Με αφορμή το πέρας της φθινοπωρινής εκπτωτικής περιόδου και των μέτριων αποτελεσμάτων και χαμηλού τζίρου για τις επιχειρήσεις της Θεσσαλίας η Ομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας Θεσσαλίας επανέρχεται στο φλέγον για τον εμπορικό κόσμο ζήτημα των ενδιάμεσων εκπτώσεων και στις στρεβλώσεις που δημιουργούν στην ομαλή λειτουργία της αγοράς.
Σε επιστολή που έστειλε προ ημερών στον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη κοινοποιεί τις θέσεις της συντριπτικής πλειοψηφίας των μελών αναφορικά με το θεσμό των "μίνι" εκπτωτικών περιόδων, εκφράζει τον προβληματισμό της για τις επιπτώσεις που επισύρουν, ζητά την οριστική κατάργησή τους και προτείνει την έναρξη ουσιαστικού διαλόγου για τη δημιουργία σύγχρονου και αποδοτικού πλαισίου λειτουργίας της αγοράς.
Σημειώνεται πως ο κ. Γεωργιάδης σε συνέντευξή του στην εφημερίδα "Ελευθερία" κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στη Λάρισα εκδήλωσε την πρόθεσή του να προχωρήσει στην κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων ικανοποιώντας σχετικό αίτημα της εμπορικής κοινότητας. Παρενθετικά θυμίζουμε πως οι ενδιάμεσες εκπτώσεις, οι οποίες γίνονται τα πρώτα δεκαπενθήμερα του Μαΐου και του Νοεμβρίου, θεσμοθετήθηκαν το 2013 με το νόμο 4177/2013, ως μια κίνηση για την αναθέρμανση της αγοράς. Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο εμπορικός κόσμος, το μόνο «επίτευγμά» τους ήταν η απαξίωση του θεσμού των εκπτώσεων.
Στην επιστολή των Θεσσαλών εμπόρων επισημαίνεται πως "ο θεσμός των ενδιάμεσων εκπτώσεων σε καμία περίπτωση δεν επέφερε αύξηση του κύκλου εργασιών στα εμπορικά καταστήματα, αλλά αντίθετα θεωρούμε πως απαξίωσε συνολικά το θεσμό των εκπτώσεων στη συνείδηση των καταναλωτών, καθώς πλέον - και πάντα σε συνδυασμό με το ισχύον καθεστώς των προσφορών και των προωθητικών ενεργειών-ουδείς γνωρίζει με ακρίβεια ποια είναι η πραγματική τιμή ενός προϊόντος και ποια η τιμή μετά την έκπτωση. Αυτό το γενικευμένο κλίμα δυσπιστίας, είναι απολύτως φυσιολογικό, να λειτουργεί αποτρεπτικά στην κατανάλωση, κάτι βέβαια που αποτυπώνεται και στους τζίρους που καταγράφονται κατά τα θεσμοθετημένα διαστήματα των ενδιάμεσων εκπτωτικών περιόδων.
Ως εκ τούτου, πρότασή μας, η οποία ομόφωνα εγκρίθηκε και στη συνεδρίαση του τελευταίου διοικητικού συμβουλίου της ομοσπονδίας μας, είναι η άμεση κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων, αλλά και η έναρξη ενός ουσιαστικού διαλόγου για τη δημιουργία ενός σύγχρονου και αποδοτικού πλαισίου λειτουργίας της αγοράς συνολικά. Προς αυτή την κατεύθυνση, είμαστε στη διάθεσή σας προκειμένου να συνεργαστούμε για το καλό του εμπορικού κόσμου της περιοχής μας, αλλά και της χώρας μας συνολικά".
διαρκείς προσφορές
Πάντως η «ατζέντα» των συζητήσεων των εμπόρων και του υπουργείου Ανάπτυξης έχει ανοίξει προ πολλού και στο πλαίσιο εξορθολογισμού και απλούστευσης της ισχύουσας νομοθεσίας που διέπει την αγορά, δεν περιλαμβάνεται μόνο η κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων αλλά και η απελευθέρωση των προσφορών, με την αλλαγή του τρόπου αναγραφής των τιμών κατά τη διάρκεια των τακτικών εκπτώσεων. Ενδεικτικά, θέματα τήρησης της νομοθεσίας, όπως το εάν τηρείται στην περίοδο των προσφορών ο περιορισμός της πώλησης με χαμηλότερη τιμή μέχρι και του 50% των εμπορευμάτων, το αν τηρείται η διαφάνεια στις μειώσεις τιμών, ή το αν προστατεύεται ο καταναλωτής, είναι μερικά από τα ζητήματα που έχουν τεθεί στο «μικροσκόπιο» του υπουργείου και του εμπορικού κόσμου.
Προς το παρόν φαίνεται ότι υπάρχει σύμπνοια απόψεων στο θέμα των προσφορών και προωθητικών ενεργειών, με τις δύο πλευρές να συμφωνούν ότι ήρθε ο καιρός να απελευθερωθούν και νομοθετικά, διότι στην πράξη ισχύει ήδη. Το ντελίριο των προσφορών που επικράτησε καθ΄ όλη την εβδομάδα με αφορμή την "BlacK Friday" αποδεικνύει του λόγου το αληθές.
Αυτό που συζητείται, είναι να επιτρέπεται η διενέργεια προσφορών όλη τη χρονιά και για όλα τα προϊόντα. Να γίνονται προσφορές δηλαδή χωρίς περιορισμούς. Με βάση το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, οι προσφορές επιτρέπονται μόνο για συγκεκριμένα προϊόντα ή για προϊόντα ορισμένης κατηγορίας και για χρονικό διάστημα που δεν μπορεί να υπερβεί τις 10 συνεχόμενες ημέρες. Ωστόσο, απαγορεύεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το 50% του συνόλου των ειδών που διαθέτει το κατάστημα, ενώ νέα προσφορά του ίδιου προϊόντος δεν επιτρέπεται πριν παρέλθουν 60 ημέρες από την προηγούμενη.
αναγραφή τιμών
Όπως λέγεται στη νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης θα περιλαμβάνονται και τροποποιήσεις στο υφιστάμενο πλαίσιο αναγραφής των τιμών στη διάρκεια των εκπτώσεων και των προσφορών. Η λύση που εξετάζεται είναι η αναγραφή του ποσοστού έκπτωσης σε ομαδοποιημένες κατηγορίες προϊόντων και οι διπλές τιμές να υπάρχουν ενδεικτικά σε κάποια προϊόντα. Ωστόσο, το συγκεκριμένο θέμα δεν έχει «κλείσει» ακόμα. Σήμερα, κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, επιτρέπεται και η αναγραφή και η εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης. Σε οποιαδήποτε άλλη περίοδο προσφορών επιτρέπεται αποκλειστικά και μόνο η ευκρινής αναγραφή της παλαιάς και της νέας τιμής.
Γιώργος Νούλης Ελευθερία