηρέτηση Πελατών στον αριθμό 801 700 7000
Δ) Δωρεάν Οδική Βοήθεια σε περιπτώσεις ακινητοποίησης
Με την παράδοση του αυτοκινητοδρόμου Ε65 στο τμήμα Ξυνιάδα-Τρίκαλα σε κυκλοφορία, ολοκληρώνεται η πρώτη φάση δημιουργίας του Ελληνικού Δικτύου Αυτοκινητόδρομων. Αφορούσε την κατασκευή της Ιόνιας Οδού, της Ολυμπίας Οδού, του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου, του Αυτοκινητόδρομου Μορέα και του Ε65, που μαζί με τις υπάρχουσες Εγνατία Οδό, Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου και Αττική Οδό δημιούργησαν ένα εκτεταμένο δίκτυο κλειστών αυτοκινητόδρομων υψηλών ταχυτήτων και ασφάλειας που μετατρέπει τη χώρα σε κόμβο μεταφορών.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ και ypodomes.gr