Μεγάλες εκπτώσεις παρέχουν πρόωρα οι εμπορικές επιχειρήσεις για να προσελκύσουν πελάτες στα ηλεκτρονικά καταστήματα. Σε μειονεκτική θέση οι «μικροί» του λιανεμπορίου.
Σε ρυθμούς προσφορών κινείται η αγορά, καθώς οι εμπορικές επιχειρήσεις, με κλειστά τα φυσικά καταστήματα επιχειρούν να προσελκύσουν το ενδιαφέρον του αγοραστικού κοινού. Ωστόσο, σύμφωνα με εκπροσώπους του εμπορικού κόσμου, αυτή η δεύτερη καραντίνα δεν εμφανίζει τις επιδόσεις της πρώτης, καθώς το ψηφιακό κανάλι δεν φαίνεται να αποδίδει τα αναμενόμενα, παρά το γεγονός ότι οι εμπορικές επιχειρήσεις αλλά και οι εταιρείες ταχυμεταφορών είναι πολύ καλύτερα προετοιμασμένες σε σχέση με την περασμένη άνοιξη. Έτσι εξηγείται το γεγονός ότι στη λήξη του δεκαπενθημέρου των ενδιάμεσων εκπτώσεων, στις 15 Νοεμβρίου, ουσιαστικά η αγορά εισήλθε σε νέα περίοδο προσφορών με αφορμή την Black Friday (27 Νοεμβρίου), προχωρώντας σε ακόμη πιο γενναιόδωρες εκπτώσεις σε μία σειρά από κατηγορίες προϊόντων.
Χαρακτηριστική είναι η απόφαση της αλυσίδας ειδών σπιτιού και εξοπλισμού κήπου Leroy Merlin να κηρύξει «το τέλος της Black Friday» και την έναρξη τριών εβδομάδων αποκλειστικών προσφορών με προσφορές έως και -30% σε μία ποικιλία προϊόντων, το διάστημα από 16 Νοεμβρίου έως και τις 6 Δεκεμβρίου. Προσφορές έως και -50% είναι σε εξέλιξη το τρέχον διάστημα και στην αγορά των καλλυντικών, αρωμάτων και προσωπικής φροντίδας, από όλες τις μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων, καθώς οι εταιρείες προσπαθούν να απαλλαγούν από τα αυξημένα αποθέματα που η περιορισμένη κατανάλωση των προηγουμένων μηνών επέφερε.
Σε ενέργειες Black Friday private sale προχωράει και μία σειρά άλλων επιχειρήσεων, κυρίως ένδυσης κι υπόδησης, τόσο εντός όσο κι εκτός συνόρων, προκειμένου να τονωθεί η ζήτηση αλλά και ο τζίρος, στην τελική ευθεία πριν τις γιορτές, οπότε πραγματοποιείται ποσοστό έως και 50% των ετήσιων πωλήσεων για κάποιες κατηγορίες προϊόντων (π.χ. παιχνίδια).
Σύμφωνα πάντως με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, κ. Σταύρο Καφούνη, το φαινόμενο των διαρκών εκπτώσεων υποδηλώνει τον προβληματικό χαρακτήρα της αγοράς, στη βάση της οικονομικής ανασφάλειας αλλά και της αρνητικής ψυχολογίας του καταναλωτή. Ο κ. Καφούνης σημειώνει ότι υπάρχει συναίνεση στους εκπροσώπους του εμπορικού κόσμου για την κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων, ώστε να επιστρέψουμε σε πιο υγιείς ρυθμούς λειτουργίας της αγοράς και πλέον απομένει η ανάληψη της σχετικής πρωτοβουλίας εκ μέρους του υπουργείου Ανάπτυξης.
