"Περιμέναμε, είναι η αλήθεια, να ανοίξει νωρίτερα η αγορά και ειδικότερα αυτή της εστίασης, ωστόσο τα επιδημιολογικά δεδομένα της χώρας μας ανέτρεψαν αυτές τις προβλέψεις, όπως συνέβη άλλωστε και στο τέλος της περασμένης χρονιάς". Αυτό υπογράμμισε μιλώντας στην ειδική έκδοση FnB Daily ο γενικός διευθυντής της θεσσαλικής ΕΨΑ, Μιχάλης Τσαούτος, προσπαθώντας να δώσει απάντηση στο, "πως έκλεισε το 2020 και με ποιες προοπτικές ξεκίνησε η νέα χρονιά".

Ο έμπειρος manager παραδέχθηκε ότι η περυσινή χρονιά, η οποία σημαδεύτηκε από το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού, έκλεισε με απώλειες άνω του 15% για την εταιρεία, οι οποίες δεν μπόρεσαν να μετριαστούν – όπως ανέμενε – τον τελευταίο μήνα του έτους, καθώς το lockdown παρατάθηκε για πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

"ΧΑΘΗΚΕ ΠΟΛΥΤΙΜΟΣ ΧΡΟΝΟΣ"

Παράλληλα, για το 2021, εκτιμά ότι ήδη χάθηκε πολύτιμος χρόνος για την συγκεκριμένη αγορά, αφού το άνοιγμα της εστίασης δεν προβλέπεται νωρίτερα από έναν μήνα, ενώ προσθέτει πως, "αν ο τουρισμός δεν καταφέρει να πιάσει τουλάχιστον το 50% των επιδόσεων του 2019, όπως έχει μπει ο πήχης από κυβερνητικούς αξιωματούχους και φορείς του κλάδου, τότε η κατάσταση θα γίνει πολύ δύσκολη για πολλές εταιρείες που εμπλέκονται με το κανάλι του HoReCa".

"Η σταθεροποιητική πορεία ή στην καλύτερη περίπτωση μία μικρή αύξηση του τζίρου στη λιανική, δεν μπορεί να καλύψει τις απώλειες της κρύας αγοράς στον τομέα του αναψυκτικού", αναφέρει ο κ. Τσαούτος, ο οποίος πάντως εμφανίζεται ιδιαίτερα ικανοποιημένος από τις επιδόσεις της ΕΨΑ σε ξένες αγορές.

ΥΨΗΛΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΤΗΝ ΚΙΝΑ

Ειδικότερα στην Κίνα, όπου η βολιώτικη βιομηχανία αναψυκτικών έχει καταφέρει να τοποθετήσει προϊόντα της σε αρκετές επαρχίες της αχανούς αυτής χώρας, οι πωλήσεις παρουσιάζουν τριψήφια ποσοστά ανάπτυξης, με τους Κινέζους να δείχνουν ενδιαφέρον για τα προϊόντα της ελληνικής εταιρείας σε γυάλινο μπουκάλι και πιο συγκεκριμένα για:

  • pink
  • γκαζόζα
  • λεμονάδα
  • πορτοκαλάδα
  • σανγκουίνι
  • cola regular

Η ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΤΩΝ ΑΡΑΒΙΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ ΚΑΙ Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΩΝ Η.Α.Ε.

Ιδιαίτερη δυναμική παρουσιάζουν για την ΕΨΑ και οι αγορές των αραβικών χωρών και κυρίως το Κουβέιτ, το οποίο από πλευράς marketing επηρεάζει και άλλες αγορές, όπως αυτές του Κατάρ, του Μπαχρέιν, της Σαουδικής Αραβίας και του Ομάν. Προσπάθεια γίνεται για επέκταση και στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ωστόσο ο κ. Τσαούτος σημειώνει ότι πρόκειται για μία, "δύσκολη και ιδιόρρυθμη αγορά, η οποία προσπαθεί να ελέγξει τις εισαγωγές της, βάζοντας δικά της quality marks. Θέλουν δηλαδή όλα τα προϊόντα που εισάγονται στη χώρα να περνάνε από τον δικό τους φορέα πιστοποίησης, τον ESMA, γεγονός που δυσκολεύει τις εξαγωγές".

ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΙ ΟΙ ΕΠΑΦΕΣ ΣΤΙΣ ΗΠΑ

Στις ΗΠΑ συνεχίζονται οι προσπάθειες για περαιτέρω επέκταση των ελληνικών προϊόντων μέσω της πρωτοβουλίας ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ, στην οποία συμμετέχει και η ΕΨΑ. Σύμφωνα με τις έως τώρα επαφές (και επικοινωνίες μέσω zoom), εκτιμάται ότι έχει βρεθεί αξιόπιστος συνεργάτης για τη διείσδυση των προϊόντων σε αμερικανικές αλυσίδες, ωστόσο τη δεδομένη στιγμή, οι buyers είναι λίγο επιφυλακτικοί, λόγω των συνθηκών που έχει δημιουργήσει η πανδημία.

ΝΕΟ SUMMER MIX ΜΕΤΑ ΤΟ ΠΑΣΧΑ

Σχετικά με το προϊόντικο χαρτοφυλάκιο της εταιρείας, ο κ. Τσαούτος ανέφερε ότι το μόνο σίγουρο λανσάρισμα για το 2021 είναι το νέο summer mix, το οποίο αναμένεται να βγει στην αγορά μετά το Πάσχα.

"ΤΟ ΓΥΑΛΙ Η ΠΙΟ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΕΠΙΛΟΓΗ"

Αναφορικά με την κινητικότητα που παρατηρείται στον τομέα των συσκευασιών, ο Μιχάλης Τσαούτος σημειώνει ότι, "εμείς δίνουμε μεγάλη βάση στο γυαλί, επιμένουμε ότι είναι η πιο οικολογική επιλογή. Σε ό,τι αφορά το ανακυκλωμένο pet, εμείς δεν έχουμε ακόμα επενδύσει. Υπάρχει νομοθεσία που μας υποχρεώνει από το 2025 να έχουμε κάποιο ποσοστό της παραγωγής μας σε rPet, ωστόσο για την ώρα και άλλες εταιρείες που έχουν προσθέσει τέτοιες συσκευασίες, το έχουν κάνει κυρίως σε μη ταχυκίνητους κωδικούς".

Πρόσθεσε ωστόσο ότι, "αυτό που θα φέρει πιο σημαντικές αλλαγές στον τομέα, είναι η νομοθεσία που αφορά στο DRS, το σύστημα ανάκτησης συσκευασιών με εγγυοδοσία".

Μάκης Αποστόλου FnB Daily