Τις βραδινές βόλτες με το χάζεμα στις βιτρίνες θα πρέπει μάλλον να αρχίζουν να ξεχνούν για τον ερχόμενο χειμώνα οι καταναλωτές, καθώς με το κόστος της ενέργειας να παραμένει στα ύψη –παρά τις όποιες επιδοτήσεις– και με το ενδεχόμενο ακόμη και προγραμματισμένων διακοπών σε περίπτωση ενεργειακής ανεπάρκειας, δεν είναι λίγοι εκείνοι οι λιανέμποροι που προσανατολίζονται στο σβήσιμο των φώτων για πολλές ώρες το βράδυ στα καταστήματά τους, πέραν των ωρών λειτουργίας. Εάν οι δράσεις για την εξοικονόμηση ενέργειας ή για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης λάβουν και τη μορφή μείωσης του ωραρίου λειτουργίας, ή να κάνουμε αγορές στο ημίφως, σενάριο που ήδη επεξεργάζονται αλυσίδες λιανικής κυρίως σε βορειοευρωπαϊκές χώρες, θα εξαρτηθεί από τις οικονομικές και γεωπολιτικές εξελίξεις. Για την ώρα, αυτό που ίσως έχουν αντιληφθεί κάποιοι είναι πως δεν αποτελούν πλέον όλα τα καταστήματα «οάσεις δροσιάς», αφού τα κλιματιστικά έχουν ρυθμισθεί σε υψηλότερη θερμοκρασία.
Σε μεσοπρόθεσμη βάση, αυτό που κάνουν ολοένα και περισσότερες αλυσίδες λιανικής είναι να εγκαθιστούν ή να σχεδιάζουν την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων στα καταστήματα και στις αποθήκες τους, τόσο για λόγους εξοικονόμησης χρημάτων όσο και για λόγους μείωσης της εξάρτησής τους από τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας.
«Ανάβουμε τις πινακίδες λιγότερες ώρες το βράδυ», επισημαίνει στην «Καθημερινή» ο κ. Λάμπρος Παπακοσμάς, εντεταλμένος σύμβουλος του ομίλου «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης», κίνηση ιδιαιτέρως σημαντική, δεδομένου ότι ο όμιλος διαθέτει δίκτυο 510 καταστημάτων. Επιπλέον, η αλυσίδα προχωράει στην αντικατάσταση ψυγείων με νέα, χαμηλής κατανάλωσης.
Κλειστά παραμένουν τα φώτα στα καταστήματα και στους χώρους στάθμευσης των καταστημάτων πέραν των ωρών λειτουργίας στο δίκτυο της Metro (καταστήματα My Market και Metro Cash & Carry). Εδώ και χρόνια, εξάλλου, οι λαμπτήρες έχουν αντικατασταθεί με LED, ενώ τώρα η εταιρεία κάνει κάποιες τελευταίες παρεμβάσεις σε αποθήκες καταστημάτων. Σε αυτήν τη φάση, εξάλλου, όπως επισημαίνει ο επικεφαλής της Metro AEBE Αριστοτέλης Παντελιάδης, η εταιρεία παρακολουθεί πιο προσεκτικά τις θερμοκρασίες στους χώρους των καταστημάτων, κάτι που σε αυτή τη φάση έχει μόνο ως σκοπό την αποφυγή υπερβολών. «Εχουμε σε εξέλιξη ένα πρόγραμμα αντικατάστασης των ψυκτικών εγκαταστάσεων στα καταστήματα με πιο οικονομικά, αυτό όμως είναι μεγάλη και περίπλοκη επένδυση και απαιτεί χρόνια για να ολοκληρωθεί», προσθέτει.
Σε μια προσπάθεια αφενός να εξοικονομήσουν χρήματα και αφετέρου να μειώσουν την εξάρτησή τους από τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, ολοένα και περισσότερες εταιρείες λιανεμπορίου πραγματοποιούν επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά. Η επιλογή αυτή γίνεται κυρίως από τις εταιρείες που έχουν μεγάλα καταστήματα (big boxes), καθώς στις ταράτσες αυτών είναι δυνατή η εγκατάσταση των εν λόγω συστημάτων.
Επενδυτικό σχέδιο ύψους 18 εκατ. ευρώ έχει καταρτίσει ο όμιλος Metro της οικογένειας Παντελιάδη για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων στις στέγες των καταστημάτων Μetro και My Market για ιδιόχρηση μέσω του net metering. Οι επενδύσεις σε εναλλακτικές πηγές ενέργειας θα ολοκληρωθούν μέσα σε δύο χρόνια καλύπτοντας τα μισά καταστήματα φέτος και τα υπόλοιπα το 2023.
Την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών προβλέπει και ο σχεδιασμός του ομίλου Σκλαβενίτη για το υπερμάρκετ που κατασκευάζει στο κτίριο της πρώην Renault στον ομώνυμο κόμβο επί της εθνικής οδού Αθηνών - Λαμίας.
Η τοποθέτηση 25 φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων σε καταστήματα, καθώς και σε μια αποθήκη μέχρι το 2026, περιλαμβάνεται στον επενδυτικό σχεδιασμό της Lidl Ελλάς. Η αλυσίδα «Γαλαξίας» έχει ήδη τοποθετήσει φωτοβολταϊκά σε 20 καταστήματά της, ενώ ανάλογες κινήσεις έχει κάνει και η ΑΒ Βασιλόπουλος.
Σε επένδυση μισού εκατ. ευρώ προχώρησε, εξάλλου, και η αλυσίδα Πλαίσιο, προκειμένου να τοποθετήσει φωτοβολταϊκά στις εγκαταστάσεις της στη Μαγούλα. Η εταιρεία προχώρησε επίσης στην τοποθέτηση λαμπτήρων LED στα καταστήματα, καθώς και στην αντικατάσταση των ενεργοβόρων κλιματιστικών μηχανημάτων.
Δήμητρα Μανιφάβα Καθημερινή