Περαιτέρω, ο ίδιος σημειώνει ότι μόλις δύο στις δέκα εμπορικές επιχειρήσεις διαθέτουν αυτή τη στιγμή ψηφιακό κανάλι, ώστε να μπορούν να πραγματοποιήσουν πωλήσεις στη διάρκεια του lockdown, γεγονός που ώθησε τον ΕΣΑ να προχωρήσει στην υλοποίηση του προγράμματος Virtual Shop, σε συνεργασία με το πιστοποιημένο κέντρο διαβίου μάθησης IST. Στόχο του προγράμματος αποτελεί ο ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων και η αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων των επιχειρηματιών, μέσω της δημιουργίας e-shop.
Αξίζει να σημειωθεί ότι προς την ίδια κατεύθυνση κινείται και το λανσάρισμα του marketplace από το skroutz.gr. Η δημοφιλής πλατφόρμα ηλεκτρονικών αγορών προσφέρει την δυνατότητα σε εμπόρους λιανικής να αποκτήσουν πρόσβαση στον online κοινό χωρίς να χρειαστεί να δημιουργήσουν eShop, συμβάλλοντας στην παροχή λύσεων που στηρίζουν το λιανεμπόριο και ενισχύουν την ψηφιοποίηση της οικονομίας. Η σχετική πρωτοβουλία συμπληρώνει σχεδόν ένα χρόνο λειτουργίας και καθίσταται πιο επίκαιρη από ποτέ στην παρούσα συγκυρία όπου αναζητείται αύξηση τζίρου και πωλήσεων μέσω ψηφιακών λύσεων.
Σε κάθε περίπτωση, η επανέναρξη της φυσιολογικής λειτουργίας του λιανεμπορίου στις αρχές του Δεκεμβρίου είναι το ζητούμενο για τον Εμπορικό Σύλλογο Αθηνών, με την προϋπόθεση της τήρησης των μέτρων προστασίας με θρησκευτική ευλάβεια, εκ μέρους εμπορικών επιχειρήσεων, με σκοπό να αποφευχθεί ένα τρίτο lockdown, το οποίο ο κ. Καφούνης χαρακτηρίζει καταστροφικό για την αγορά, όποτε κι αν συμβεί. Για τον ΕΣΑ υψίστης σημασίας είναι επίσης η πλήρης επιδότηση του ενοικίου των εμπορικών καταστημάτων για όσο διαρκεί η καραντίνα, καθώς και η ρύθμιση των χρεών σε περισσότερες από 24 δόσεις που ισχύει σήμερα, προκειμένου να αποφευχθούν νέα λουκέτα.
Προσφορές non-stop
Οι διαρκείς προσφορές πάντως δεν αποτελούν αποκλειστικά ελληνικό φαινόμενο. Διεθνείς online retailers, όπως οι Yoox-Net a Porter, My Theresa, και LuisaviaRoma, που διακινούν μεγάλο όγκο ειδών μόδας έχουν ήδη ξεκινήσει προσφορές έως και -30% σε είδη της τρέχουσας σεζόν, ουσιαστικά ενοποιώντας την κινεζικής έμπνευσης Single’s Day (11 Νοεμβρίου) με την Black Friday και την Cyber Monday (30 Νοεμβρίου) ώστε να τονώσουν την ζήτηση πριν τις γιορτές.
Εξάλλου, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Deloitte στην αμερικανική αγορά, το 61% των καταναλωτών αναζητούν τις προσφορές για τις φετινές τους εορταστικές αγορές, με το 85% των ερωτηθέντων να σημειώνει ότι δεν θα ψωνίσει τίποτα για τον εαυτό του φέτος. Η ίδια έρευνα πάντως κατέληξε στο συμπέρασμα ότι, παρά τις προσπάθειες των εμπόρων να επεκτείνουν την διάρκεια της φετινής περιόδου προσφορών σχεδόν καθ’ όλη την διάρκεια του Νοεμβρίου, οι Αμερικάνοι καταναλωτές παραμένουν διστακτικοί στις αγορές τους περιοριζόμενοι στα απολύτως αναγκαία, εκτιμώντας ότι οι καλύτερες προσφορές θα έλθουν στην πραγματικότητα την μοναδική «Μαύρη Παρασκευή».
businessdaily.gr