Με έναν ακήρυχτο πόλεμο τιμών, με απρόβλεπτες συνέπειες για τις ίδιες τις επιχειρήσεις, έχουν αρχίσει να επιδίδονται οι μεγάλες γαλακτοβιομηχανίες. Διαπιστώνοντας ότι οι υψηλές τιμές έχουν σοβαρή επίπτωση στον όγκο των πωλήσεων, οι διοικήσεις των εταιρειών άρχισαν να προχωρούν σε μειώσεις τιμών.
Πράγματι, την περασμένη εβδομάδα η Όλυμπος ΑΕ -που ανήκει στον όμιλο των αδελφών Σαράντη-, από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου της γαλακτοβιομηχανίας, ανακοίνωσε πως σήμερα τίθεται σε ισχύ ο νέος τιμοκατάλογος της εταιρείας, σύμφωνα με τον οποίο σε 18 προϊόντα οι τιμές μειώνονται από 5% ως και 16%. Και σύντομα θα προχωρήσεις σε μειώσεις τιμών και στα υπόλοιπα προϊόντα της.
Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι προ εβδομάδων η Ροδόπη ΑΕ, του ιδίου ομίλου, προχώρησε επίσης σε μειώσεις τιμών ως και 20%. Πηγές της εταιρείας, μιλώντας προς το BD έλεγαν πως οι τιμές του αγελαδινού γάλακτος έχουν μειωθεί, όπως και το ενεργειακό κόστος –διαμορφώνονται περί τα 48 λεπτά το κιλό– και «τις μειώσεις αυτές τις περνάμε στον καταναλωτή».
Άλλες πηγές της εταιρείας ανέφεραν ότι οι μειώσεις αφορούν την κατηγορία των λιπαρών, βούτυρα και κρέμα γάλακτος, των οξυγαλακτικών, κεφίρ και αριάνι, αλλά και των βιολογικών προϊόντων αγελαδινής προέλευσης. Και σημείωναν πως «στηρίζοντας την ελληνική παραγωγή γάλακτος και τον τελικό καταναλωτή, η Όλυμπος δεσμεύεται να συνεχίσει την προσπάθεια μείωσης των τιμών και στο άμεσο χρονικό διάστημα θα ακολουθήσουν κι άλλες στις υπόλοιπες κατηγορίες των προϊόντων της».
Το ερώτημα είναι τι θα πράξουν οι άλλες μεγάλες εταιρείες του κλάδου κι αν υπάρχει η οικονομική δυνατότητα να χρηματοδοτηθούν οι μειώσεις -και πρωτίστως η Δέλτα, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες του BD, πέρυσι είχε οριακή μικτή κερδοφορία.
Πάντως, η κυρία Μαίρη Χατζάκου, πρόεδρος της ΜΕΒΓΑΛ, σε συνομιλία της με το BD ανέφερε πως η εταιρεία δεν έχει μεγάλα περιθώρια να προχωρήσει σε μειώσεις τιμών και τούτο, όπως εξήγησε, οφείλεται στο γεγονός ότι στη διάρκεια του 2022 τα καθαρά κέρδη της εταιρείας ήταν μόλις 250.000 κι αυτά προήλθαν από περικοπές εξόδων, διότι σε διαφορετική περίπτωση η εταιρεία θα κατέγραφε ζημιές.
Βέβαια, όπως είπε, η εταιρεία έχει κάνει ορισμένες μειώσεις, περί το 7%, σε μικρό αριθμό προϊόντων, από τον Φεβρουάριο. «Και θα κάνουμε ότι μπορούμε, εξετάζοντας το κάθε προϊόν ξεχωριστά, αν δηλαδή υπάρχουν περιθώρια να μειωθεί η τιμή του», πρόσθεσε.
Σε κάθε περίπτωση φαίνεται να δημιουργείται μία νέα κατάσταση στην αγορά των γαλακτοκομικών προϊόντων, που παρασκευάζονται από αγελαδινό γάλα, μια αγορά εξόχως ανταγωνιστική και δεν αποκλείεται να υπάρξουν επιπτώσεις αργότερα και στους ισολογισμούς των εταιρειών.
Δημήτρης Χαροντάκης businessdaily.gr