«Αν ο Βόλος χάσει τελικά το Εμπορευματικό Κέντρο, θα πρόκειται για ήττα στρατηγικής σημασίας για την αναπτυξιακή πορεία της ευρύτερης περιοχής μας», επισημαίνει σε ανακοίνωσή της η δημοτική παράταξη του Δήμου Βόλου «Επιλογή Ευθύνης -Πάμε Μπροστά», με αφορμή νέα δημοσιεύματα που αναφέρονται στη δημιουργία Εμπορευματικού Κέντρου στη Λάρισα από τη ΓΑΙΟΣΕ σε συνεργασία με τον Δήμο Λαρισαίων.
Ακόμα πιο οξεία η αντίδραση του βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας Χρήστου Μπουκώρου που κάνει λόγο για "εποχή Μαυρογιαλούρων"
Η ανακοίνωση της «Επιλογή Ευθύνης -Πάμε Μπροστά», έχει ως εξής:
«Με ανακοίνωσή μας πριν από ενάμιση χρόνο (05-02-2016), προσπαθήσαμε να «κρούσουμε το καμπανάκι» και να ενεργοποιήσουμε τους τοπικούς φορείς, επικαλούμενοι δημοσιεύματα του τύπου, που ανέφεραν ότι η ΓΑΙΑΟΣΕ σχεδιάζει να δημιουργήσει στη Λάρισα Εμπορευματικό Κέντρο αγροτικών και όχι μόνο προϊόντων. Είχαμε υπογραμμίσει ότι είναι αδιανόητο στην εποχή μας ο κάθε δημόσιος φορέας να αυτοσχεδιάζει για τόσο σοβαρά θέματα, ερήμην του ευρύτερου εθνικού και περιφερειακού σχεδιασμού, επισημαίνοντας ειδικότερα ότι η δημιουργία Εμπορευματικού Κέντρου σε μεγάλη απόσταση από λιμάνι είναι καινοφανής.
Δυστυχώς, όλο αυτό τον καιρό στην πόλη μας υπήρξε «άκρα του τάφου σιωπή» για ένα θέμα στρατηγικής σημασίας για τη θέση του Βόλου στο σύστημα μεταφορών, σαν να μη μας αφορούσε και να μη μας ενδιέφερε. Καμία αντίδραση από κανένα θεσμικό φορέα. Η δημοτική αρχή σιώπησε. Αποτελεί επιλογή της, άλλωστε, να αποσύρει πλήρως τον Δήμο Βόλου από κάθε διεκδίκηση έργων μείζονος αναπτυξιακής σημασίας για την πόλη και την ευρύτερη περιοχή που υπερβαίνουν τις τυπικές αρμοδιότητες του Δήμου, αφού έχει άλλες, πολύ «σοβαρότερες» προτεραιότητες. Από τους βουλευτές, απόλυτη σιωπή. Το ίδιο και από τους παραγωγικούς φορείς και φυσικά την Περιφέρεια.
Οι εξελίξεις, όμως, τρέχουν και δυστυχώς φαίνεται πως αφήνουν τον Βόλο στο περιθώριο. Η ΓΑΙΑΟΣΕ, σύμφωνα με σχετικά δημοσιεύματα, μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για το Θριάσιο, προχωρά, εντός του επόμενου δωδεκαμήνου, στην παραχώρηση, μέσω διαγωνισμών, τριών ακόμη εμπορευματικών κέντρων, στη Θεσσαλονίκη, την Αλεξανδρούπολη και τη Λάρισα. Ειδικότερα για τη Λάρισα, η προκήρυξη του διαγωνισμού αναμένεται το τρίτο τετράμηνο του 2018. Το Εμπορευματικό Κέντρο Λάρισας, προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ, θα δημιουργηθεί σε έκταση της ΓΑΙΑΟΣΕ στη Γυρτώνη, σε συνεργασία με τον Δήμο Λαρισαίων. Η Λάρισα, όπως γίνεται αντιληπτό, είναι η μοναδική πόλη στην οποία σχεδιάζεται να δημιουργηθεί χερσαίο (χωρίς, δηλαδή, απευθείας σύνδεση με λιμάνι) Εμπορευματικό Κέντρο!
Οφείλουμε να υπενθυμίσουμε ότι ήδη από το 2003, το Περιφερειακό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης Περιφέρειας Θεσσαλίας πρότεινε τη δημιουργία Εμπορευματικού Κέντρου Θεσσαλίας στον άξονα ανάπτυξης Βόλου – Λάρισας, σε συνδυασμό με τη δημιουργία εμπορευματικών κόμβων για την εξυπηρέτηση των αναγκών της Καρδίτσας και των Τρικάλων. Επίσης, το Ρυθμιστικό Σχέδιο και Πρόγραμμα Προστασίας Περιβάλλοντος Οικιστικού Συγκροτήματος Βόλου, του οποίου εκκρεμεί η έγκριση, αναφέρεται στη δημιουργία Εμπορευματικού Κέντρου στον άξονα ανάπτυξης του δίπολου Βόλου – Λάρισας, ως μια υποδομή διαπεριφερειακού και περιφερειακού ενδιαφέροντος. Εξάλλου, όλες οι συζητήσεις στο παρελθόν συνέκλιναν πως καταλληλότερη θέση για τη δημιουργία Εμπορευματικού Κέντρου είναι η περιοχή του Βελεστίνου, με το μοναδικό συγκριτικό πλεονέκτημα ότι βρίσκεται στον άξονα του δυναμικού διπόλου Βόλου – Λάρισας, σε επαφή με το διευρωπαϊκό οδικό δίκτυο και τη σιδηροδρομική γραμμή της οποίας ήδη προχωράει η ηλεκτροκίνηση, και σε εξαιρετικά μικρή απόσταση από το λιμάνι του Βόλου και το αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου. Η νεώτερη νομοθεσία (Ν.4302/2014) δεν αναφέρεται πια σε Εμπορευματικά Κέντρα, αλλά σε Κέντρα Αποθήκευσης και Διανομής, η δημιουργία των οποίων έχει σημαντικά απλουστευθεί.
