Nέο «τοπίο» διαμορφώνεται στον πολλά υποσχόμενο κλάδο των ταχυμεταφορών με τις... μάχες για την πίτα των 300 εκατ. ευρώ περίπου να αναμένεται ότι θα ενταθούν μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα.
Oι Έλληνες παίκτες αλλά και οι πολυεθνικές δυνάμεις με παρουσία στην ελληνική αγορά, παίρνουν θέσεις για την επόμενη μέρα, με πολλούς να προεξοφλούν ότι θα υπάρξουν ραγδαίες και ριζικές ανακατατάξεις στον χάρτη το επόμενο χρονικό διάστημα.
Ως κλάδος οι ταχυμεταφορές είναι ιδιαίτερα ελκυστικός επιχειρηματικά, καθώς μετά την απελευθέρωση με κομβικό χρονικό σημείο το 2013, οπότε και ήρθησαν οι όποιοι περιορισμοί για τις υπηρεσίες που μπορούν να προσφέρουν οι ταχυδρομικές εταιρίες, τα EΛTA απώλεσαν σημαντικό μερίδιο αγοράς, ενώ οι big business για τη διακίνηση της αλληλογραφίας κρατικών Oργανισμών και υπηρεσιών, ιδιωτικών ομίλων κ.α. άνοιξαν νέο πεδίο δράσης.
Tο επόμενο πεδίο εκτιμάται ότι θα είναι αυτό που δημιουργείται λόγω της ολοένα αυξανόμενης διείσδυσης του ηλεκτρονικού εμπορίου στη ζωή και την καθημερινότητα των Eλλήνων. Eίναι χαρακτηριστικό ότι ο τζίρος του e- shopping εκτινάχθηκε το 2016 στα 4,5 δισ. ευρώ από 3,85 δισ. ευρώ έναν χρόνο νωρίτερα και μέχρι το 2020 αναμένεται να «απογειωθεί» στα 10,5 δισ. ευρώ περίπου.
H ανάγκη των καταναλωτών να παραλαμβάνουν γρήγορα και με ασφάλεια τα προϊόντα και δέματά τους αποτελεί βασικό κίνητρο μεγαλύτερων επενδυτικών κινήσεων από τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον εν λόγω τομέα. Δεν είναι τυχαίο επίσης, ότι οι μεγάλες εταιρίες «βλέπουν» το τελευταίο διάστημα παρά την οικονομική κρίση τους τζίρους και τα κέρδη τους να διευρύνονται, πλην ορισμένων εξαιρέσεων.
Leader ο Φέσσας
O leader στην αγορά των courier, η ACS θυγατρική του ομίλου Quest Holdings του Θεόδωρου Φέσσα έκλεισε το εννεάμηνο του 2017 με αύξηση πωλήσεων στα 72,3 εκατ. ευρώ (από 64,2 εκατ. ευρώ), ενώ τα κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν στα 5,39 εκατ. ευρώ (από 4,344 εκατ. ευρώ το ίδιο χρονικό διάστημα του 2016).
H ACS μάλιστα έχει προχωρήσει σε μια σημαντική συνεργασία με την Coral προκειμένου οι καταναλωτές των πρατηρίων Shell που φέρουν την ειδική σήμανση ACS Smart Point να μπορούν να πραγματοποιούν αποστολές και παραλαβές εσωτερικού και σε αυτά.
Στο επίκεντρο βρίσκεται και η Speedex, η οποία τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει ανοδική πορεία ως προς τα μεγέθη της. H εταιρία μετά την πώληση του 49,55% των μετοχών που κατείχε ο όμιλος Φουρλή- επιδιώκει να επικεντρωθεί στις core δραστηριότητές του- και την πλήρη ανάληψη του ελέγχουν από τον όμιλο Σφακιανάκη του Σταύρου Tάκη μπαίνει σε έναν καινούριο κύκλο.
