Με τις τουριστικές αφίξεις να εκτιµάται ότι θα εµφανίσουν νέο ρεκόρ το φετινό καλοκαίρι, καταρρίπτοντας το προηγούµενο του 2019, οι ξένες αεροπορικές εταιρείες ενισχύουν την παρουσία τους στην ελληνική αγορά. ∆εν πρόκειται για αποφάσεις της τελευταίας στιγµής, δεδοµένου ότι ήδη από τις αρχές της χρονιάς οι πτήσεις στους ελληνικούς αιθέρες είχαν ξεπεράσει αυτές του 2019 οπότε η πανδηµία δεν είχε κάνει ακόµη την εµφάνισή της. Την έκρηξη της ζήτησης φανερώνει και το γεγονός ότι η Aegean, που καταλαµβάνει το µεγαλύτερο µερίδιο στις ελληνικές αεροµεταφορές, διαθέτει το φετινό καλοκαίρι το µεγαλύτερο στην ιστορία της πρόγραµµα πτήσεων, µε τον αριθµό των προσφερόµενων θέσεων να αγγίζει τα 18 εκατ.
Η συνολική προσφερόµενη χωρητικότητα είναι σηµαντικά µεγαλύτερη, λόγω και του... συνωστισµού των ξένων αεροπορικών στους ελληνικούς αιθέρες που προσφέρουν δεκάδες τακτικές και ναυλωµένες πτήσεις. Η (ενδεικτική) λίστα των ξένων αεροµεταφορέων περιλαµβάνει την Air Astana από το Καζακστάν που θα συνδέει από την 1η Ιουνίου, µε τέσσερις πτήσεις ανά εβδοµάδα, διάρκειας πεντέµισι έως εξίµισι ωρών, το Ηράκλειο µε το Αλµάτι, τη µεγαλύτερη πόλη της κεντροασιατικής χώρας.
Την Κωνσταντινούπολη µε τη Ρόδο και τη Μυτιλήνη θα συνδέει, δύο φορές την εβδοµάδα, µέσω του αεροδροµίου Sabiha Gökçen Airport από την 1η Ιουνίου η χαµηλού κόστους αεροπορική εταιρεία Pegasus. Από τις 14 Ιουνίου τακτικές πτήσεις προς Αθήνα και Μύκονο, δύο φορές την εβδοµάδα, θα εκτελεί η Kuwait Airways. Τους δύο αυτούς ελληνικούς προορισµούς έχει επιλέξει η αεροπορική «ύστερα από ενδελεχή µελέτη µε κριτήριο τη βιωσιµότητα και την κερδοφορία», σύµφωνα µε όσα έχει αναφέρει κατά το παρελθόν ο διευθύνων σύµβουλος της Kuwait Airways Μαέν Ραζούκι. Την Αθήνα µε τη Σεούλ συνδέει και η Korean Air, µέσω ναυλωµένων πτήσεων, οι οποίες είχαν ανασταλεί για διάστηµα δύο χρόνων λόγω της πανδηµικής κρίσης. Η Κορέα διαθέτει πληθυσµό 52 εκατοµµυρίων ατόµων από τα οποία 26 εκατ. ταξιδεύουν κάθε χρόνο εκτός χώρας, µε την Ελλάδα να προσβλέπει στην προσέλκυση ακόµη κι ενός µικρού κλάσµατος αυτών.
Στόχος είναι να δηµιουργηθεί τακτική πτήση µεταξύ Σεούλ και Αθήνας, κάτι που προϋποθέτει, σύµφωνα µε παράγοντες της αγοράς, την ύπαρξη τουλάχιστον 100.000 αφίξεων και αναχωρήσεων ετησίως.
Την ίδια στιγµή, παίκτες που δίνουν σταθερά το «παρών» στην ελληνική αγορά διευρύνουν την παρουσία τους. Σε αυτούς ανήκουν ο τουριστικός όµιλος TUI που έχει αυξήσει ήδη κατά 250.000 τις προσφερόµενες θέσεις από και προς την Ελλάδα για το καλοκαίρι του 2024, εκτελώντας 144 πτήσεις ανά εβδοµάδα µέσω της TUIfly. Σύµφωνα µε την TUI, η υψηλότερη ζήτηση για την Ελλάδα προέρχεται, παραδοσιακά, από την Αγγλία και τη Γερµανία, γεγονός που επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία επιβατικής κίνησης στα 14 µεγαλύτερα αεροδρόµια της Περιφέρειας. Τον περασµένο Απρίλιο ανήλθαν σε περίπου µισό εκατοµµύριο οι συνολικές αφίξεις και αναχωρήσεις από το Ηνωµένο Βασίλειο και τη Γερµανία αντίστοιχα.
Το µεγαλύτερο πρόγραµµα πτήσεων στην ιστορία του έχει δηµιουργήσει φέτος για την Ελλάδα ο βρετανικός αεροµεταφορέας Jet2, που συνδέεται µε το ταξιδιωτικό πρακτορείο Jet2holidays, προφέροντας από και προς τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου περισσότερες από 400.000 θέσεις, αριθµός διπλάσιος συγκριτικά µε το 2019. Την Αθήνα και την Κω µε το ∆ουβλίνο συνδέει ο αεροµεταφορέας της Ιρλανδίας Aer Lingus µε τέσσερις και δύο πτήσεις ανά εβδοµάδα αντίστοιχα, έχοντας φέτος αυξήσει τη συχνότητα των δροµολογίων από και προς το αεροδρόµιο «Ελ. Βενιζέλος». Οσον αφορά την Aegean, που καταλαµβάνει µερίδιο αγοράς της τάξεως του 50%, το φετινό καλοκαίρι επιχειρεί µε 76 αεροπλάνα σε 46 χώρες, µε 264 δροµολόγια σε 161 προορισµούς από οκτώ βάσεις. Η αεροπορική προσφέρει συνολικά 18 εκατ. θέσεις από τις οποίες οι 11 εκατ. αφορούν το εξωτερικό και είναι κατά 2 εκατ. και κατά 800.000 περισσότερες συγκριτικά µε το 2022 και το 2019, αντίστοιχα. Στο δίκτυό της έχουν προστεθεί 16 νέοι διεθνείς προορισµοί, 25 νέα απευθείας διεθνή δροµολόγια, καθώς και τέσσερις νέες χώρες (Μαρόκο, Κουβέιτ, Λετονία και Αζερµπαϊτζάν), ενώ αυξήθηκαν σηµαντικά και οι συχνότητες σε υφιστάµενα δροµολόγια. Τα δροµολόγια των επόµενων ηµερών της Aegean είναι από την Αθήνα προς Νιούκαστλ, Βαλένθια και Αϊντχόφεν, από τη Θεσσαλονίκη προς Βαρκελώνη, Νυρεµβέργη, Κολωνία, Αννόβερο και Βενετία, από το Ηράκλειο προς Βιέννη και Μασσαλία και από τη Ρόδο προς Βελιγράδι. Εκτός από την προσθήκη τακτικών δροµολογίων, µεταξύ άλλων, από και προς Ηνωµένο Βασίλειο (Μπέρµιγχαµ, Νιούκαστλ και Μπρίστολ), Σλοβακία (Μπρατισλάβα), Γαλλία (Λιλ), Ισπανία (Σεβίλλη), η αεροπορική πραγµατοποιεί και ναυλωµένες πτήσεις σε νέους προορισµούς. Αυτοί περιλαµβάνουν τη Βρέµη, το Μάλµε και το Γκέτεµποργκ, το Μπουργκάς και την Τιµισοάρα.
Δημήτρης Δελεβέγκος, Καθημερινή