Ευρέως γνωστή για τις αναζητήσεις στο ∆ιαδίκτυο, η Google, η οποία ελέγχει περισσότερο από το 90% παγκοσµίως στο searching, υποστηρίζει ότι η επιτυχία της οφείλεται αποκλειστικά στο γεγονός ότι παράγει ανώτερα προϊόντα. Εκπρόσωπος της εταιρείας υποστηρίζει ότι η Google αντιµετωπίζει «τεράστιο ανταγωνισµό» και ότι οι άνθρωποι έχουν πολλές επιλογές σχετικά µε τον τρόπο που αναζητούν πληροφορίες στο ∆ιαδίκτυο. Στο πλαίσιο αυτό δροµολογεί, όχι µόνο αλλαγές στον αλγόριθµο, αλλά κάνοντας ένα βήµα παραπέρα, σκοπεύει στο εγγύς µέλλον να παρέχει µέσω της µηχανής αναζήτησής της τις δικές της απαντήσεις, που θα δηµιουργούνται µε τεχνητή νοηµοσύνη. Μάλιστα, ο διευθύνων σύµβουλος της Google, Σουντάρ Πιτσάι, περιέγραψε το Google Search ως τη «δηµιουργική τεχνητή νοηµοσύνη στην κλίµακα της ανθρώπινης περιέργειας».

Οι αλλαγές που προωθεί η Google πρόκειται να έχουν βαθύτατο αντίκτυπο σε αυτό που πολλοί από εµάς βλέπουµε όταν µπαίνουµε στο ∆ιαδίκτυο, σύµφωνα µε το BBC. Η εταιρεία λέει ότι η τελευταία προσπάθειά της να ανανεώσει την αναζήτηση θα εγκαινιάσει µια συναρπαστική νέα εποχή της τεχνολογίας και θα βοηθήσει στην επίλυση πολλών από τα προβλήµατα που ταλαιπωρούν τον ιστό. Αλλά οι επικριτές λένε ότι µπορεί να ισχύει το αντίθετο. Καθώς η Google αναδιαµορφώνει τους αλγορίθµους της και χρησιµοποιεί τεχνητή νοηµοσύνη για να µεταµορφωθεί από µηχανή αναζήτησης σε µηχανή αναζήτησης και απαντήσεων, ορισµένοι ανησυχούν ότι το αποτέλεσµα θα µπορούσε να εξαφανίσει τις επιχειρήσεις που παράγουν µεγάλο µέρος από το αγαπηµένο περιεχόµενο του ∆ιαδικτύου.

Φαίνεται πως οι αλλαγές που αποφάσισε η Google προκύπτουν εξαιτίας της κατάχρησης του SEO, του τρόπου δηλαδή µέσω του οποίου µπορεί ένας ιστότοπος να βελτιστοποιήσει τις σελίδες του. Ενα από τα βασικά προβλήµατα της εταιρείας είναι ότι πολλές φορές η βελτιστοποίηση των µηχανών αναζήτησης στοχεύει να ικανοποιεί τους αλγορίθµους και όχι τους ανθρώπους.

Συχνά, τα αποτελέσµατα για δηµοφιλείς όρους αναζήτησης είναι γεµάτα µε ιστότοπους που περιέχουν πολύ λίγες χρήσιµες πληροφορίες. Αντίθετα, παρέχουν τόνους διαφηµίσεων και συνδέσµους προς καταστήµατα που αποφέρουν στους ιδιοκτήτες των ιστοσελίδων ένα µερίδιο από τα κέρδη. Αυτό που συχνά χάνεται είναι αυτό που πιθανότατα αναζητεί κάποιος όταν ανοίγει το Google: πληροφορίες από ανθρώπους που είναι γνώστες και παθιασµένοι µε το θέµα τους.

Ωστόσο, οι προσπάθειες της Google να αντιµετωπίσει αυτό το πρόβληµα φαίνεται ότι δεν είναι πάντα επιτυχείς.

Στους ιδιαίτερα κερδισµένους από τις πρόσφατες αλλαγές στον αλγόριθµο συγκαταλέγονται το Reddit, το Instagram, το Linkedin και η Wikipedia. Κατά µία έννοια, η Google απλώς ακολουθούσε µια τάση. Τα τελευταία χρόνια πολλοί χρήστες του ∆ιαδικτύου άρχισαν να προσθέτουν τη λέξη «Reddit» στο τέλος των αναζητήσεών τους στο ∆ιαδίκτυο, µε την ελπίδα ότι θα έβρισκαν ανθρώπους που µοιράζονταν τις ειλικρινείς απόψεις τους και όχι ιστοσελίδες που προσπαθούσαν να παίξουν µε το σύστηµα της Google.

Ορισµένοι ιδιοκτήτες ιστοσελίδων και ειδικοί σε θέµατα αναζήτησης δήλωσαν ότι υπάρχει µια γενική µετατόπιση στα αποτελέσµατα της Google προς σάιτ µε µεγάλες καθιερωµένες µάρκες, µακριά από τους µικρούς και ανεξάρτητους ιστοτόπους, κάτι που φαίνεται να µην έχει καµία σχέση µε την ποιότητα του περιεχοµένου.

kathimerini