Καίριο πλήγμα στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες αναμένεται να καταφέρει η απόφαση του Αμερικανού προέδρου να προχωρήσει από τις 3 Απριλίου στην επιβολή δασμών ύψους 25% σε όσα αυτοκίνητα εισάγονται στις ΗΠΑ. Ο κλάδος είναι ήδη ευάλωτος και ιδιαιτέρως οι αυτοκινητοβιομηχανίες της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής οικονομίας, της Γερμανίας, που αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών ευρωπαϊκών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ. Σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών JATO Dynamics, οι τρεις εμβληματικές αυτοκινητοβιομηχανίες της Γερμανίας, Volkswagen, Mercedes-benz και BMW αντιπροσωπεύουν το 73% των εξαγωγών ευρωπαϊκών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ.

Το μέγεθος του πλήγματος μπορεί να γίνει αντιληπτό από την αξία των οχημάτων που εξήγαγαν το περασμένο έτος στις ΗΠΑ οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες: η συνολική τους αξία έφτασε στα 38,4 δισ. ευρώ, καταγράφοντας μείωση 4,6% σε σύγκριση με το αμέσως προηγούμενο έτος, σύμφωνα με την Ενωση Ευρωπαϊκών Κατασκευαστών Αυτοκινήτων. Η αμερικανική αγορά είναι, άλλωστε, η σημαντικότερη για τις εξαγωγές των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών και ιδιαιτέρως για τα ακριβά οχήματα, καθώς στις ΗΠΑ εξάγονται σχεδόν ένα στα τρία οχήματα της Porsche και περίπου ένα στα έξι οχήματα της BMW. Η επιβολή των δασμών πρόκειται, άλλωστε, να πλήξει και τις Mercedes, Volkswagen και Audi, θυγατρικής του ομίλου της Volkswagen, μολονότι οι τρεις ευρωπαϊκές φίρμες έχουν μονάδες παραγωγής εντός ΗΠΑ. Το χειρότερο πλήγμα αναμένεται να δεχθούν οι Porsche AG και Mercedes-benz που υπολογίζουν πως οι ζημίες από τους δασμούς μπορεί να φτάσουν στα 3,4 δισ. ευρώ, ποσό αντίστοιχο των 3,7 δισ. δολ., ουσιαστικά να εξαφανίσουν το ένα τέταρτο των εσόδων τους το επόμενο έτος.

Ομοίως και η BMW δεν έκρυβε την ανησυχία της το τελευταίο διάστημα και προ ημερών προειδοποίησε πως η κλιμακούμενη ένταση στο διεθνές εμπόριο θα την πλήξει και υπολογίζει ότι θα της προκαλέσει ζημία ύψους ενός δισ. δολ.

Οπως επισημαίνουν οικονομικοί αναλυτές, το πλήγμα των δασμών έρχεται ακριβώς τη στιγμή που επέστρεφε η αισιοδοξία στην Ευρώπη χάρη στην απόφαση για αύξηση των αμυντικών δαπανών και την ιστορική αλλαγή στη δημοσιονομική πολιτική της Γερμανίας. Η VDA, λόμπι των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών, τόνισε χθες πως η τελευταία αυτή κίνηση του Ντόναλντ Τραμπ είναι «ένα μοιραίο χτύπημα στο ελεύθερο εμπόριο που ρυθμίζεται με κανόνες». Η αντίδραση της αγοράς ήταν, άλλωστε, αυτόματη και η μετοχή της Volkswagen σημείωσε χθες πτώση 5,1% εν μέρει και επειδή δεν διαθέτει μονάδα παραγωγής εντός των ΗΠΑ για τα μοντέλα των Audi και Porsche. Παράλληλα, οι μετοχές των Mercedes-benz, BMW και Daimler Truck υποχώρησαν 3,5%, ενώ της Continental που προμηθεύει εξαρτήματα τις αυτοκινητοβιομηχανίες υποχώρησαν 2,9%. Παραδόξως, πάντως, το γερμανικό οικονομικό ινστιτούτο Ifo εκτιμά πως η οικονομία της Γερμανίας δεν θα δεχθεί το χειρότερο πλήγμα, καθώς προβλέπει ότι τους πρώτους έξι μήνες μετά την επιβολή των δασμών το γερμανικό ΑΕΠ θα είναι μόνο κατά 0,18% μικρότερο, όταν το ΑΕΠ του Μεξικού και του Καναδά θα μειώνονται για τον ίδιο λόγο κατά 1,81% και 0,6% αντιστοίχως.

Κι ενώ πολλοί σπεύδουν να προειδοποιήσουν πως οι δασμοί θα αποβούν όχι μόνον εις βάρος των εμπορικών εταίρων των ΗΠΑ αλλά και εις βάρος και των Αμερικανών καταναλωτών εφόσον θα εκτοξεύσουν στα ύψη τις τιμές των οχημάτων, κατά γενική ομολογία θα υπάρξει ένας κερδισμένος: η Tesla και ο Ελον Μασκ. Οπως επισημαίνει ο Γκάρετ Νέλσον, αναλυτής της CFRA Research, η Tesla «είναι λιγότερο εκτεθειμένη» στους δασμούς από όλους, επειδή διαθέτει εγχώρια παραγωγή. Η Tesla διαθέτει μεγάλες μονάδες παραγωγής στην Καλιφόρνια και στο Τέξας που παράγουν όσα οχήματά της πωλούνται εντός των ΗΠΑ. Είναι επομένως σε μεγάλο βαθμό προστατευμένη από τους δασμούς σε αντίθεση με τους μεγαλύτερους ανταγωνιστές της, τη γερμανική Volkswagen αλλά και τη Hyundai Motor της Νότιας Κορέας καθώς και την αμερικανική General Motors, που αναμένεται να πληγούν τα μέγιστα. Ειδικότερα, για τη Hyundai ο κίνδυνος είναι μεγάλος, μολονότι διαθέτει μονάδες παραγωγής στις πολιτείες της Αλαμπάμα και της Τζόρτζια και μέσα στην εβδομάδα ανακοίνωσε σχέδιο επέκτασή της αξίας 21 δισ. δολ. Σύμφωνα, όμως, με την εταιρεία δεδομένων Global Data, το περασμένο έτος εισήγαγε στις ΗΠΑ πάνω από ένα εκατ. οχήματα, δηλαδή περισσότερο από το 50% των πωλήσεών της στη χώρα. «Οι κερδισμένοι θα είναι ελάχιστοι», προβλέπει ο Σαμ Φιοράνι, αντιπρόεδρος της Autoforecast Solutions, εταιρείας εκτιμήσεων και προβλέψεων για την παγκόσμια αγορά οχημάτων. Οπως τονίζει ο ίδιος, «οι καταναλωτές θα χάσουν σαφώς επειδή θα περιοριστούν οι επιλογές τους, ενώ παράλληλα θα αυξηθούν οι τιμές».

Καθημερινή