Πανευρωπαϊκά, η προσθήκη νέων αυτοκινητοδρόμων συνδέεται με τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και ειδικότερα των θανατηφόρων. Σύμφωνα με έκθεση του Πολυτεχνείου της Αθήνας σε συνεργασία με την Αυστριακή Υπηρεσία Οδικής Ασφάλειας, η αύξηση κατά 25% του μήκους των αυτοκινητοδρόμων στην Ευρώπη, σήμανε τη μείωση κατά 45% των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων.
Από το σύνολο των θανατηφόρων τροχαίων στην Ευρώπη, στους αυτοκινητόδρομους των υψηλών ταχυτήτων και του μεγάλου κυκλοφοριακού φόρτου, συμβαίνει μόλις το 7%. Μπορεί να φαίνεται παράδοξο, όμως οι αυτοκινητόδρομοι έχουν τέτοιες προδιαγραφές, που αναβαθμίζουν πολύ την οδική ασφάλεια: διαχωρισμό των ρευμάτων κυκλοφορίας, πολύ καλή σήμανση, απουσία ισόπεδων διασταυρώσεων, σωστό φωτισμό, 24ωρη παρακολούθηση, υπηρεσίες άμεσης επέμβασης και σήμανσης και φυσικά πολλά ακόμα στοιχεία, τα οποία ακόμα και στην περίπτωση που το ατύχημα συμβεί, δύσκολα θα εξελιχτεί σε θανατηφόρο.
Τέτοιους αυτοκινητόδρομους είχαμε ελάχιστους στη χώρα μας, πλέον όμως με την παράδοση και της Ιόνιας οδού μέχρι το τέλος του έτους, μπορεί κανείς να ξεκινήσει από την Αλεξανδρούπολη, να παρακάμψει τη Θεσσαλονίκη, να περάσει από τα Ιωάννινα και να φτάσει ως τη Σπάρτη, κινούμενος αποκλειστικά σε σύγχρονους αυτοκινητόδρομους με τουλάχιστον δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση.
Η περίπτωση της Ιόνιας οδού, που καλύπτει την απόσταση Αντίρριο – Ιωάννινα, είναι ίσως η πλέον χαρακτηριστική. Στη διαδρομή που «τα εικονοστάσια ήταν περισσότερα από τα χιλιόμετρα», όπως ανάφερε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, σήμερα υπάρχει ένα σύγχρονος αυτοκινητόδρομος. Από την αρχή του έτους που άρχισαν να παραδίδονται τα πρώτα τμήματα, στην Ιόνια οδό δεν έχει συμβεί κανένα θανατηφόρο, παρά ελάχιστα μόνο τροχαία ατυχήματα με υλικές ζημιές.
Στο τέλος του 2017, που η Ιόνια οδός θα λειτουργεί πλήρως, θα έχουμε τα πρώτα πλήρη στατιστικά στοιχεία, ωστόσο, σε ένα δρόμο καρμανιόλα που μέτραγε κάθε χρόνο δεκάδες νεκρούς, το γεγονός ότι σε ένα εξάμηνο δεν υπήρξε αντίστοιχο συμβάν, είναι ενδεικτικό και ιδιαίτερα ελπιδοφόρο.
Με την πλήρη λειτουργία της Ιόνιας οδού, της Ολυμπίας οδού (Ελευσίνα – Πάτρα), της παράκαμψης της «γκιλοτίνας» των Τεμπών και των στροφών στον Παντελεήμονα, την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας Ε65 από τη Λαμία έως την Εγνατία, τον αυτοκινητόδρομο Μορέας από Κόρινθο έως Τρίπολη και Καλαμάτα και των ελάχιστων επίσης σημείων της ολοκλήρωσης της Ε.Ο. Αθήνας – Θεσσαλονίκης, τα δεδομένα δείχνουν ότι η Ελλάδα θα σταματήσει να θρηνεί εκατόμβες θυμάτων κάθε χρόνο.
Πέρα από τα τεράστια οικονομικά και κοινωνικά οφέλη των νέων αυτοκινητοδρόμων, καθώς ολόκληρες περιοχές της Ελλάδας βγαίνουν από την απομόνωση, η ασφάλεια των μετακινήσεων είναι σίγουρα το μεγαλύτερο κέρδος, καθώς αποτιμάται σε ανθρώπινες ζωές.