Στο "κόκκινο" συνεχίζει να κινείται η αγορά γάλακτος, η οποία έχει δεχθεί και τις μεγαλύτερες πιέσεις την τελευταία διετία, συμπαρασύροντας προς τα κάτω και την πρωτογενή παραγωγή. Αν και οι απώλειες έχουν "περιοριστεί", εν τούτοις παραμένουν σημαντικές με τη μείωση της πρωτογενούς παραγωγής να αγγίζει το 10% όπως ανέφερε στο Capital.gr στέλεχος της αγοράς.
Για του λόγου το αληθές το χρονικό διάστημα 1/1/2017 – 15/7/2017 η συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων εμφάνισε απώλειες 8,6% ή -20 εκατ. ευρώ σε αξία πωλήσεων σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο πριν, με τον όγκο πωλήσεων να έχει υποχωρήσει 5,1%.
Τις μεγαλύτερες πιέσεις δέχθηκε για μια ακόμη περίοδο η ΔΕΛΤΑ, οι πωλήσεις σε αξία της οποίας εντός των αλυσίδων σούπερ μάρκετ υποχώρησαν 12,1% και 7,3% σε όγκο. Την ίδια περίοδο οι πωλήσεις της Friesland Campina υποχώρησαν 9,6% σε αξία και 7,2% σε όγκο και των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας -9% σε αξία και 0,3% σε όγκο.
Στους μεγάλους χαμένους της κατηγορίας συγκαταλέγεται και η ΜΕΒΓΑΛ οι πωλήσεις της οποίας μειώθηκαν κατά 7,2% υποχωρώντας κάτω από τα 9,7 εκατ. ευρώ και 4,7% σε όγκο. Οι πωλήσεις της Γαλακτοβιομηχανίας Δωδώνη μειώθηκαν κατά 10,4% σε αξία και 10% σε όγκο, ενώ περιορισμένη ήταν η πτώση των πωλήσεων της Όλυμπος -0,9% σε αξία και 0,7% σε όγκο.
Στους μεγάλους κερδισμένους η ΕΑΣ Βόλου οι πωλήσεις της οποίας ξεπέρασαν το φράγμα των 4 εκατ. ευρώ ανερχόμενες στα 4,726 εκατ. ευρώ σημειώνοντας άνοδο 20,4% σε αξία και 21,7% σε όγκο αλλά και η γαλακτοβιομηχανία Ροδόπη (θυγατρική της Όλυμπος – Τυράς) οι πωλήσεις της οποίας άγγιξαν τα 4,337 εκατ. ευρώ από 3,559 εκατ. ευρώ, δηλαδή σημείωσαν αύξηση 20,5% σε αξία και 10,9% σε όγκο και της Φάρμας Κουκάκη οι πωλήσεις της οποίας αυξήθηκαν 5,2% σε αξία και 3,3% σε όγκο.
Στην αγορά γιαούρτης η εικόνα είναι μεικτή. Οι πωλήσεις ενισχύθηκαν μεν έστω και οριακά κατά 0,4% σε όγκο ωστόσο συνέχισαν να υποχωρούν 2,4% σε αξία. Το ενδιαφέρον στην κατηγορία είναι πως η ΦΑΓΕ, είδε μετά από πάρα πολύ καιρό τις πωλήσεις της να κινούνται σε θετικό έδαφος +0,3% σε αξία και +9,2% σε όγκο πωλήσεων.
Και σε αυτή την κατηγορία στους μεγάλους χαμένους συγκαταλέγεται η ΔΕΛΤΑ οι πωλήσεις της οποίας υποχώρησαν 17,8% σε αξία και 15,3% σε όγκο. Οι πωλήσεις της εισηγμένης στο ΧΑ ΚΡΙ ΚΡΙ αυξήθηκαν κατά 5,5% και 2,1% σε όγκο ενώ της Δωδώνη 9,1% σε αξία και 13,7% σε όγκο πωλήσεων.
Εν αντιθέσει πάντως με το τι συνέβη στην αγορά γάλακτος και γιαούρτης, η αγορά των τυροκομικών προϊόντων ήταν αυτή που κατάφερε να βρεθεί με το "κεφάλι" έξω από το νερό. Οι πωλήσεις "τσίμπησαν" 5 εκατ. ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2016 σημειώνοντας αύξηση 3,5% σε αξία και 4,6% σε όγκο.
Ο μεγάλος κερδισμένος της κατηγορίας που είναι και market leader ήταν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας οι πωλήσεις των οποίων ενισχύθηκαν 8,6% σε όγκο και 8% σε αξία. Κερδισμένη ήταν και η ΦΑΓΕ με τις πωλήσεις της να ενισχύονται 14,3% σε όγκο και 16,2% σε αξία και η ΟΠΤΙΜΑ της οικογένειας Παντελιάδη οι πωλήσεις της οποίας αυξήθηκαν 24,2% σε όγκο και 28,3% σε αξία.
Πορεία πάντως την οποία δεν ακολούθησε η έτερη εταιρεία της οικογένειας Παντελιάδη, δηλαδή η Ήπειρος, Νο2 της κατηγορίας, οι πωλήσεις της οποίας υποχώρησαν κατά 4,3% σε όγκο και 8,2%. Η Δωδώνη ενίσχυσε τις πωλήσεις της 0,7% σε όγκο και 1,9% σε αξία ενώ απώλειες 11,2% σε όγκο και 13,6% εμφάνισαν οι πωλήσεις της ΜΕΒΓΑΛ.
Αλεξάνδρα Γκίτση (Capital.gr)