Οι τρεις μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, «Σκλαβενίτης», «ΑΒ Βασιλόπουλος» και My Market (σ.σ. η Lidl Hellas δεν περιλαμβάνεται στις μετρήσεις) φαίνεται ότι είναι και οι πλέον κερδισμένοι από την αλματώδη αύξηση του τζίρου στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων. Στους κερδισμένους της πρόσφατης πανδημίας συγκαταλέγεται και η μικρή λιανική, τα μίνι μάρκετ και μπακάλικα της γειτονιάς, καταστήματα που επέδειξαν ταχύτατα αντανακλαστικά στις νέες ανάγκες που δημιούργησε το lockdown.
Στις συμπληγάδες των πολύ μεγάλων και των πολύ μικρών βρίσκονται οι μεσαίου μεγέθους αλυσίδες, οι οποίες, έτσι κι αλλιώς, αποτελούν τον πρώτο στόχο στις ορέξεις των «μεγάλων». Οπως και στην πρόσφατη κρίση χρέους, έτσι και στη νέα αυτή κρίση, η περαιτέρω συγκέντρωση της αγοράς αναμένεται να αποτελέσει μία από τις πολλές συνέπειες της επικείμενης ύφεσης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Αλέξανδρος Φλώρος, στέλεχος της Nielsen, στο πλαίσιο διαδικτυακού σεμιναρίου που διοργάνωσε η γνωστή εταιρεία ερευνών αγοράς, το μερίδιο των τριών μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ από τις αρχές του έτους έως τις 17 Μαΐου 2020 διαμορφώθηκε στο 65,6%, αυξημένο κατά 1,3 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Οι πωλήσεις, μάλιστα, των τριών μεγαλύτερων αλυσίδων αυξήθηκαν κατά 15,4%, περισσότερο δηλαδή από τη συνολική αύξηση του τζίρου στον κλάδο (13,2%). Το μερίδιο των επόμενων τριών αλυσίδων, που κατατάσσονται δηλαδή στις θέσεις 4-6, διαμορφώθηκε στο 19,6%, παραμένοντας στάσιμο, ενώ το μερίδιο των λοιπών αλυσίδων, μεσαίων και μικρών, υποχώρησε κατά 1,3 ποσοστιαίες μονάδες και διαμορφώθηκε στο 14,8%. Ο τζίρος, μάλιστα, της τελευταίας αυτής ομάδας λιανεμπόρων ενισχύθηκε από τις αρχές του έτους έως τα μέσα Μαΐου μόλις κατά 4,3%.
Οι μεγάλες αλυσίδες είναι αυτές που κέρδισαν τη μερίδα του λέοντος και στον τζίρο που έγινε συνολικά από τον κλάδο το διάστημα 23 Φεβρουαρίου - 17 Μαΐου 2020 και ο οποίος διαμορφώθηκε σε 2,33 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των επί ζυγίω προϊόντων. Τις 12 αυτές εβδομάδες, από την ανακοίνωση δηλαδή κρουσμάτων COVID-19 στην Ελλάδα έως την επαναλειτουργία του συνόλου του λιανεμπορίου, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ αυξήθηκε κατά 386 εκατ. ευρώ ή κατά 19,8%.
Το ευρύ δίκτυο καταστημάτων, η ύπαρξη υπερμάρκετ που πρόσφεραν στον καταναλωτή μεγαλύτερη αίσθηση ασφάλειας, καθώς θεωρούσε ότι έτσι απέφευγε τον συνωστισμό, και η εντύπωση ότι στις μεγάλες αλυσίδες θα έβρισκε προϊόντα που πιθανώς ήταν σε έλλειψη, αποτελούν τους βασικούς παράγοντες για την προτίμηση των καταναλωτών στις μεγαλύτερες αλυσίδες. Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι το 22% αυτών των 386 εκατ. ευρώ πρόσθετου τζίρου πραγματοποιήθηκε στα υπερμάρκετ.
Στους κερδισμένους του lockdown είναι και τα καταστήματα της γειτονιάς, τα μίνι μάρκετ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen, ο τζίρος τους από τις αρχές του έτους έως τις 17 Μαΐου ενισχύθηκε κατά 7,6%, φτάνοντας τα 525,86 εκατ. ευρώ. Η εγγύτητα, ειδικά μετά τον περιορισμό των μετακινήσεων, το ευέλικτο ωράριο, αλλά και το γεγονός ότι προσαρμόστηκαν γρήγορα στις συνθήκες, δεχόμενα και τηλεφωνικές παραγγελίες και πραγματοποιώντας κατ’ οίκον παραδόσεις, βρίσκονται πίσω από τις θετικές επιδόσεις της κατηγορίας αυτής.
Δήμητρα Μανιφάβα Καθημερινή