Παρά τις εντάσεις όσον αφορά τις εμπορικές σχέσεις Ουάσιγκτον - Πεκίνου, η Ford Motor δεν διστάζει να κυκλοφορήσει πρώτη φορά το αγροτικό Ford F-150 Raptor στην Κίνα, διότι, πολύ απλά, αυξάνεται η ζήτηση. Χαρακτηριστικός εκπρόσωπος μιας νέας κατηγορίας καταναλωτών στην Κίνα, με προτίμηση στα πληθωρικά αμερικανικά μοντέλα, είναι ο Λιου Κιπέγκ. Ενα Ford F-150 Raptor εξυπηρετεί Κινέζους όπως ο κ. Λιου, που του αρέσουν η αναρρίχηση και το κάμπινγκ. Δεν υπάρχουν αντίστοιχα οχήματα που να παράγονται από κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Τα τελευταία χρόνια, οι Κινέζοι ενδιαφέρονται για τα αυτοκίνητα ελευθέρου χρόνου. Επιθυμούν μεγαλύτερα και πιο δυνατά μοντέλα.

Είναι όμως βέβαιο ότι οι ηγέτες των ΗΠΑ και της Κίνας, οι οποίοι συναντήθηκαν αυτήν την εβδομάδα, κατανοούν τις πολλαπλές διαστάσεις της μεταξύ τους διαμάχης; Παρά τις ανισορροπίες στις μεταξύ τους εμπορικές σχέσεις, οι Κινέζοι καταναλωτές εκδηλώνουν ολοένα και περισσότερο προτίμηση στις αμερικανικές μάρκες.

Τα μοντέλα της Ford και της Chevrolet, τα περισσότερα εκ των οποίων παράγονται στην Κίνα, αποδίδοντας ακόμη και έτσι κέρδη στο Ντιτρόιτ, είναι κοινό θέαμα στα οδικά δίκτυα της Κίνας. «Πιστεύουν ότι τα αμερικανικά αυτοκίνητα είναι πιο δυνατά, ανθεκτικά και ισχυρά», σχολιάζει ο Γίελ Ζανγκ, γενικός διευθυντής της Automotive Foresight, μιας συμβουλευτικής εταιρείας στη Σαγκάη.

Αυτή η προτίμηση στα αμερικανικά προϊόντα δεν περιορίζεται στα αυτοκίνητα. Τα κινητά τηλέφωνα iPhone της Apple αντιμετωπίζουν αυξανόμενο ανταγωνισμό αλλά παραμένουν αντιπροσωπευτικό δείγμα αφθονίας και επιτυχίας. Οι Κινέζοι καταναλωτές φορούν αθλητικά παπούτσια Nike και πίνουν latte στα Starbucks. Στην αντίληψη πολλών καταναλωτών, οι μάρκες συμβολίζουν μια ποιότητα στην καθημερινότητά τους και μια επιβεβαίωση πως έχουν πετύχει στη ζωή τους.

Η Ford δεν είναι η μοναδική αυτοκινητοβιομηχανία που θα εισάγει αγροτικά στην Κίνα από το εργοστάσιο του Νιούμπορν στο Μίσιγκαν. Φέτος, η General Motors ξεκίνησε να εισάγει τα αγροτικά μεγάλων διαστάσεων Chevrolet Silverado από το Φλιντ του Μίσιγκαν και τα μικρότερα μοντέλα Chevrolet Colorado από την πόλη του Βέντζβιλ του Μιζούρι. Η Ford θα ξεκινήσει, επίσης, να εισάγει μεσαίου μεγέθους Ford Ranger μέσα στον επόμενο χρόνο. Οι προσδοκίες πωλήσεων των αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην Κίνα είναι μετριοπαθείς. Στις ΗΠΑ πουλήθηκαν πέρυσι περίπου 2,7 εκατ. αγροτικά οχήματα, δηλαδή οι πωλήσεις ήταν οκταπλάσιες σε σχέση με την Κίνα, σύμφωνα με τη συμβουλευτική εταιρεία LMC Automotive.

Επί σειρά ετών οι Κινέζοι καταναλωτές θεωρούσαν πως τα αγροτικά οχήματα έβλαπταν την ατμόσφαιρα στις πόλεις και ήταν κατάλληλα μόνον για τις αγροτικές περιοχές. Λόγω αυτής της αντίληψης είχε απαγορευτεί η κυκλοφορία τους στα αστικά κέντρα. Το ενδιαφέρον αυξήθηκε όταν η κυβέρνηση της Κίνας παρότρυνε τις περιφέρειες να χαλαρώσουν τους περιορισμούς στην κυκλοφορία των αγροτικών στο πλαίσιο ενός ευρύτερου σχεδίου για να ενισχυθεί η εγχώρια κατανάλωση. Παράκληση για τη χαλάρωση των περιορισμών αυτών είχαν κάνει, επίσης, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες για να αναπτύξουν την εγχώρια παραγωγή των αγροτικών.

Τα αυτοκίνητα είναι ένα από πιο επίμαχα θέματα στις εμπορικές διαμάχες Ουάσιγκτον - Κίνας, διότι το Πεκίνο χρεώνει υψηλούς φόρους και δασμούς στα εισαγόμενα αυτοκίνητα. Ομως ορισμένες περιφέρειες χαλαρώνουν ήδη την απαγόρευση των αγροτικών στα αστικά κέντρα, αυξάνοντας τις πιθανότητες για υψηλότερες πωλήσεις στο μέλλον.

KEITH BRANDSHERTHE / THE NEW YORK TIMES