Είκοσι και πλέον όμιλοι είναι οι ενδιαφερόμενοι για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, οδικού άξονα και καθέτων, μεταξύ αυτών Vinci και Hochtief, όπως επίσης funds από Ευρώπη, Αμερική και Αυστραλία.
Επίσης έχουν ενδιαφερθεί όλοι οι μεγάλοι εγχώριοι κατασκευαστικοί Όμιλοι όπως Άκτωρ, J&P Άβαξ, Τέρνα, Intrakat, ΜΕΤΚΑ και Aρχιρόδον.
Σημειώνεται ότι η Eγνατία Οδός και οι τρεις κάθετοι άξονες θα παραχωρηθούν για διάστημα 30 με 35 χρόνια.
Παράλληλα η παραχώρηση, φέρνει και την δημιουργία επιπλέον 15 σταθμών διοδίων.
Ο ανάδοχος πάντως θα «κληρονομήσει» και το 16ετές της Εγνατίας Οδού από την Τράπεζα Πειραιώς αρχικού ύψους 250 εκατομμυρίων ευρώ, που είχε δοθεί το 2006 για την ολοκλήρωση των έργων του οδικού άξονα με ενέχυρο τα διόδια και χωρίς την εγγυοδοσία του Δημοσίου.
Σημειωτέον ότι η δανειακή σύμβαση, η οποία εξυπηρετείται από τα διόδια, έχει καταγγελθεί από την τράπεζα και τα δύο μέρη βρίσκονται σε διαδικασία διαιτησίας, καθώς η διαφορά τους ανέρχεται στα 37 εκατομμύρια ευρώ.
Ωστόσο στελέχη της Εγνατίας Οδού εκτιμούν ότι θα μπορούσε να επιτευχθεί συμβιβασμός με την Τράπεζα Πειραιώς μέσω του φιλικού διακανονισμού.
Η Εγνατία Οδός αποτελεί ίσως το καλύτερο «φιλέτο» των ιδιωτικοποιήσεων και πολύφερνη νύμφη για ελληνικούς και ευρωπαϊκούς ομίλους λόγω του στρατηγικού χαρακτήρα που έχει η χάραξή της.
Η ταυτότητα του έργου αποδεικνύει ότι πρόκειται για μια από τις σημαντικότερες οδικές αρτηρίες των Βαλκανίων και όχι μόνο.
Ο αυτοκινητόδρομος εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα του Νομού Θεσπρωτίας έως τους Κήπους του Νομού Έβρου και εξυπηρετεί τη Θεσπρωτία, τα Ιωάννινα, τα Γρεβενά, την Κοζάνη, την Ημαθία, τη Θεσσαλονίκη, την Καβάλα, την Ξάνθη και τη Ροδόπη. Παράλληλα συνδέεται με τα σύνορα της Αλβανίας, των Σκοπίων, της Βουλγαρίας, της Τουρκίας μέσω εννέα κάθετων αξόνων ενώ διέρχεται από την Ηγουμενίτσα, τα Ιωάννινα, το Μέτσοβο, τα Γρεβενά, την Κοζάνη, τη Βέροια, τη Θεσσαλονίκη, την Καβάλα, την Ξάνθη, την Κομοτηνή και την Αλεξανδρούπολη.
Ο συνολικού μήκους 800 χλμ. αυτοκινητόδρομος συνδέεται με τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας, της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης καθώς και με τα αεροδρόμια των Ιωαννίνων, της Καστοριάς, της Κοζάνης, της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης.
Παράλληλα αποτελεί τη βασική οδό πρόσβασης για 30 τουριστικές περιοχές και τη βασική οδό σύνδεσης για τις βιομηχανικές περιοχές της Βορείου Ελλάδος.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που εγκρίθηκε, οι δεσμευτικές προσφορές των επενδυτών θα κατατεθούν μέχρι τον Νοέμβριο του 2017, ενώ η διαγωνιστική διαδικασία αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του ίδιου έτους.
Χρηματοοικονομικός σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ ορίστηκε η Τράπεζα ALPHA BANK, Νομικός Σύμβουλος η δικηγορική εταιρεία «Ζέμπερης, Μαρκεζίνης, Λάμπρου και Συνεργάτες» και Τεχνικοί Σύμβουλοι η AVARIS Transport Engineers και η NOVUS Consulting Engineers S.A.
Ελένη Μπότα (bankingnews.gr)