Σε συμφωνία για αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών μετά τον συμβιβασμό Βερολίνου - Κομισιόν για τα συνθετικά καύσιμα κατέληξαν χθες οι υπουργοί Ενέργειας, που ενέκριναν τους κανόνες CO2 για τα αυτοκίνητα βάζοντας τέλος στο πιο αμφιλεγόμενο κομμάτι της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.
Μετά ένα μήνα διαμάχης μεταξύ Γερμανίας και Ευρωπαϊκής Ενωσης, επί της ουσίας χθες συμφωνήθηκαν κανόνεςορόσημο που θα απαιτούν τα νέα αυτοκίνητα να έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων μετά το 2035, σηματοδοτώντας το τέλος της εποχής των αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης. Ουσιαστικά δεν θα πωλούνται νέα βενζινοκίνητα, πετρελαιοκίνητα και υβριδικά αυτοκίνητα από το 2035 και θα αντικατασταθούν σταδιακά από ηλεκτρικά οχήματα στην Ε.Ε.
Το υπουργείο Μεταφορών της Γερμανίας έχει μπλοκάρει από τις αρχές Μαρτίου τα σχέδια της Ε.Ε. να απαγορεύσει τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων που εκπέμπουν CO2 το 2035, απαιτώντας εξαίρεση για αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης που λειτουργούν με βιοκαύσιμα. Η Ιταλία θεωρεί ότι η συμφωνία που επιτεύχθηκε δεν σέβεται την αρχή της τεχνολογικής ουδετερότητας και ήθελε μάλιστα η εξαίρεση να επεκταθεί και σε άλλου τύπου καύσιμα. Για τον λόγο αυτό χθες απείχε από τη σχετική ψηφοφορία, με τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία να την ακολουθούν, ενώ η Πολωνία καταψήφισε το σχετικό κείμενο.
Στο μεταξύ, παράταση για έναν ακόμη χρόνο για τη μείωση ζήτησης φυσικού αερίου κατά 15% εξασφάλισε χθες το συμβούλιο υπουργών Ενέργειας της Ε.Ε. Σύμφωνα με τη σχετική πολιτική συμφωνία, ο εθελοντικός στόχος για τα κράτη-μέλη είναι να μειώσουν την κατανάλωση του φυσικού αερίου από την 1η Απριλίου 2023 έως και την 31η Μαρτίου 2024, επιλέγοντας επίσης τα μέτρα για την επίτευξή του. Πληροφορίες πάντως αναφέρουν ότι ήδη η πληρότητα των αποθηκών στο σύνολο της Ε.Ε. σε φυσικό αέριο βρίσκεται στο 55%, κάτι που δημιουργεί την απαιτούμενη «ασφάλεια» ενόψει ενός ακόμη δύσκολου ενεργειακά χειμώνα.
Το συμβούλιο χθες ενέκρινε την πρόταση και για τις αγορές ανανεώσιμων αερίων. Σύμφωνα με δηλώσεις της Σουηδής υπουργού Ενέργειας, Επιχειρήσεων και Βιομηχανίας, Εμπα Μπους, η χώρα της οποίας ασκεί την προεδρία της Ε.Ε., ο νέος κανονισμός θα δημιουργήσει το απαραίτητο ρυθμιστικό πλαίσιο ώστε να δημιουργηθεί μια ισχυρή αγορά υδρογόνου στην Ε.Ε. και να ολοκληρωθεί το «ταξίδι» της απεξάρτησης της Ευρώπης από το φυσικό αέριο.
Παράλληλα, από ό,τι φαίνεται έμεινε εκτός η πρόταση της Γαλλίας να περιληφθεί η πυρηνική ενέργεια στο σχέδιο της Ε.Ε. για τις ΑΠΕ. Το Παρίσι προωθούσε τις δικές του εξαιρέσεις για τη χρήση των πυρηνικών στην παραγωγή ενέργειας, υποστηρίζοντας πως η πυρηνική ενέργεια είναι βασικό εργαλείο για την απεξάρτηση από τη βιομηχανία του άνθρακα. Τουλάχιστον 11 χώρες με επικεφαλής την Αυστρία «συνασπίστηκαν» ώστε να απορριφθεί η χρήση της πυρηνικής ενέργειας.
thessaliaeconomy.gr