Ozempic, Wegowy: Στους περισσότερους στην Ελλάδα αυτά τα ονόματα μοιάζουν περισσότερο με γράμματα τοποθετημένα στην τύχη, όμως στις Ηνωμένες Πολιτείες τα γνωρίζουν πλέον όλοι. Είναι τα πιο γνωστά φάρμακα απώλειας βάρους που το τελευταίο διάστημα κάνουν θραύση στις ΗΠΑ, με τη ζήτηση γι’ αυτά να αυξάνεται κατακόρυφα. Τόσο, που ορισμένοι πιστεύουν πως εξαιτίας τους μπορεί να σημειωθεί μία απότομη μεταβολή στις καταναλωτικές συνήθειες.Για να κατανοήσει κανείς την πιθανή επίπτωση αυτών των φαρμάκων στην κατανάλωση τροφίμων, αρκεί να καταλάβει πώς λειτουργούν: τα σκευάσματα αυτά επιβραδύνουν το άδειασμα του στομαχιού, με αποτέλεσμα αυτοί που τα χρησιμοποιούν να αισθάνονται χορτάτοι πιο γρήγορα και για περισσότερο χρονικό διάστημα. Και άρα να χρειάζονται λιγότερο φαγητό. Επίσης, χρήστες των φαρμάκων αναφέρουν ότι πλέον έχουν λιγότερη όρεξη για γλυκά και για φαγητά με πολλά λιπαρά. Είναι χαρακτηριστικό ότι η τράπεζα Morgan Stanley σε έκθεσή της προβλέπει ότι η κατανάλωση γλυκών και αλμυρών σνακ θα μειωθεί έως και κατά 3% έως το 2035 εξαιτίας του Ozempic και των άλλων παρόμοιων σκευασμάτων.Ωστόσο, τα φάρμακα αυτά έχουν ένα μειονέκτημα: οι χρήστες τους δε χάνουν μόνο λίπος, αλλά και μυικό ιστό. Και εκεί ίσως κρύβεται η ευκαιρία για τη βιομηχανία τροφίμων, που ήδη «απαντά» με προϊόντα μικρότερου μεγέθους και μεγαλύτερης περιεκτικότητας σε πρωτεΐνη.

Το παράδειγμα της Nestle που θα ακολουθήσουν κι άλλοι

Τα ταχύτερα αντανακλαστικά επέδειξε η Nestle, που τον περασμένο μήνα ανακοίνωσε το επικείμενο λανσάρισμα (τον ερχόμενο Οκτώβριο) μιας νέας σειράς κατεψυγμένης πίτσας και ζυμαρικών εμπλουτισμένων με πρωτεΐνες, σίδηρο και ασβέστιο, απευθυνόμενης ακριβώς σε άτομα που παίρνουν φάρμακα όπως το Ozempic και το Wegovy. Όμως το παράδειγμά της είναι βέβαιο πως θα το ακολουθήσουν κι άλλοι, και ήδη αρκετές μεγάλες εταιρείες φέρονται να εξετάζουν το λανσάρισμα παρόμοιων προϊόντων στο μέλλον. Άλλωστε, τα προϊόντα με έξτρα πρωτεΐνη και άλλα θρεπτικά συστατικά είναι ήδη αρκετά δημοφιλή μεταξύ καταναλωτών που προσέχουν την υγεία τους, και παρότι είθισται να είναι πιο ακριβά (κάτι που αναχαίτισε ελαφρώς την ανάπτυξή τους στο αποκορύφωμα των πληθωριστικών πιέσεων), φαίνεται ότι είναι όλο και περισσότεροι αυτοί που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν κάτι παραπάνω για να τα αγοράσουν.Παράλληλα, η τάση των φαρμάκων απώλειας βάρους «κουμπώνει» με μία άλλη τάση που ενισχύεται σημαντικά τα τελευταία χρόνια: αυτήν του snacking. Καθώς το Ozempic και το Wegovy προκαλούν γρήγορα αίσθημα κορεσμού, οι χρήστες τους αρκούνται σε μικρότερες, snack-sized μερίδες φαγητού – και εδώ υπάρχει μια ευκαιρία για τη βιομηχανία τροφίμων, με τη δημιουργία περισσότερων προϊόντων σε «μίνι» μορφή, που καλύπτουν και τις δύο τάσεις ταυτόχρονα.Υπάρχουν βέβαια και οι... αρνητές, που πιστεύουν πως όλα αυτά είναι μια απλή διατροφική μόδα που θα περάσει, όπως τόσες άλλες. Ωστόσο, η αποδεδειγμένη αποτελεσματικότητα των φαρμάκων απώλειας βάρους τους δίνει ένα έξτρα «μπόνους» σε σχέση με άλλες μόδες.

Σπύρος Πιστικός, Foodreporter