Σε μεγάλο στοίχημα για τις ελληνικές βιομηχανίες τροφίμων αναδεικνύεται η εξωστρέφειά τους. Με δεδομένη τη συνεχή πτώση της κατανάλωσης η οποία ήδη από την αρχή της χρονιάς έχει διαμορφωθεί στο -5%, οι Έλληνες βιομήχανοι αναζητούν την τύχη τους στις ξένες αγορές παρά τα προβλήματα και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
Η ελληνική βιομηχανία τροφίμων αντιπροσωπεύει σήμερα το 1/3 της μεταποίησης στη χώρα, με τον κύκλο εργασιών των επιχειρήσεων της να αγγίζει τα 14,5 δισ. ευρώ το χρόνο. Από το σύνολο αυτό οι εξαγωγές αντιπροσωπεύουν τα 4,5 δισ. ευρώ, δηλαδή περίπου το 30% του συνόλου.
Κατά την περίοδο 2010-2016, ο κλάδος των τροφίμων και ποτών αντιπροσώπευε το 26,7% των συνολικών ελληνικών εξαγωγών εκτός καυσίμων. Ανάμεσα στα σημαντικότερα εξαγώγιμα προϊόντα στο σύνολο των μεταποιημένων τροφίμων και ποτών βρίσκονται το ελαιόλαδο, τα επεξεργασμένα λαχανικά και φρούτα και τα γαλακτοκομικά. Στο εμπορικό ισοζύγιο στο χώρο των τροφίμων, οι εξαγωγές υπερέχουν κατά πολύ των εισαγωγών. Στοιχεία παλαιότερης μελέτης του ΙΟΒΕ δείχνουν ότι τα μεταποιημένα τρόφιμα το μεγαλύτερο μερίδιο στις συνολικές εξαγωγές τροφίμων και ποτών. Συγκεκριμένα οι εξαγωγές μεταποιημένων τροφίμων και ποτών αποτελούν πάνω από τα 2/3 των εξαγωγών στο σύνολο τον εξαγώγιμων τροφίμων και ποτών το 2015. Μάλιστα στο σύνολο των εξαγώγιμων προϊόντων της μεταποίησης, τα μεταποιημένα τρόφιμα και ποτά αντιπροσώπευαν το 11% το 2015.
Ως προς τις χώρες προορισμούς των ελληνικών τροφίμων οι περισσότερες εξαγωγές μεταποιημένων τροφίμων και ποτών έγιναν προς την Ιταλία (το 20%), τη Γερμανία (το 15,2%) και το Ηνωμένο Βασίλειο (8%).
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων Ελλάδος κ. Ευάγγελο Καλούση, δεδομένης της κρίσης οι περισσότερες βιομηχανίες αναζήτησαν το προηγούμενο διάστημα την τύχη τους ανοίγοντας αγορές του εξωτερικού που παλαιοτέρα δεν είχαν προσεγγίσει, πολλές από αυτές με επιτυχία. Μάλιστα, σύμφωνα με τον ίδιο, όλα αυτά τα χρόνια της κρίσης οι εξαγωγές τροφίμων αυξήθηκαν με διψήφιο συντελεστή. Ακόμα και το 2016, έτος κατά το οποίο οι εξαγωγές σημείωσαν υστέρηση, τα τρόφιμα συνέχισαν να παρουσιάζουν αύξηση και μάλιστα κατά 9,5%.
Ωστόσο τα περιθώρια για περαιτέρω αύξηση των εξαγωγών είναι μεγάλα και για το λόγο αυτό ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων επιδιώκει να βοηθήσει τις εταιρείες να γίνουν πιο ανταγωνιστικές και εξαγωγικές. «Θέλουμε καινοτόμα προϊόντα που θα βασίζονται σε άριστη ποιότητα. Μαζί με άλλους φορείς συνεργαζόμαστε και προσπαθούμε να διώξουμε τα εμπόδια που αντιμετωπίζει ο κάθε εξαγωγέας ώστε να λυθούν σοβαρά θέματα που αφορούν είτε την γραφειοκρατία είτε την επιστροφή του ΦΠΑ στις εξαγωγικές εταιρείες» ανέφερε ο κ. Καλούσης σε εκδήλωση που πραγματοποίησε ο ΣΕΒΤ την περασμένη Τετάρτη.
Στο πλαίσιο αυτό γίνεται προσπάθεια σε συνεργασία με το υπουργείο Εξωτερικών, να ενεργοποιηθούν οι πρεσβείες και οι εμπορικοί ακόλουθοι σε χώρες του εξωτερικού που αποτελούν εξαγωγικούς στόχους ώστε να βοηθήσουν, παρέχοντας πληροφορίες στις επιχειρήσεις που θέλουν να εξάγουν. Για το σκοπό αυτό δημιουργήθηκε και ηλεκτρονική πλατφόρμα στην οποία παρουσιάζονται όλα τα ελληνικά προϊόντα της βιομηχανίας τροφίμων και αναλυτικές πληροφορίες για τις ελληνικές βιομηχανίες. Η συγκεκριμένη πλατφόρμα υπάρχει ήδη στην επίσημη ιστοσελίδα του ΣΕΒΤ σε τέσσερις γλώσσες.
Δήμητρα Σκούφου (insider.gr)