Η επαναφορά του lockdown έφερε και την επιστροφή των διψήφιων ρυθμών αύξησης για τον τζίρο των σούπερ μάρκετ, ενώ ενισχύονται σημαντικά οι πωλήσεις και μέσα από τα διαδικτυακά κανάλια. Τα σούπερ μάρκετ αποτελούν έναν από τους ελάχιστους τομείς οικονομικής δραστηριότητας όπου η πανδημία του κορονοϊού είχε θετικό αντίκτυπο στις πωλήσεις, οι οποίες εμφανίζονται ενισχυμένες κατά 9% μέσα στο 10μηνο.
Η εξαγγελία του πρωθυπουργού στις 5 Νοεμβρίου για το επερχόμενο lockdown, έφερε νέα εκτίναξη των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ, που μπορεί να ήταν λιγότερο έντονη σε σχέση με εκείνη που είχε καταγραφεί την άνοιξη, αλλά διαμορφώθηκε στο 32,7% σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen για την εβδομάδα που τέλειωσε στις 8 Νοεμβρίου.
Όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, σημειώνεται αύξηση στη ζήτηση για τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής αλλά και ατομικής προστασίας όπως μάσκες, αντισηπτικά, υγρά μαντηλάκια καθώς και γάντια μιας χρήσης. Τρόφιμα, όπως ρύζι, όσπρια και άλευρα συνεχίζουν να βρίσκονται στις προτεραιότητες των καταναλωτών, ενώ και τα σνακ κερδίζουν σημαντικό κομμάτι των πωλήσεων καταγράφοντας διψήφιους ρυθμούς αύξησης πωλήσεων. Πάντως, τα σούπερ μάρκετ, μέχρι το τέλος του lockdown, δεν επιτρέπεται να πωλούν προϊόντα που δεν είναι πρώτης ανάγκης, αν και έχουν επιστρέψει είδη όπως κουβέρτες, θερμαντικά σώματα.
Μεγάλοι κερδισμένοι της αγοράς αναδεικνύονται για ακόμη μια φορά οι υπεραγορές, καθώς η μεγάλη έκταση που διαθέτουν δίνει την αίσθηση ασφάλειας που χρειάζονται οι καταναλωτές όταν πραγματοποιούν τα ψώνια τους στα φυσικά καταστήματα, αλλά επίσης μειώνει και τον χρόνο αναμονής, καθώς εξυπηρετούνται περισσότεροι πελάτες. Όπως αναφέρει η Nielsen, οι υπεραγορές σημείωσαν αύξηση των πωλήσεων κατά 48,1%, ενώ τα μεγάλα σούπερ μάρκετ με έκταση 1.000-2.499 τμ είδαν τον τζίρο να αυξάνεται κατά 35,2%.
Στο νομό Θεσσσαλονίκης που την εβδομάδα των εξαγγελιών του πρωθυπουργού βρισκόταν ήδη σε lockdown, οι πωλήσεις των σουπερ μάρκετ σημείωσαν αύξηση 33,9%. Θετική ήταν η τάση των πωλήσεων του οργανωμένου λιανεμπορίου και την αμέσως προηγούμενη εβδομάδα στον νομό (26/10 - 1/11) οπότε και ανακοινώθηκε το τοπικό lockdown, καθώς οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 2,4%. Το συγκεκριμένο ποσοστό ενδέχεται σε μια πρώτη ανάγνωση να αξιολογείται ως χαμηλό, ωστόσο θα πρέπει να ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι η εν λόγω εβδομάδα είχε δύο αργίες για την πόλη της Θεσσαλονίκης, έναντι μίας την αντίστοιχη περυσινή εβδομάδα.
Υπενθυμίζεται ότι με βάση τις μετρήσεις της Nielsen, οι πωλήσεις την εβδομάδα του πρώτου lockdown σε όλη την Ελλάδα είχαν αυξηθεί κατά 85%, γεγονός που υποδεικνύει πως αυτή τη φορά οι καταναλωτές συμπεριφέρθηκαν με μεγαλύτερη ψυχραιμία.
Εκτινάχθηκαν οι online παραγγελίες
Οι online αγορές στα σούπερ μάρκετ κατέγραψαν ρυθμούς ανάπτυξης 183% στο γ’ τρίμηνο του 2020, σύμφωνα με στοιχεία της Convert Group. Όπως αναφέρουν οι προβλέψεις, οι συνολικές online πωλήσεις των σούπερ μάρκετ αναμένεται να ξεπεράσουν τα 100 εκ. ευρώ και θα είναι υπερδιπλάσιες από τα 46,7 εκατ. ευρώ του 2019.
Η τάση για online αγορές στα σούπερ μάρκετ δείχνει να έχει δυναμική άνοδο, καθώς ο ρυθμός πωλήσεων στο γ’ τρίμηνο συνεχίστηκε στα ίδια υψηλά επίπεδα με το β’ τρίμηνο που η χώρα βίωνε το πρώτο lockdown. Μάλιστα, ακόμη και αρκετούς μήνες μετά, η ανάπτυξη του κλάδου σταθεροποιήθηκε σε πολύ υψηλούς ρυθμούς τον Σεπτέμβριο, με σχεδόν τετραπλάσια ανάπτυξη συγκριτικά με τους πρώτους μήνες του έτους (Ιανουάριο και Φεβρουάριο) και με +174% συγκριτικά με το Σεπτέμβριο του 2019.
Οι κατηγορίες προϊόντων που σημείωσαν την μεγαλύτερη αύξηση στο γ’ τρίμηνο σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, ήταν τα κατεψυγμένα τρόφιμα κατά 254%, τα προϊόντα αρτοποιίας κατά 227%, τα φρέσκα τρόφιμα ενισχύθηκαν κατά 217% και τα συσκευασμένα τρόφιμα κατά 205%. Τα καλλυντικά και είδη περιποίησης αυξήθηκαν κατά 196%, τα χαρτικά και είδη καθαρισμού 172%, τα προϊόντα για κατοικία αυξήθηκαν κατά 135%, τα προϊόντα περιποίησης για παιδιά είχαν αύξηση 39%, ενώ κατά 161% αυξήθηκαν οι πωλήσεις σε ποτά και αναψυκτικά.
Όσον αφορά στις συσκευές που προτιμούν οι καταναλωτές ως μέσο για τις παραγγελίες τους, αν και οι κινητές συσκευές εμφάνισαν πτώση κατά το δεύτερο τρίμηνο του ‘20 λόγω του εγκλεισμού αλλά και της ανάγκης για μεγάλες παραγγελίες, στο τρίτο τρίμηνο, ανέκτησαν τη δυναμική τους, με αύξηση 7%, όντας υπεύθυνες για το 31% των συνολικών παραγγελιών. Πρώτη επιλογή του καταναλωτή βέβαια παρέμειναν desktop & laptops από τα οποία προήλθαν το 64% των συνολικών παραγγελιών, καθώς φαίνεται να είναι οι πιο εύχρηστες συσκευές για την πραγματοποίηση μεγάλων παραγγελιών.
Στέφανος Τσουλάκης businessdaily.gr