Μέχρι τώρα έχουν γίνει αρκετές προσπάθειες. Αλλοτε με επιτυχία, άλλοτε με αποτυχία. Σε κάθε περίπτωση, όμως, έως τώρα η δραστηριότητά τους περιορίζεται σε στενά τοπικό επίπεδο. Ο λόγος για τα συνεταιριστικά σούπερ μάρκετ που λειτουργούν σήμερα στην Ελλάδα, καταστήματα που ποτέ δεν κατάφεραν –σπάνια το επεδίωξαν, άλλωστε– να είναι αντίστοιχα με τα συνεταιριστικά σούπερ μάρκετ των σκανδιναβικών χωρών ή της Ιταλίας, τα οποία έχουν ηγετική θέση στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου στις αντίστοιχες αγορές.
Αυτό επιχειρεί να αλλάξει το τελευταίο διάστημα μια ομάδα ανθρώπων έχοντας θέσει ως στόχο να ξεκινήσει εντός του τρέχοντος έτους την ίδρυση των πρώτων καταστημάτων και σε ορίζοντα τριετίας να έχει δημιουργήσει δίκτυο που να καλύπτει, ει δυνατόν, όλη τη χώρα. Το εγχείρημα φαίνεται και είναι εξαιρετικά δύσκολο, δεδομένων των συνθηκών της αγοράς και του εντεινόμενου ανταγωνισμού. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, στα ιδρυτικά μέλη του νέου εγχειρήματος που ανέρχονται συνολικά σε 150 συγκαταλέγονται ο κ. Κ. Παϊπουτλίδης, ο οποίος το 2000 είχε πρωτοστατήσει στη δημιουργία του ομίλου Ελληνική Διατροφή που είχε επίσης συνεταιριστικό χαρακτήρα, στελέχη των κατά τόπους επιμελητηρίων, καθώς και υψηλόβαθμο στέλεχος του Οργανισμού Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ).
Ο σχεδιασμός για την ανάπτυξη της νέας συνεταιριστικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ προβλέπει ακόμη εμπορική συνεργασία με την Coop Italia, η οποία αποτελεί τη μεγαλύτερη αλυσίδα στη γείτονα με ετήσιο τζίρο κοντά στα 13 δισ. ευρώ, δίκτυο 1.200 καταστημάτων και 52.948 εργαζομένους. Μάλιστα, η Coop Italia έχει δημιουργήσει τη θυγατρική Coop Italian Food, η οποία λειτουργεί ως σύνδεσμος ανάμεσα στους Ιταλούς παραγωγούς τροφίμων και σε ξένους λιανεμπόρους, ενώ διαθέτει μία από τις ισχυρότερες σειρές προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα δύο αυτά στοιχεία αναμένεται να αξιοποιηθούν στη συνεργασία της ελληνικής αλυσίδας με την Coop Italia.
Τα σχέδια προβλέπουν ακόμη την υποβολή αίτησης προκειμένου το νέο συνεταιριστικό σούπερ μάρκετ να γίνει μέλος της Euro Coop, του φορέα εκπροσώπησης των συνεταιριστικών σούπερ μάρκετ σε 19 –μέχρι στιγμής– χώρες της Ευρώπης (Δανία, Εσθονία, Φινλανδία, Γερμανία, Ουγγαρία, Ισλανδία, Ισραήλ, Ιταλία, Ολλανδία, Νορβηγία, Ρουμανία, Σλοβακία, Ισπανία, Σουηδία, Ουκρανία, Κύπρος, Τσεχία, Βουλγαρία και Ηνωμένο Βασίλειο)
Στα προς επίλυση ζητήματα είναι το εάν η νέα συνεταιριστική αλυσίδα θα χρησιμοποιεί την ονομασία Coop, όχι ως διακριτικό στην επωνυμία, αλλά ως αυτόνομο εμπορικό σήμα. Σημειώνεται εδώ ότι η Ελληνική Διατροφή αναγκάστηκε να αλλάξει την επωνυμία της από Ελληνική Διατροφή Coop Α.Ε. σε Ελληνική Διατροφή Α.Ε., ενώ προηγήθηκε σχετική δικαστική διαμάχη με συνεταιριστικό σούπερ μάρκετ της Θεσσαλονίκης.
Δήμητρα Μανιφάβα (Καθημερινή)