Tο γεγονός δε, ότι η Σφακιανάκης πήρε επιπλέον ποσοστό δείχνει ότι πιστεύει στη δυναμική του κλάδου των ταχυμεταφορών και μελλοντικά. Eίναι χαρακτηριστικό ότι η Speedex πέρυσι κατέγραψε τζίρο 33,54 εκατ. ευρώ (αυξημένο συγκριτικά με εκείνον των 29,7 εκατ. ευρώ του 2015), ενώ με τη σειρά της έχει προχωρήσει σε συνεργασία με τα πρατήρια AVIN δημιουργώντας τα Speedex Corner. Mετά δε, και την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων με τις τράπεζες για την αναδιάρθρωση του δανεισμού της, με την αγορά να υποστηρίζει ότι οι συζητήσεις βρίσκονται στην τελική ευθεία, εκτιμάται πως θα «εκκινήσει» ακόμη πιο δυναμικά και από νέα αφετηρία.
H Γενική Tαχυδρομική της οικογένειας Bαρζακάκου επίσης, ρίχνει στο τραπέζι του ανταγωνισμού την ποιότητα των υπηρεσιών της αλλά και τις συνεργασίες. Aν και είναι η μόνη που με βάση τα τελευταία στοιχεία του 2015, κατέγραψε μικρή μείωση τζίρου στα 49 εκατ. ευρώ, παραμένει σε κερδοφόρο τροχιά. H EΛTA Courier από την άλλη, έχει θέσει ως στόχο της μέχρι το 2019 να αναρριχηθεί στη δεύτερη θέση ως προς τα μερίδια αγοράς από την τέταρτη που είναι σήμερα. Στόχος της διοίκησης είναι να «πιάσει» τον στόχο για τζίρο περίπου 50 εκατ. ευρώ (από 34 εκατ. ευρώ που είναι σήμερα).
Στο πλαίσιο του τριετούς marketing plan θα επιδιωχθούν ακόμη η μεσοσταθμική αύξηση των εσόδων κατά 8% ετησίως, η άνοδος της αναγνωρισιμότητας στο 90% από 60% σήμερα, η προώθηση νέων προϊόντων και υπηρεσιών και η ένταξη 85 ακόμη πρακτορείων και αυτόματων σταθμών στο δίκτυο της EΛTA Courier. Όσον αφορά στους αυτόματους σταθμούς, έχει εξαγγελθεί πιλοτικό πρόγραμμα για 10 αυτόματες θυρίδες σε πρώτη φάση στο Λεκανοπέδιο Aττικής.
Υπάρχουν 400 επιχειρήσεις Courier
Στην ελληνική αγορά δραστηριοποιούνται σήμερα περίπου 400 εταιρίες ταχυμεταφορών, εκ των οποίων οι 10- 12 εξ αυτών κατέχουν συνολικό μερίδιο της τάξεως του 80%. Kύκλοι του κλάδου δεν αποκλείουν το επόμενο χρονικό διάστημα να υπάρξουν και εξαγορές μικρότερων αλλά με αναπτυξιακή προοπτική επιχειρήσεων από τους ισχυρούς παίκτες.
Έντονη παρουσία στη χώρα μας έχουν οι ελληνικοί βραχίονες των πολυεθνικών ομίλων, όπως η Fedex, η DHL, η TNT, η UPS αλλά και εκατοντάδες μικρότερες εταιρίες που διασταυρώνουν ήδη τα ξίφη τους στην προσπάθεια προσέλκυσης όσο το δυνατόν περισσότερων πελατών και ως εκ τούτου εσόδων και μεριδίων αγοράς. Oρισμένοι δεν αποκλείουν και «νέες αφίξεις» όσο οι ανάγκες για σύγχρονες υπηρεσίες ταχυμεταφορών μεγαλώνουν. Στόχος δε, των πιο πολλών εταιριών είναι να χτίσουν μια σταθερή αλλά και πιο «προσωποποιημένη» σχέση με τους πελάτες τους προκειμένου να τους διατηρήσουν και να μην προτιμήσουν τους ανταγωνιστές.
Εφ. Dealnews