Του Scott Duke Kominers (Blooberg)

Η πολυαναμενόμενη υποβολή των εγγράφων της Airbnb για την Αρχική Δημόσια Προσφορά (IPO) της, έδειξε την εντυπωσιακή ανθεκτικότητα της εταιρείας, παρά την πανδημία η οποία πλήττει σφόδρα τον ταξιδιωτικό κλάδο.

Στα έγγραφα της IPO, ωστόσο, υπάρχει κάτι το αξιοσημείωτο: η εταιρεία θα διαθέσει στην αγορά 9,2 εκατομμύρια μετοχές για την "προικοδότηση" ενός fund υπέρ των οικοδεσποτών - ιδιοκτητών ακινήτων, το οποίο φιλοδοξεί να το δει να "μεγαλώνει" και άνω του 1 δισ. δολ.

Τα παραπάνω θα μπορούσαν να αποτελέσουν μοντέλο για το μέλλον της οικονομίας διαμοιρασμού.

Από το μοντέλο του μεσολαβητή στο μοντέλο του συνεταίρου

Προς το παρόν, η Airbnb λειτουργεί όπως οι περισσότερες εταιρείες στον κλάδο της: προσφέρει ένα "γήπεδο" αγοράς το οποίο επιτρέπει στους χρήστες (σε αυτήν την περίπτωση, στους ταξιδιώτες) να συναλλάσσονται με προμηθευτές υπηρεσιών (άτομα που ενοικιάζουν τους χώρους τους).

Η πλατφόρμα λαμβάνει μερίδιο από κάθε συναλλαγή ως αντάλλαγμα. Είναι μια σχέση που δεν "αναπτύσσεται" από τη μία συναλλαγή στην επόμενη.

Δημιουργώντας το ταμείο επιχορήγησης των ιδιοκτητών ακινήτων, η Airbnb επενδύει σε μια διαρκή συνεργασία με τους οικοδεσπότες, θέτοντάς την στο επίκεντρο της εταιρικής της δραστηριότητας. Ένα συμβουλευτικό συμβούλιο αποτελούμενο από εκπροσώπους τους θα καθοδηγήσει τον τρόπο με τον οποίο θα δαπανάται το ποσό που θα υπάρχει στο fund.

Με μια πρώτη ματιά, η ιδέα μπορεί να ακούγεται σαν εταιρικό "κόλπο" εντυπώσεων - ή ακόμη χειρότερα, ως περιττό πλήγμα στη μετοχή της εταιρείας.

Εγγύηση

Ωστόσο, η δημιουργία του fund θα έχει ως αποτέλεσμα να καθησυχάσει τους οικοδεσπότες ότι εάν επέλθει ύφεση (όπως εκείνη την οποία αντιμετώπισε η εταιρεία την άνοιξη που μας πέρασε), θα υπάρχει ένα χρηματικό ποσό που να μπορεί να τους βοηθήσει να παραμείνουν στην ζωή.

Όταν η οικονομία θα ανθεί, η χρηματοδότηση μπορεί να επιτρέπει στους οικοδεσπότες να καινοτομούν και να αναπτύσσουν τη δραστηριότητά τους. Αυτό το είδος οφέλους είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικό, καθώς παρέχει τη μεγαλύτερη αξία στους πιο ενεργούς και επιχειρηματικά σκεπτόμενους οικοδεσπότες.

Αυτό σημαίνει ότι οι πελάτες της Airbnb λογικά θα επωφεληθούν επίσης από την επιχορήγηση των οικοδεσποτών. Όσο περισσότεροι κορυφαίοι οικοδεσπότες επενδύουν στη βελτίωση της εμπειρίας την οποία μπορούν να προσφέρουν, τόσο καλύτερη θα είναι η συνολική ποιότητα υπηρεσιών που θα μπορεί να προσφέρει η Airbnb.

Η ιαπωνική εταιρεία Raksul, για την οποία συνέταξα - μεταξύ άλλων - μελέτη το περασμένο έτος, κατόρθωσε μια παρόμοια επιτυχία στην δική της αγορά υπηρεσιών εκτύπωσης.

Η εταιρεία βοήθησε τους κορυφαίους προμηθευτές της να βελτιώσουν τις δραστηριότητές τους και να επενδύσουν σε καλύτερο εξοπλισμό. Ως αποτέλεσμα, οι προμηθευτές αύξησαν τα κέρδη τους, βελτίωσαν την εμπειρία των πελατών και αύξησαν την απόδοση τους, όλα ταυτόχρονα.

Με τον ίδιο τρόπο, η Airbnb μπορεί να συνεχίσει να διευρύνει τις υπηρεσίες και τις προσφορές της χωρίς να χρειάζεται να κατέχει και να διατηρεί η ίδια ακίνητα - κομβικό σημείο της αρχικής λογικής της εταιρείας. Πρόκειται για ένα φυσικό επόμενο βήμα για την οικονομία διαμοιρασμού: το να μετατραπούν δηλαδή οι προμηθευτές υπηρεσιών που χρησιμοποιούν την πλατφόρμας σε συνεταίρους οι οποίοι θα "επενδύουν" με πάθος στην επιτυχία της πλατφόρμας.

Άλλες πλατφόρμες θα πρέπει επίσης να αρχίσουν να αντιμετωπίζουν τους προμηθευτές τους ως συνεργάτες - ακόμη και αν δεν μπορούν να χρηματοδοτήσουν μια επιχορήγησή τους "εδώ και τώρα".

Η ανάγκη να ξεπεραστούν οι κοντόφθαλμες λογικές

Όπως υποστηρίξαμε ο Ian Macomber της Drizly και εγώ στο Harvard Business Review κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, θα ήταν πολύ λογικό οι εταιρείες delivery προϊόντων να αρχίσουν να επενδύουν σε εστιατόρια, καταστήματα λιανικών πωλήσεων και μεταφορείς, δηλαδή σε παράγοντες ζωτικής σημασίας για την επιτυχία τους.

Μέχρι στιγμής, ωστόσο, οι περισσότερες πλατφόρμες παραδόσεων προϊόντων έχουν ακολουθήσει τον αντίθετο δρόμο, "συμπιέζοντας" τους προμηθευτές προκειμένου να προσφέρουν μεγαλύτερες εκπτώσεις στους πελάτες. Πρόκειται για κοντόφθαλμη λογική, διότι σημαίνει ότι οι προμηθευτές έχουν ελάχιστα κίνητρα για ανάπτυξη και βελτίωση των λειτουργιών παράδοσης.

Οι εταιρείες της οικονομίας διαμοιρασμού έχουν φέρει επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο ταξιδεύουμε, ψωνίζουμε και μετακινούμαστε στην πόλη. Πολλά από τα παραπάνω, ωστόσο, βασίζονται σε μια ασταθή σχέση μεταξύ προμηθευτών και πλατφόρμας.

Το ταμείο επιχορήγησης που θα δημιουργήσει η Airbnb αποτελεί τη δοκιμή μιας διαφορετικής λογικής - μια μακροχρόνια δέσμευση να βοηθήσει την επιτυχία των οικοδεσποτών ώστε αυτή να αναπτύσσεται παράλληλα με την εταιρεία.

Κάτι τέτοιο ισοδυναμεί δυνητικά με μια σοβαρή επένδυση στη μελλοντική δραστηριότητα της Airbnb.

Από το Capital