Δυναμικά φαίνεται να επανακάμπτει φέτος η αγορά των Βαλκανίων που αποτελεί βασικό τροφοδότη κυρίως της Βόρειας Ελλάδας, της Πιερίας και της Θεσσαλίας. Μια πηγή τουριστών που συνδέονται στενά με τη χώρα μας, την αγαπούν και ανήκουν στην κατηγορία των repeaters. Ήδη η ώθηση δόθηκε το 2022, μια δύσκολη χρονιά, ειδικά λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και της ενεργειακής κρίσης, που τελικά φάνηκε να ξεπερνά σε ορισμένες περιπτώσεις και τα πιο αισιόδοξα σενάρια.
Με τη σεζόν φέτος να ξεκινά ουσιαστικά αρχές Ιουνίου, το 2023 εκ των πραγμάτων φαίνεται πως θα δώσει καλύτερα αποτελέσματα, παρόλο που ακόμη είναι νωρίς για εκτιμήσεις, καθώς πέρσι η σεζόν άρχισε μετά τα μέσα Ιουνίου όπως εξηγεί μιλώντας στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ξενοδόχων Γρηγόρης Τάσιος.
To 2022 ήταν μια χρονιά που ξεκίνησε με κάποιες αναμενόμενες δυσκολίες αλλά και έκτακτες αρνητικές καταστάσεις και αβεβαιότητες. Καταβλήθηκαν όμως μεγάλες προσπάθειες από τον ΕΟΤ , το Υπουργείο Τουρισμού και τους επαγγελματίες του τουρισμού και τελικά το 2022 ήταν μια από τις καλύτερες χρονιές για τον ελληνικό τουρισμό, σύμφωνα με τον Γιώργο Σταφυλάκη, προϊστάμενο Γραφείου ΕΟΤ Ρουμανίας.
«Οι δυσκολίες για τις αγορές των Βαλκανίων ήταν σαφέστατα μεγαλύτερες συγκριτικά με την κεντρική και δυτική Ευρώπη γιατί επηρεάστηκαν αρνητικά για μακρύ χρονικό διάστημα από τις συνθήκες που δημιούργησε ο πόλεμος στην Ουκρανία. Επί της ουσίας η τουριστική περίοδος για τις αγορές των Βαλκανίων ξεκίνησε με καθυστέρηση 1,5 περίπου μήνα και με μεγάλη αβεβαιότητα ως προς την εξέλιξη της τουριστικής κίνησης», αναφέρει.
Ειδικότερα για τη Ρουμανία, όπως επισημαίνει ο κ.Σταφυλάκης, η μεγάλη καμπάνια ενημέρωσης που πραγματοποιήθηκε τον Μάιο στο Βουκουρέστι με την καταλυτική συμβολή του υπουργού Τουρισμού Β. Κικίλια, αποδείχθηκε εξαιρετικά αποτελεσματική. Έγινε στον κατάλληλο χρόνο, έδωσε απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα των Ρουμάνων πολιτών και τους απελευθέρωσε από όλες τις ανησυχίες τους αναφορικά με την Ελλάδα.
Η διαχείριση που έγινε στις οδικές συνοριακές εισόδους ήταν αποτελεσματική και ξεπεράστηκαν προβλήματα που τα προηγούμενα χρόνια «παρήγαγαν» αρνητικές ειδήσεις για τη χώρα μας. Αποτέλεσμα ήταν να εκτιναχθεί η ζήτηση για την Ελλάδα από τα μέσα Ιουνίου και μετά και παρά τις δυσκολίες εξεύρεσης καταλυμάτων λόγω της υψηλότατης ζήτησης last minute, οι Ρουμάνοι επέμειναν στην βασική τους επιλογή για την Ελλάδα.
Σε αριθμούς αυτό μεταφράστηκε ως εξής: Την κύρια τουριστική περίοδο του 2022 (2ο και 3ο τρίμηνο) επισκέφθηκαν την Ελλάδα 100.000 περισσότεροι Ρουμάνοι τουρίστες σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2019 και στο 11μηνο του 2022 (Ιανουάριος-Νοέμβριος) ο συνολικός αριθμός επισκεπτών από Ρουμανία έφθασε τους 1.363.500. Οι εισπράξεις στο 9μηνο είναι αυξημένες κατά 20% περίπου σε σχέση με το 2019.
Αναφορικά με την τουριστική κίνηση από Βουλγαρία, που σχετίζεται κυρίως με οδικό τουρισμό, φαίνεται πως ήταν μειωμένη σε σχέση με το 2019. Άλλωστε, σε σχέση με τη Ρουμανία, είναι μικρότερη αγορά με αρκετά χαμηλότερη δαπάνη ανά ταξίδι αλλά και με ένα πιο ανομοιογενές μείγμα ταξιδιωτών (λόγω της εγγύτητας υπάρχει μια συνεχής σχεδόν ροή επισκεπτών με διαφορετική διάρκεια παραμονής και επίπεδο δαπάνης).
Είναι λογικό , όπως σημειώνει ο κ.Σταφυλάκης, οι ανατιμήσεις και οι υψηλότερες τιμές των προσφορών τελευταίας στιγμής, να επηρέασαν τους ταξιδιώτες με χαμηλότερους προϋπολογισμούς. Στο 11μηνο του 2022 επισκέφθηκαν την Ελλάδα 1.780.000 ταξιδιώτες από την Βουλγαρία.
Οι Σέρβοι τουρίστες ήταν λιγότεροι από ένα εκατομμύριο αλλά είναι μια ομάδα τουριστών που πραγματικά αγαπούν την Ελλάδα, έχουν συναισθηματικούς δεσμούς με τη χώρα και θέλουν να την επισκέπτονται κάθε χρόνο, με προτίμηση τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο.
Και φέτος όμως, οι Σέρβοι δίνουν «ψήφο εμπιστοσύνης» στη χώρα μας, όπως τονίζει ο κ.Τάσιος και ιδιαίτερα στη Βόρεια Ελλάδα ενώ η σεζόν αναμένεται να πάει πολύ καλύτερα, αφού θα αρχίσει από την 1η Ιουνίου. «Οι Σέρβοι καλύπτουν όλες τις κατηγορίες πελατών και επιλέγουν όλα τα είδη καταλυμάτων, ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια, ανάλογα με την αγοραστική δύναμη του καθένα. Ο κύριος όγκος τους κατευθύνεται κυρίως σε Χαλκιδική και Πιερία και είναι τουρίστες που έρχονται ως επί το πλείστον στη χώρα μας οδικώς.
Σε ό,τι αφορά στις αεροπορικές εταιρείες και μετά την κατάρρευση της Blue Air την περασμένη χρονιά, βλέπουμε σημαντική αύξηση δρομολογίων από την Animawings (εταιρεία ελληνορουμανικών συμφερόντων με έδρα στην Ρουμανία στην οποία το μεγαλύτερο ποσοστό κατέχει η Aegean Airlines), ενώ ήδη έχει ανακοινώσει νέα δρομολόγια και η Wizz Air (προς Σκιάθο και Ζάκυνθο).
Μετά την περίοδο της πανδημίας, κατά την οποία ο αριθμός των charter με λεωφορεία είχε μειωθεί δραστικά, από φέτος επανεμφανίζονται στις προσφορές των tour operators τα εβδομαδιαία bus charters προς κλασικούς αλλά και νέους προορισμούς, όπως Σαμοθράκη, Πάργα, Σκιάθο, Αλόννησο, Κεφαλονιά.
Λ.Ε. thessaliaeconomy.gr (με πληροφορίες από ΑΠΕ)