Στην τελική φάση βρίσκονται οι διεργασίες μεταξύ Αθήνας και Πεκίνου γα τη διαμόρφωση μιας νέας επενδυτικής ατζέντας, που θα αποτελέσει τη βάση ενός συμφώνου μακροχρόνιας οικονομικής συνεργασίας. Στόχος είναι το σχετικό σύμφωνο ή μνημόνιο να υπογραφεί κατά την επικείμενη επίσκεψη του Ελληνα πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, στο Πεκίνο, την ερχόμενη εβδομάδα.
Ως γνωστόν, ο πρωθυπουργός θα βρεθεί στην Κίνα στις 14 και 15 Μαΐου, για να συμμετάσχει στο Φόρουμ για τη Διεθνή Συνεργασία στο πλαίσιο του Νέου Δρόμου του Μεταξιού (One Belt One Road ή OBOR), που πραγματοποιείται εκεί με σκοπό τη θεσμοθέτηση ενός διακρατικού, άτυπου, οργάνου συντονισμού και επιρροής των σχέσεων των χωρών που βρίσκονται στις ρότες των εμπορικών αξόνων που προωθεί το Πεκίνο.
Το «παρών» στη σύνοδο κορυφής των ηγετών, που θα πραγματοποιηθεί εκεί την ερχόμενη Κυριακή και Δευτέρα, αναμένεται να δώσουν πάνω από 28 αρχηγοί κρατών, ενώ θα πραγματοποιηθούν εργασίες που, μεταξύ άλλων, θα εστιάσουν στον συντονισμό των πολιτικών, την ανάπτυξη των υποδομών, την προαγωγή του εμπορίου και την οικονομική ενοποίηση. Σε αυτό το πλαίσιο αναμένεται να υπογραφούν και διμερή μνημόνια συνεργασίας.
Μένει πάντως να εξακριβωθεί στην πράξη το κατά πόσον τα ελληνικού ενδιαφέροντος θέματα θα ολοκληρωθούν εκεί ή αν ένα μέρος τους ή και συνολικά θα παραπεμφθούν για τον Σεπτέμβριο. Γιατί τότε; Διότι φέτος στη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ) η Κίνα θα είναι η Τιμώμενη Χώρα, κάτι στο οποίο η κινεζική κυβέρνηση αποδίδει μεγάλη σημασία.
Τον ελληνικό φάκελο συνδιαμορφώνουν για λογαριασμό της ελληνικής πλευράς το υπουργείο Οικονομίας και ειδικότερα ο υφυπουργούς Οικονομίας, Στέργιος Πιτσιόρλας, σε συνεργασία με το Μέγαρο Μαξίμου και βεβαίως η κινεζική πρεσβεία στην Αθήνα.
Σύμφωνα με κορυφαίους κύκλους της κινεζικής διπλωματίας στην Αθήνα, «η επένδυση της Cosco στον Πειραιά αποτελεί με διαφορά το πλέον επιτυχημένο έργο συνεργασίας στις υποδομές στην Ελλάδα, αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο και έχει ενισχύσει το ενδιαφέρον και την εμπιστοσύνη των κινεζικών επιχειρήσεων για επενδύσεις στην Ελλάδα».
Ο πρέσβης της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας στην Ελλάδα Τζόου Σιαολί, πριν από μερικές μέρες, αποκάλυψε πως «τα υπό συζήτηση διμερή επενδυτικά σχέδια περιλαμβάνουν πολλούς τομείς όπως η ναυπήγηση και επισκευή πλοίων, τα λιμάνια, τα αεροδρόμια, η ενέργεια, οι τηλεπικοινωνίες, τα χρηματοοικονομικά, ο τουρισμός, τα ακίνητα κ.ά., στα οποία υπάρχει μια ενθαρρυντική δυναμική».
Η πρωτοβουλία «Belt and Road» ξεκίνησε από τον Κινέζο πρόεδρο Σι Τζινπίνγκ το 2013 και έκτοτε περισσότερες από 40 χώρες και φορείς έχουν συνάψει σχετικές συμφωνίες. Πέρυσι οι άμεσες κινεζικές επενδύσεις στις 53 χώρες κατά μήκος των οδών του μεταξιού ανήλθαν σε 14,53 δισ. δολάρια.
Kαθημερινή (Ηλίας Γ. Μπέλος)