Υπάρχει ένας κλάδος και μια επαγγελματική κατηγορία που δεν τολμάει να τους αγγίξει κανείς. Οι Έλληνες πετρελαιάδες για τους οποίους το κράτος κλωτσάει συνεχώς παρακάτω το τενεκεδάκι των σοβαρών ελέγχων.
Το νέο επιχειρησιακό σχέδιο της ΑΑΔΕ (2019-2021) μεταθέτει τον στόχο για τη λειτουργία του ολοκληρωμένου συστήματος εισροών-εκροών στα καύσιμα για τις 31/12/2021, παρατείνοντας έτσι το βασικότερο μέτρο για την πάταξη του λαθρεμπορίου που θεσπίστηκε για πρώτη φορά το 2009, κατά τρία τουλάχιστον χρόνια. Από το 2009 πέρασαν πέντε χρόνια, για να αρχίσουν σταδιακά από το 2014 και μέχρι το 2016 να εγκαθίστανται στα πρατήρια συστήματα εισροών-εκροών.
Αν και η αρχική δέσμευση της ΑΑΔΕ ήταν το ολοκληρωμένο σύστημα ανάλυσης και αξιοποίησης δεδομένων παρακολούθησης του συστήματος εισροών-εκροών να αρχίσει να λειτουργεί από το τέλος του 2017, δόθηκε παράταση για το 2018 και ενώ η αγορά είχε ενδείξεις περί νέας παράτασης, αναμένοντας το τέλος του 2019 ως ένα κακό σενάριο, δεδομένης της έντασης της παραβατικότητας, με τη δημοσίευση του επιχειρησιακού σχεδίου της ΑΑΔΕ στο ΦΕΚ συνειδητοποίησε έκπληκτη, ότι η πλήρης εφαρμογή του μέτρου μετατίθεται για τις 31/12/2021!
Εάν αναζητήσει κανείς τους λόγους που δεν μπορεί να λειτουργήσει το ολοκληρωμένο σύστημα εισροών-εκροών νωρίτερα, τότε εύκολα απαντάται το ερώτημα εάν «η πολιτεία δεν μπορεί ή δεν θέλει» που διατυπώνεται από την πλευρά της αγοράς.
Το Δημόσιο έχει σε ετήσια βάση απώλεια εσόδων από το λαθρεμπόριο στα καύσιμα περί τα 300 εκατ. ευρώ, μέγεθος που πιστοποιήθηκε για πρώτη φορά με βάση αναγωγές της αγοράς στα αποτελέσματα για την παραβατικότητα από ελέγχους που έκανε η ίδια η ΑΑΔΕ και δημοσιοποίησε τον Σεπτέμβριο του 2018.
Το σύστημα εισροών-εκροών κόστισε στα πρατήρια και στις εταιρείες του κλάδου πάνω από 100 εκατ. ευρώ και δεν μπορεί να λειτουργήσει ολοκληρωμένα γιατί δεν υπάρχουν τα χρήματα για να πιστοποιηθεί, όταν το απαιτούμενο ποσό υπολογίζεται μόλις σε 1 εκατ. ευρώ!
Το έργο παίζεται για δεκαετίες και σε υπερκομματικό φόντο....
Χ.Ψ.