Δεν ξέρουμε αν υπάρχουν πια περιθώρια αντίδρασης. Μακάρι να υπάρχουν και να αξιοποιηθούν, έστω και την ύστατη ώρα, από τους τοπικούς φορείς. Φοβούμαστε ωστόσο ότι «το πουλάκι πέταξε». Αν ο Βόλος χάσει τελικά το Εμπορευματικό Κέντρο, θα πρόκειται για ήττα στρατηγικής σημασίας για την αναπτυξιακή πορεία της ευρύτερης περιοχής μας.»
Μπουκώρος: Εποχές Μαυρογιαλούρων
Για το ίδιο θέμα ακολούθησε δήλωση από τον Βουλευτή Μαγνησίας της Ν.Δ. και Τομεάρχη Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Μπουκώρο, η οποία αναφέρει τα εξής:
«Όσα βλέπουν το φως της δημοσιότητας για τους σχεδιασμούς της ΓΑΙAΟΣΕ περί κατασκευής εμπορευματικού κέντρου στην περιοχή της Λάρισας, στο βαθμό που ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, επαναφέρουν στη μνήμη μας εποχές πολιτικάντιδων και μαυρογιαλούρων. Χωρίς καμία διαβούλευση, αγνοώντας κάθε έννοια περιφερειακού χωροταξικού σχεδιασμού και… Κύριος οίδε με ποια κριτήρια διοχετεύονται πληροφορίες και εξαγγέλλονται έργα για μια τόσο σοβαρή υπόθεση υπερτοπικής σημασίας.
Το λιμάνι του Βόλου το οποίο συνδέεται με το σιδηροδρομικό δίκτυο, γειτνιάζει με το πολιτικό αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου, βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από το εθνικό οδικό δίκτυο και επιπλέον η περιοχή του Βόλου φιλοξενεί δύο οργανωμένες βιομηχανικές περιοχές. Είναι προφανές ότι ο Βόλος αποτελεί τον ιδανικό τόπο δημιουργίας εμπορευματικού κέντρου σε οποιαδήποτε περιοχή του άξονα Λιμάνι – Α΄ και Β΄ ΒΙΠΕ – κόμπος Βελεστίνου. Προφανώς οι εμπνευστές του σχεδίου «Εμπορευματικό Κέντρο Λάρισας» αγνοούν κάθε έννοια συνδυασμένων μεταφορών, κάθε μελέτη κόστους οφέλους, κάθε μελέτη σκοπιμότητας και υπηρετούν ως μοναδική πολιτική σκοπιμότητα την επίδειξη εύνοιας σε εκλεκτούς της Κυβέρνησης, τοπικούς παράγοντες της Λάρισας. Διαφορετικά δεν εξηγείται ένας τέτοιος σχεδιασμός.
Καλούμε όλους τους φορείς της Μαγνησίας και όλα τα περιφερειακά όργανα τα οποία δεν έχουν σχέση με στείρους τοπικισμούς να αντιδράσουν στη νέα προσπάθεια αποκλεισμού του Βόλου από τις μελλοντικές οικονομικές εξελίξεις. Αν όλα όσα γράφονται εμπεριέχουν έστω και ίχνος πραγματικού σχεδιασμού η κοινωνία του Βόλου και ιδιαίτερα οι αρχές οφείλουμε να τα αντιμετωπίσουμε με αποφασιστικό τρόπο.
Τέλος, αποτελεί ερώτημα αν ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙAΟΣΕ κ. Αθανάσιος Σχίζας - τοποθετημένος σύμφωνα με πληροφορίες στη θέση του με πρόταση της ΔΗΜΑΡ από την προηγούμενη Κυβέρνηση- έχει ενημερώσει την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου για τους σχεδιασμούς του κι αν έχει λάβει την έγκριση του κ. Σπίρτζη για τα όσα διοχετεύονται δεξιά και αριστερά. Σε ό,τι με αφορά, σήμερα κιόλας καταθέτω επίκαιρη ερώτηση στη βουλή ώστε ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών να έρθει και να εξηγήσει στο κοινοβούλιο, αν οι συγκεκριμένοι σχεδιασμοί είναι πραγματικοί και σε ποια στοιχεία βασίζονται.
Υ.Γ.: Στους τοπικούς κυβερνητικούς παράγοντες των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ υπενθυμίζουμε και χαρίζουμε την τελευταία επίσκεψη του κ. Σπίρτζη κατά τη διάρκεια της οποίας έταζε «γεφύρια και… ποτάμια».