Η τελευταία πράξη ενός έργου που ξεκίνησε το 2013, όταν επισημοποιήθηκε η αναβολή της κατασκευής του νότιου τμήματος του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας, γνωστότερου ως Ε65, ολοκληρώθηκε χθες, αποκαθιστώντας και δρομολογώντας την σύνδεση της Δυτικής Θεσσαλίας και αργότερα της Δυτικής Μακεδονίας με τον αυτοκινητόδρομο Αθήνα-Θεσσαλονίκη.

Εχθές, κυρώθηκε στη Βουλή η επικαιροποίηση της σύμβασης παραχώρησης, η κατασκευή του νότιου τμήματος μήκους 32χλμ από τη Λαμία μέχρι την Ξυνιάδα, όπου θα συνδεθεί με τον υφιστάμενο "τυφλό" σήμερα αυτοκινητόδρομο. Επίσημα τώρα ανοίγει και πάλι η κατασκευαστική περίοδος στον Ε65, ακριβώς ένα έτος μετά τη λήξη των έργων στο Ξυνιάδα-Τρίκαλα.

Για να φτάσουμε στο σήμερα χρειάστηκε να περάσουν 5 χρόνια αγωνίας για την υλοποίηση ή όχι του νότιου τμήματος που δίνει την πολύτιμη πρόσβαση-σύνδεση με τον ΑΘΕ. Σε αυτό το διάστημα, προετοιμάστηκε η ωρίμανση των διαδικασιών, έγινε φύλλο και φτερό από την Διεύθυνση DG Comp της Κομισιόν μέχρι να εγκριθεί και εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ μέσω του Ε.Π. ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ 2014-2020 με περίπου 310εκατ.ευρώ.

Για το έργο δεν χρειάστηκε να γίνει διαγωνισμός όπως στο Πάτρα-Πύργος μιας και είχε παραμείνει στη τροποποιημένη σύμβαση του 2013 ως αναβαλλόμενο έργο, δηλαδή έργο σε ύπνωση μέχρι να δρομολογηθούν όλες οι διαδικασίες. Σε αυτό το διάστημα των 5 ετών οι φορείς της Στερεάς Ελλάδας και της Θεσσαλίας πίεζαν συνεχώς για να μην ναυαγήσει η υλοποίηση του έργου. Στο Υπουργείο Υποδομών το χαρακτηρίζουν ως μία μεγάλη επιτυχία λόγω του μεγάλου βαθμού δυσκολίας που συνάντησε το έργο στην πορεία του μέχρι εδώ που σε κάποιες στιγμές έδειχνε να κολλά. Είναι το πρώτο έργο παραχώρησης που υπογράφεται (έστω και σαν τροποποίηση προηγούμενης σύμβασης) από την υπάρχουσα ηγεσία του Υπουργείου και ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, έχει κάθε δικαίωμα να πανηγυρίζεί για την οριστική δρομολόγηση προς υλοποίηση του τμήματος Λαμία-Ξυνιάδα.

Μεγάλος στόχος παραμένει η παράδοση γρηγορότερα από τους 36 μήνες που έχει προκαθοριστεί από τη σύμβαση. Οι μπουλντόζες αναμένεται να στηθούν σε χρόνο ρεκόρ και η ΤΕΡΝΑ, που έχει αναλάβει την κατασκευή του έχει ήδη ξεκινήσει την προετοιμασία των εργοταξίων που έμειναν για μικρό άλλωστε διάστημα χωρίς εργασίες. Το μεγαλύτερο τεχνικό είναι η Σήραγγα Όθρυος μήκους 3χλμ στην οποία έχει διανοιχθεί το 33% (περίπου 1.000 μέτρα). Το εργοτάξιο θα στηθεί στην περιοχή του Λιανοκλαδίου. Κατά την κατασκευαστική περίοδο αναμένεται να απασχοληθούν σε άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίες περίπου 1.000 άτομα.

Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΛΑΜΙΑ-ΞΥΝΙΑΔΑ

Το Νότιο Τμήμα του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος Ε-65 - τμήμα του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΤΕΝ) - ξεκινά από τη συμβολή του με τον Αυτοκινητόδρομο ΑΘΕ στη χ.θ. 203+000 και ολοκληρώνεται στον Α/Κ Ξυνιάδας, διασχίζοντας το Νομό Φθιώτιδας. Αποτελείται από δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση συν τη Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (Λ.Ε.Α.).

Το πλάτος του Αυτοκινητοδρόμου είναι 23.30 μ. στο τμήμα 0+000 - 19+000 με νησίδα και φύτευση στο μέσον και 22.00 μ. στο τμήμα 19+000-32+500 με αμφίπλευρο στηθαίο ασφαλείας σκυροδέματος τύπου New Jersey στο μέσον.

Περιλαμβάνει 5 κόμβους:

- Η/Κ ΠΑΘΕ περί τη Χ.Θ. 0+000

- Α/Κ Λαμίας περί τη Χ.Θ. 5+900

- Η/Κ Ανθήλης εντασσόμενος στον Α/Κ Λαμίας

- Α/Κ Καρπενησίου περί τη 14+150

- Α/Κ Ξυνιάδας περί τη Χ.Θ. 32+500

Ένα μετωπικό Σταθμό Διοδίων στο Λιανοκλάδι περί τη Χ. Θ. 17+000

Ένα αμφίπλευρο Σταθμό Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών στο Λιανοκλάδι περί τη Χ. Θ. 12+400

Ένα Κέντρο Εκμετάλλευσης & Συντήρησης και πάλι στο Λιανοκλάδι περί τη Χ. Θ. 12+400

Μία δίδυμη Σήραγγα μήκους μονού κλάδου 2.983μ Χ. Θ. 26+800 – 29+783. Η Σήραγγα έχει διανοιχθεί σε μήκος περίπου 1km (500m από κάθε στόμιο σε κάθε κλάδο).

Επτά Γέφυρες διπλού κλάδου >50μ

-Γέφυρα μήκους 102 μ. στη Χ.Θ. 20+936

-Γέφυρα μήκους 89 μ. (A) και 68 μ. (Δ) στη Χ.Θ. 21+513

-Γέφυρα μήκους 122 μ. στη Χ.Θ. 24+025

-Γέφυρα μήκους 67.50 μ. στη Χ.Θ. 24+700

-Γέφυρα μήκους 137 μ. στη Χ.Θ. 25+365

-Γέφυρα μήκους 310 μ. στη Χ.Θ. 26+475 (Α), 241 μ. στη Χ.Θ. 26+450 (Δ)

-Γέφυρα μήκους 92 μ. στη Χ.Θ. 31+750

Πέντε Άνω Διαβάσεις στις παρακάτω ΧΘ:3+895, 9+357,12+831,14+152,18+099

Επτά Κάτω Διαβάσεις στις παρακάτω ΧΘ:4+428,4+721,5+300,6+466,7+705,8+471

65 Κιβωτοειδείς Οχετοί

Πέντε τοίχοι αντιστήριξης

Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com