Ο καλύτερος Ιούλιος από πλευράς πωλήσεων αυτοκινήτων της τελευταίας δεκαετίας ήταν ο φετινός, με τις πωλήσεις, όμως, να σημειώνουν θετικό πρόσημο σε σύγκριση με πέρυσι μόνο σε ό,τι αφορά τα μεταχειρισμένα που εισάγονται από το εξωτερικό. Η εξέλιξη αυτή δείχνει μεν ανάκαμψη της αγοράς, αλλά το γεγονός ότι πολλοί καταναλωτές στρέφονται στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα επιβεβαιώνει ότι η κατάσταση δεν έχει επανέλθει σε καμία περίπτωση στην προ κρίσης εποχή.
Η στροφή στα μεταχειρισμένα προκαλεί προβληματισμό, καθώς ο στόλος των κυκλοφορούντων οχημάτων στην Ελλάδα, επιβατικών αλλά και επαγγελματικών, είναι από τους πλέον γηρασμένους στην Ευρώπη με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια των πολιτών και το περιβάλλον.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), τον Ιούλιο του 2019 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα 17.735 αυτοκίνητα έναντι 17.685 τον Ιούλιο του 2018, καταγράφοντας αύξηση 0,3%. Τον Ιούλιο του 2009 είχαν κυκλοφορήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα 40.869 αυτοκίνητα, ενώ ένα χρόνο μετά και ενώ πλέον η χώρα είχε εισέλθει σε καθεστώς μνημονίου οι πωλήσεις είχαν υποχωρήσει σε μόλις 15.113.
Από το σύνολο των 17.735 αυτοκινήτων που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα τον Ιούλιο του 2019, τα 15.260 είναι επιβατικά, 2.354 φορτηγά και 121 λεωφορεία. Ωστόσο, το 46% των πωλήσεων ή 8.259 αυτοκίνητα αφορά μεταχειρισμένα εισαγόμενα από το εξωτερικό. Το ποσοστό μάλιστα είναι εξαιρετικά υψηλό, της τάξης του 42%, στα επιβατικά, ενώ φυσικά στις άλλες δύο κατηγορίες, λεωφορεία και φορτηγά, η συντριπτική πλειονότητα των πωλήσεων είναι μεταχειρισμένα που έχουν εισαχθεί από το εξωτερικό.
Το παραπάνω επιβεβαιώνεται και από τη σύγκριση των στοιχείων. Οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών υποχώρησαν κατά 3,3% τον Ιούλιο του 2019 σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2018, ενώ αντιθέτως οι πωλήσεις εισαγόμενων μεταχειρισμένων επιβατικών αυξήθηκαν το ίδιο διάστημα κατά 6,3%. Στο επτάμηνο Ιανουαρίου - Ιουλίου 2019 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα 136.260 αυτοκίνητα, έναντι 126.642 το αντίστοιχο επτάμηνο του 2018, καταγράφοντας αύξηση 7,6%.
Εξ αυτών, τα 118.110 πρόκειται για επιβατηγά και οι συνολικές πωλήσεις τους ενισχύθηκαν σε σύγκριση με πέρυσι κατά 8%. Πάντως, και στο επτάμηνο καταγράφεται μεγαλύτερη αύξηση στις πωλήσεις εισαγόμενων μεταχειρισμένων επιβατηγών. Οι πωλήσεις των καινούργιων ενισχύθηκαν κατά 4,1%, ενώ των μεταχειρισμένων κατά 15,2%.
Το μερίδιο των εισαγόμενων μεταχειρισμένων επιβατηγών που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο σύνολο των πωλήσεων κατά το διάστημα Ιανουαρίου - Ιουλίου 2019 διαμορφώθηκε σε 37,05% έναντι 34,73% το αντίστοιχο διάστημα του 2018 και 29,95% το 2017.
Σε ό,τι αφορά τα μερίδια αγοράς στις πωλήσεις καινούργιων επιβατικών ο Ιούλιος του 2019 έκλεισε με την Toyota να προηγείται με 13,2%, ακολουθούν η Hyundai με 9,8%, η Volkswagen και η Suzuki με 7,8% έκαστη, η Peugeot με 7,6%, η Οpel με 5,8%, η Nissan με 5,2%, η KIA με 4,7%, η Fiat με 4,6% και τη δεκάδα συμπληρώνει η Audi με 4%.
Σε επίπεδο επταμήνου τα μερίδια αγοράς ως προς τις πωλήσεις καινούργιων επιβατηγών έχουν ως εξής: Toyota 10,5%, Peugeot 9,3%, Volkswagen 8%, Fiat 7,9%, Hyundai 7,3%, Opel 7,2%, Suzuki 6,7%, Nissan 5,6%, Citroen 5%, Renault 3,8%.
Δήμητρα Μανιφάβα Καθημερινή