Πρόταση για την εξαγορά της Chipita έχει υποβάλει η Mondelēz, όπως ανέφεραν στο Capital.gr πηγές με γνώση του ενδιαφέροντος της πολυεθνικής εταιρείας. Τη συγκεκριμένη πληροφορία διέψευσε στο Capital.gr ο ισχυρός άνδρας της Chipita κ. Σπύρος Θεοδωρόπουλος, ο οποίος ανέφερε πως δεν γνωρίζει να υπάρχει τέτοια πρόταση.
Οι ίδιες πηγές πάντως υποστηρίζουν πως ενδιαφέρον για την ελληνική εταιρεία είχε εκδηλώσει στο παρελθόν και η Frito-Lay θυγατρική της Pepsico, με την οποία η ελληνική εταιρεία έχει συνεργασθεί όχι μόνο εμπορικά αλλά και παραγωγικά.
Είναι όμως η πρώτη πρόταση, αυτή της Mondelēz, η οποία συνοδεύεται από συγκεκριμένο τίμημα, όπως ανέφεραν στο Capital.gr οι ίδιες πηγές σύμφωνα με τις οποίες, η Mondelēz, ένας από τους μεγαλύτερους "παίκτες” στην κατηγορία των σνακ παγκοσμίως, προσφέρει για την απόκτηση της Chipita το ποσό των 1,2-1,4 δισ. ευρώ. Σύμβουλος με βάση άλλες πηγές είναι η Rothschild.
Το αν και εφόσον η πρόταση της Mondelēz θα βρει ευήκοα ώτα στον Σπύρο Θεοδωρόπουλο και στους υπόλοιπους μετόχους της ελληνικής εταιρείας (σ.σ. εκτός από τον κ. Θεοδωρόπουλο βασικός μέτοχος της εταιρείας είναι και ο όμιλος Olayan), μένει να φανεί.
Πριν από τρεις μήνες πάντως και συγκεκριμένα στις 20 Φεβρουαρίου ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος από το βήμα συνεδρίου που διοργάνωσε ο ΣΕΒ, έβαλε για πρώτη φορά στο τραπέζι της συζήτησης το θέμα της διαδοχής στην επιχείρηση που δημιούργησε. Τότε είχε πει πως: "ο πιο δύσκολος στόχος από εδώ και πέρα είναι η παράδοση της σκυτάλης στην επόμενη γενιά”. "Είναι ένας στόχος”, όπως είχε αναφέρει "τον οποίο πάρα πολλοί επιχειρηματίες με μεγάλη καριέρα σε όλη τη ζωή τους, στον οποίο απέτυχαν. Και υπάρχουν αντίθετα επιχειρηματίες που έκαναν μέτρια καριέρα αλλά στο θέμα του πως παρέδωσαν την σκυτάλη, ήταν πραγματικά αξιοθαύμαστοι”.
Ο ίδιος πάντως μιλώντας χθες στο Capital.gr ξεκαθάρισε πως εκείνη η τοποθέτησή του δεν συνδεόταν και δεν συνδέεται με πώληση της εταιρείας αλλά με την επόμενη ημέρα αυτής. Άλλωστε κλείνοντας εκείνη την τοποθέτηση του στο συνέδριο στον ΣΕΒ ο κ. Θεοδωρόπουλος είχε αναφέρει: "πιστεύουμε και θέλουμε η Chipita να μείνει εδώ, να έχει έδρα εδώ, να φορολογείται εδώ να δίνει προκοπή και δουλειές στη Ελλάδα".
Όσον αφορά την εισαγωγή της Chipita στο Χρηματιστήριο, άγνωστο παραμένει αν αυτή θα γίνει τώρα ή θα πάει πιο πίσω λόγω και της κατάστασης που επικρατεί στις ευρωπαϊκές αγορές. Οι αναλυτές πάντως κάνουν λόγο για παράλληλη εισαγωγή σε Αθήνα και Λονδίνο, η οποία θα "ανοίξει”, όπως υποστηρίζουν, τον δρόμο στον όμιλο Olayan να μειώσει τη θέση του στην εταιρεία. Σύμφωνα με τους ίδιους, τα επιδιωκόμενα προς άντληση κεφάλαια θα αγγίξουν τα 600 εκατ. ευρώ, ενώ κάποιοι υποστηρίζουν ότι η Chipita θα μπορούσε να "σηκώσει" μέχρι και 1 δισ. ευρώ.
Ποια είναι η Chipita
H Chipita, εμφάνισε το 2016 (σ.σ. τελευταίος δημοσιευμένος ισολογισμός) ενοποιημένες πωλήσεις 432,3 εκατ. ευρώ ενισχυμένες κατά 11,2% σε σχέση με το 2015. Τα συγκρίσιμα EBITDA αυξήθηκαν 5,8% στα 59,8 εκατ. ευρώ, τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 9,3 εκατ. ευρώ, ενώ το προσωπικό ενισχύθηκε κατά 7,45% στα 11.271 άτομα. Η εταιρεία, η οποία ιδρύθηκε το 1973, κυκλοφόρησε το 1991 το croissant 7DAYS, το 1995 τα Βake Rolls, ενώ από το 1996, "επιχειρεί" εκτός των ελληνικών συνόρων έχοντας εμπορική παρουσία σε 56 χώρες και παραγωγική σε 10 διαθέτοντας 16 εργοστάσια.
Σήμερα, δραστηριοποιείται διεθνώς σε τρεις μεγάλες κατηγορίες προϊόντων: κρουασάν και παρόμοια προϊόντα ζύμης, ψημένα σνακ από ψωμί (Bake Rolls) και άλλα προϊόντα. Σε ότι αφορά την παραγωγική της παρουσία, τα 9 από τα 16 εργοστάσια της, λειτουργούν μέσω στρατηγικών συνεργασιών σε Αίγυπτο, Σαουδική Αραβία, Μαλαισία και Μεξικό.
Ποια είναι η Mondelēz
Η Mondelēz International, που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα μέσω της Mondelēz Ελλάς, είναι από τους μεγαλύτερους "παίκτες” στην αγορά σνακ παγκοσμίως. Οπότε η γεωγραφική, παραγωγική και εμπορική παρουσία αλλά κυρίως το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων της Chipita "κουμπώνουν" συμπληρωματικά με το δικό της.
Μέλος των δεικτών Standard and Poor's 500, NASDAQ 100 και Dow Jones Sustainability, η Mondelēz International, που πέρυσι εμφάνισε καθαρά έσοδα 26 δισ. δολάρια, έχει παρουσία σε 165 χώρες και είναι market leader σε αρκετές αγορές στις κατηγορίες μπισκότων, σοκολάτας, τσίχλας, καραμέλας και ροφημάτων. Μεταξύ των brands που διακινεί στην αγορά είναι οι σοκολάτες Kiss, γκοφρέτα 3BIT, Merenda, Lacta, Υγείας Παυλίδη, Παυλίδη Γεμιστές, κουβερτούρα Παυλίδη, τυρί κρέμα Philadelphia, μπισκότα OREO, ροφήματα σοκολάτας Lacta και Cadbury, τσίκλες Trident, Dentyne, καραμέλες Halls, κ.ά.
Αλεξάνδρα Γκίτση (Capital.gr)